Tips til fisk som går fint med cardinal tetra?

Hei. Rimelig fersk innen dette Jeg og min samboer har før vi kjøpte dette 60l karet kun hatt et 20l med en kampfisk i, så erfaringen med andre fisk er ikke akkurat noe å nevne Noen som kan anbefale fisk som vil gå sammen med en liten stim på ca 10 cardinal tetra og en eplesnegle i et 60l kar? Legger ved bilde av karet, da det sikkert har litt å si hvordan det er innredet? I forhold til type fisk som går Er fullt klar over at 60l ikke er så stort, men det er en start

Takker for svar.
Jeg ville antagelig endt opp med en kampfisk sammen med kardinalene, eller et par av de minste ciklidene som ikke er så aggressive av seg. Du kan prøve å legge inn et søk i fiskebasen på vannverdiene kardinaltetraene vil ha og størrelsen på akvariet. Da vil det komme opp en liste med fisker. Ikke sikkert de passer temperamentsmessig, men det er ihvertfall et utgangspunkt
Her er resultatet etter et søk i basen, med kravene til kardinaltetra, og str på karet.



Det var jo ikke lange listen ser jeg Man kan prøve å legge søket litt løsere og heller lese litt om de forskjellige så får man litt flere arter å velge mellom.

De minste guramiene kan for eksempel fungere, men dvergguramien kom ikke opp siden det står anbefalt 63 liter på denne.
Supert Takker for tips! Skal finsøke fiskebasen litt Hadde en eldre hann kampfisk sammen med de i starten, men han har desverre gått bort:/ Hadde han i over to år da Syntes kampfisken er super og fin og se på, men føler at den setter en brems for hva annet jeg kan ha i sammen med han Så fikk lyst til å prøve noe nytt.
Da ble det et dverg gurami par og 3 Kuhlii ål De ser ut til å trives, guramiene har masse flyteplanter de koser seg under og kuhlii ålene har masse gjemmesteder Tenker tilføre mere fin sand for Kuhlii ålene
En av Kuhlii ålene (de andre ligger inne i skipsvraket) Og Dverg guramiene
Kuhliiåler er så morsomme skapninger. Jeg har femten stykker boende hos meg
Tante Astrid
Kuhliiåler er så morsomme skapninger. Jeg har femten stykker boende hos meg :)


Hehe. Ja de er veldig aktive Gjemmer seg litt avogtil, men er stadig ute å undersøker hele karret Syntes du jeg burde ha mere enn 3 stk? Var litt redd for å få for mye fisk i forhold til str på akvariet
Det kommer litt an på om du har kraftig nok filter til belastningen. Ålene gjør ikke så mye ut av seg sånt rent plassmessig og de trives med å være mange. Lisbeth har for eksempel 15 stykker i sin 60 liter. Med god nok filtrering (filter som er beregnet på minst dobbelt så stort akvarium) og tilpassede vannbytter om det skulle bli for mye nitrat, så kan du antagelig ha noen flere åler. De trives i større antall
Tante Astrid
Det kommer litt an på om du har kraftig nok filter til belastningen. Ålene gjør ikke så mye ut av seg sånt rent plassmessig og de trives med å være mange. [URLBLOCK1]. Med god nok filtrering (filter som er beregnet på minst dobbelt så stort akvarium) og tilpassede vannbytter om det skulle bli for mye nitrat, så kan du antagelig ha noen flere åler. De trives i større antall :)


Skjønner Hvor mange liter i timen bør et kvalitetsfilter dra igjennom i et slikt 60l kar? Står så mye forskjellige tall på nettet
Takker for svar

Har nå en Elite Stingray som drar 120l/h og en Juvel pumpe med skumfilter som drar 280l/h. Det holder vel kansje?
Gjennomstrømshastigheten har i grunnen mindre å si enn filterkapasitet. Hjelper ikke om filteret kjører masse vann gjennom om det ikke er plass til nok filtermasse i det. Det er i filtermassen de arbeidsomme bakteriene befinner seg og jo mer plass dess flere bakterier til å ta hånd om avfallet.

Jeg har bare holdt meg til anbefalt akvariestørrelse for filtrene og ganget det med to. I ditt 60 liter bør du altså til sammen ha filtrering for minst 120 liter. Har du navnet og nummeret på filteret så kan du google og se hvor mange liter produsentene mener filtrene kan takle, og så passer du på å ha det dobbelte
Tante Astrid
Gjennomstrømshastigheten har i grunnen mindre å si enn filterkapasitet. Hjelper ikke om filteret kjører masse vann gjennom om det ikke er plass til nok filtermasse i det. Det er i filtermassen de arbeidsomme bakteriene befinner seg og jo mer plass dess flere bakterier til å ta hånd om avfallet. Jeg har bare holdt meg til anbefalt akvariestørrelse for filtrene og ganget det med to. I ditt 60 liter bør du altså til sammen ha filtrering for minst 120 liter. Har du navnet og nummeret på filteret så kan du google og se hvor mange liter produsentene mener filtrene kan takle, og så passer du på å ha det dobbelte ;)


Takker for tips Skal sjekke ut dette før eventuelt flere Kuhlii Vil jo ikke ha syk fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Knut Kjesbu
Reklame for plussmedlemskap