Mitt første akvarie

Hei
Jeg har fått mitt første akvarie og er ferdig med innkjøringen og har begynt å se etter beboere til akvariet

Så noe Kuhli åler som eg digget!! Men har grus i bunnen men har en del steder de kan gjemme seg. Er det godt nok? Evt kan jeg etterfylle med sand i bunnen? Altså ha grus og sand?

Tanken er forresten 320 liter.
Og hvis noen har noen anbefalninger til beboere så tar eg gjerne imot det
Fyller du på sand vil den gli gjennom grusen og legge seg på bunnen, og grusen flytte seg opp på toppen, og så er du egentlig like langt. Har tre kornstørrelser på sanda i en 450-liter, tanken var liksom at den groveste skulle holde seg bakerst og den fine lyse sletta foran holde seg fin og lys, adskilt med terrasser og greier. Det gikk bra helt til en gjeng Cory flyttet inn, de forstår nok ikke helt hva som var meningen og barter akkurat som de vil...

Kuhli tilhører Sandsmetterfamilien, antar at de ikke har fått det navnet sånn helt ut av løse luften, de vil nok helt sikkert helst smette i sand :o)
Fant denne filmen på Youtube som klart viser hvordan Kuhliiene siler sanden gjennom gjellene når de søker etter mat. Jeg vil derfor nesten si at det er et must med sand til disse.

Å blande sand og grus er sjelden noen suksess. Det vil ofte ende med at grusen ligger øverst og sanden nederst. De som har greie på det sier at akkurat det resultatet skyldes ren fysikk
Ok, men har sett flere filmer på youtube hvor de har grus i bunnen og samme med butikken som solgte de?
Franck-michael Robert
Ok, men har sett flere filmer på youtube hvor de har grus i bunnen og samme med butikken som solgte de?

Jada, fiskene overlever på grus de, men jeg er av den formening at man skal tilby fiskene trivsel også. Jeg er ikke det minste i tvil om at å gi de et bunnlag likt det arten har tilpasset seg til i naturen er en forutsetning for akkurat det.
Ok, så en metode om hvordan man kunne ha grus og sand i samme akvarie, så tenker at jeg skal prøve det.
Har allerede en stor båt nedi der som samboer ønsket seg og tenkte jeg sku få inn noen huler og lignende og.
Men eventuel hvilke sand skal jeg kjøpe? Ser at folk snakker om biltema sand?
Biltema sand er flott sand siden det er morenesand som ikke er skarp, den er kalkfri og ikke minst billig. De har flere typer så velg den riktige som er merket med at den kan brukes til akvarie, og den groveste av de to (begge er veldig finkornete, men den groveste av de er den som brukes mest i akvariesammenheng).

Kjøper man sand i dyrebutikk bør man sjekke grundig at den er kalkfri og ikke består av knust stein med skarpe kanter. Veldig finkornet rådasand er vel den eneste jeg vet som kan brukes derfra.

Selv har jeg hentet sanden jeg bruker på en lokal strand etter å ha testet at den var kalkfri. Fungerer flott den også.
Plussmedlem
Litt annen sekk i virkeligheten, men jada... Bruker den i alt av kar her selv...
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap