Bytte sanden - blir det som å strate på ny?

Fikk plutselig for meg å bytte ut sanden min med ny sand. Dette fordi den er skitten, og det er rester av gamle røtter og plante vatt i den. Er det noen måter å få den ren på, eller ialelfall renere enn den er nå? Slamsugeren tar ikke opp dotter med røtter og vatt (plukker av det jeg greier uten å skade planten, men noen ganger følger det vatt med når jeg planter nedi sanden).

Vil da akvariet være å regne som nyoppsatt? Ser for meg at jeg da må beholde så mange bøtter som mulig med det gamle vannet, og filteret i gang, og muligens beholde noe av den gamle sanden i bunnen under den nye?

Jeg vet ikke helt. Er kanskje et håpløst prosjekt. Kan jo legge ny sand rett oppå kanskje, men ser for meg at når jeg planter nedi plantene så vil det gamle røres opp igjen.

har ikke lyst å starte helt fra begynnelsen med innkjøring. Og har jo noen fisk som må ha et sted å være.

Noen tanker om dette?
Jeg ville ikke byttet ut sanden heller sile den eller bruke en hov for å fjerne grums mens alle fisker+pumpe er i bøtter. Vær forsiktig slik at du ikke riper akvariet. Ta dette gjerne under et vannbytte slik at du ikke behøver å spare alt vannet. Hell vannet på en skål slik at du ikke virvler opp fro mye sand når du tar alt tilbake.

Det blir ikke som å starte akvariet på nytt. Filteret og vannet inneholder gode bakterier. Bare sjekk vannet litt oftere etter at det er utført for å være på den sikre siden.
Jeg suger av og til (ikke ofte!) opp litt sand med hensikt fordi det enten er alger på bunnen som jeg vil ha vekk, eller fordi den enkelte steder er blitt litt misfarget av eikeblader som har gått i opppløsning (det lar jeg dem gjøre). Det som blir borte, erstatter jeg med Biltemasand, uten skylling. Fyller en neve sand og holder den over der jeg vil ha den og slipper den ned. Trenger ikke ta ut fisk, flytte planter eller noe som helst.

PS
Vannet inneholder mnimalt med bakterier, de bosetter seg der de finner feste, dvs, i filtermediet, sanda og på røtter.
Jeg driver også med litt småbytting, først og fremst fordi vi har "viltfanget" sand, en del større sandkorn havner på toppen etter en stund og blir litt bråkete å se på. Den fineste sanda blir innimellom med under "støvsuging", og da må det etterfylling til etter noen runder.

Har en tom plastflaske med stor åpning (type Nestea) der bunnen er fjernet, fyller den med godt skylt og fuktig sand, og drysser på der det er nødvendig. Veldig lettvint og forholdsvis gøy synes fisk og reker :o)
Ok, da er planen når jeg kommer fra ferie :

Ta ut fisker,
Ta ut planter
Ta ut en del vann og ta vare på
Slamsuge og kaste skittent vann
Rense gjennom sanden med hov
Dekke over med f.eks biltemasand
Sette i planter
Fylle i vann
Vente litt
Sette tilbake fiskene.

Høres det bra ut?
Du må nesten stoppe filteret når du holder på så ikke altfor mye av sanden som hvirles opp havner inni der, men filterbakteriene dør om det tar lang tid før det kommer i gang igjen. Om det er et innvendig filter eller utvendig filter så kan du sette det til å gå i litt vann i en bøtte mens du holder på. Er det et innebygd filter som ikke kan fjernes, så ta deg en pause etter et kvarter/tyve minutter og la sanden legge seg før du starter filteret og lar det gå en stund slik at det blir oksygen til bakteriene. Så kan du stoppe og holde på litt igjen.
Innvendig filter .

Men ellers ser det greit ut?
Jeg ville vel neppe ha brydd meg om alt det arbeidet og heller skaffet meg sandsnegler

Om du setter filteret ditt i vann mens du jobber så skulle det ikke være noe i veien for at du skal kunne følge opplegget der. Vær likevel obs på at alle typer stress gjør fiskene mer mottagelige for sykdom, spesielt hvitprikk, så du bør ikke gjenta dette alt for ofte.
Sandsnegler har jeg, eller har iallefall hatt, nå ligger bare skallene strødd rundt. har heldigvis blitt bedre etter noen omganger med slamsuger og hov.

Vet dette med stress og sykdommer, så jeg venter noen uker med denne planen. Skal bare skifte mer vann de kommende dager, pga nitrit og nitrat nivå, så skal de få stå i fred, og så ta det derfra når jeg kommer tilbake.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap