En jungel av såkalte algespisere

Hvilke fisk er det som anbefales som lette algespisere (128 liter akvarie)?
Har hatt ansistruser før, og disse blir vel sånn passelig store. Har også kjøpt pleco ved den tro at de ikke ble store ..(ikke gjør som de sier i butikken). Har også hørt om siamemesisk algespiser, og flying fox, men mener å ha hørt at disse er agressive, og lurer også på om de kanskje blir for store.
iIdet siste har jeg også sett at mange holder en fisk som kalles Otto, og disse skal være fredelige og like seg i en liten flokk.

Hvem av disse her anbefales som lette fisker, og som kan trives med coryer på bunnen uten krangling?
Og HAR virkelig fiskene egenskaper som algespisere eller bare kalles de for dette?
Glemte å skrive at de må trives i bløtt vann.
Du må ikke absolutt ha algespisende fisk om du ikke har lyst på. Algene holder du best kontroll på ved stabile vannverdier og regelmessige vannbytter samt en og annen omgang med algeskrapen på frontglasset. Et akvarium skal ikke være heeeelt algefritt

Jeg er veldig begeistret for ottoene, men vær obs på at disse krever veldig stabile ph-verdier. Jeg mistet flere ved to anledninger da nyinnsatte røtter senket ph-en for raskt. De må også mates godt ved innkjøp siden mange kan være på grensen til utsultet etter frakt og butikkopphold. De er ikke så snare i matfatet og algeveksten i butikkakvarier er ikke stort å skryte av. Ottoene spiser bare de myke algene.

Andre flotte algespisere er snegler og reker. Amanoreker tar til og med trådalger, men de er veldig glad i fiskemat og bunntabletter også så

De som har vært flinkest til å spise alger i mine kar har vært to Neritina-snegler, en tigersnegl og en sebrasnegl. De er ikke interessert i annen mat og rester fra fiskene, men spiser bare alger. Vakre er de også. Den eneste ulempen er at de kan finne på å pynte akvariet og inventaret med mengder av små, hvite egg. De formerer seg ikke i ferskvann, men sikkert ikke alle som synes om slik dekor I motsetning til eplesneglene så kan Neritina-snegler gå i svakt surt vann, men jeg ville ikke holdt de i ph under 6.
De sneglene var fine

Har hatt eplesnegler før, og de var søte. Så kjøpte jeg kjempeeplesnegler, og da var det ikke så gøy lenger. Se spiste opp alt som var grønt i akvariet.
Neritina-sneglene har ikke rørt plantene mine annet en for å spise alger som måtte være på de. Gamle blir de også. Min gjenværende tigersnegl er snart 6 år gammel
Så koselig da

Jeg likte godt eplene mine, de var artige å studere. de bare gikk rett frem, enten det stod en annen snegle i veien, eller de satt fast mellom to planter hehe. Såg bla snegler klatre over hverandre og fort sette ...

Men hvordan sikrer jeg meg at det ikke er vanlige epler jeg kjøper da? Er det kun disse spesielle du skriver om som har den typen mønster, så jeg kan kjenne dem på mønsteret?

kan jeg samtidig ha coryer, og kanskje ottoer, eller vil de være i veien for hverandre?
De kalles tigersnegler og sebrasnegler i butikken og de har variasjoner over samme mønsteret alle sammen. Om du spør betjeningen så kan de også sjekke på listene sine at det er Neritina de har. Den største forskjellen mellom eplesnegler og disse er at kroppen til eplesneglene er godt synlig når de beveger seg rundt mens disse ser du bare følehornene til om de da ikke spaserer på frontglasset. Jeg har min gjenværende sammen med otto og cory og masse annet rart uten problemer. Det eneste man bør unngå å holde sammen med disse sneglene er jegersnegler, alle typer Botia og spesielt aggressive fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Trond Stegarud
Reklame for plussmedlemskap