Kampfisken min er død....

Hei

Våknet opp idag og så til min store forskrekkelse at Bettaen min var halvdød.
Lå på bunnen helt blek i ansiktet, og fra baken og til og med halen var han blitt litt småbrun i fargen. Var såvidt liv i han, så eg tok han ut og klubbet han.

Hva kan ha skjedd her ? Igår kveld var han så fin og blå i fargene og full i liv.
Kjipe saker. Var den gammel? Om den var mer enn ett og et halvt til to år, kan det har vært "naturlig".

Ellers, har du målt vannkvalitet? Temperatur? Hva var hans siste måltid, og hvor stort var det?

Hvor stort er akvariet? Hvor lenge er det siden siste vannbytte? Delte han akvariet med noen andre?
Kampfisker blir litt blekere på fargene iløpet av natta når det er mørkt, det kan også ha vært for kaldt i vannet noe som gjør at den ligger halveis over på siden i bunnen av akvariet. de kan virke litt 'halvdøde' da.

Kan for all del være annet, men jeg har erfart det samme mange ganger.


Kampfisken tar luft fra overflaten, har det vært kaldt i rommet så kan kampfisken ha blitt syk hvis det er stor temperaturforskjell i vannet og rommet. Yngel er mest utsatt.
Kampfisk
Kjipe saker. Var den gammel? Om den var mer enn ett og et halvt til to år, kan det har vært "naturlig". Ellers, har du målt vannkvalitet? Temperatur? Hva var hans siste måltid, og hvor stort var det? Hvor stort er akvariet? Hvor lenge er det siden siste vannbytte? Delte han akvariet med noen andre?


Litt på siden av spørsmålet, men du spør hvor stort siste måltidet var. Kan kampfisk spise seg ihjel? Kanskje teit spørsmål, men mine er ekstremt grådige. Og siden de går i akvarie med andre mer fornuftige fisk i matfatet blir det fort ekstreme måltider på kampfiskene om de andre skal få noe også. I sta gav jeg røde mygglarver til fiskene i stuekaret. Jeg holdt dem inni hånda og håndmata fiskene som jeg pleier (syns det er litt koslig) og kampfiskene klemte seg inn i hånda mi mellom fingrene mine i desperasjon for at de fikk for sakte. Fire kampfisk inni knyttnevnen sammen med litt mygglarver... På den tiden de andre fiskene får i seg normal mengde mat spiser kampfiskene seg sprekkferdige. Er det farlig for dem? For jeg kan virkelig ikke se for meg hvordan jeg skal hindre dem ettersom de er så grådige og de andre fiskene trenger mat de og... (unntatt å ha dem i eget kar da, men det har jeg ikke mulighet til)
Grunnen til at jeg spurte, var fordi jeg lurte på om kanskje kampfisken var alene i karet, og matrestser hadde blitt liggende. Da kunne det gått råte eller mugg i dem, som kunne smitte over på kampfisken senere.

Forresten så er det koselig å håndmate fiskene, men du bør ikke gjøre det med røde mygglarver.

Røde myggiser er allergifremkallende for mennesker. Du bør ta minst mulig borti dem med fingrene, og vaske fingrene etter at du har matet med dem. Og heller ikke rote nedi karet de første timene etter at du har matet med dem.

Hvis du er uforsiktig med røde myggiser, så kan det gå bra i måneder og år, men så plutselig kan du bli så allergisk mot dem at du ikke kan komme i nærheten av dem engang. :S (Har jeg hørt skrekkhistorier om.)

Andre mygglarver gir ikke det problemet. Kun de røde. Grunnen til at de er allergifremkallende, er visstnok at rødfargen deres kommer av et stoff som ligner litt for mye på hemoglobinet i menneskeblod.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap