Kun vannbytter mot nitrit og nitrat?

Er den eneste måten å bli kvitt nitrit og nitrat- å bytte vann?

Hva om det er mye forurensing i sanden, vil ikke da vannet bli dårlig da utansett hvor mye man styrer og bytter vann?

Og vil det ikke stresse fiskene om man skal bytte hver dag?

Lurer litt på det samme selv,da jeg fant noe som heter TetraAqua NitrateMinus her:

Der står det at den reduserer Nitrat i Akvariet,så jeg lurer på om dette er noe som er greit og bruke,enten alene eller i kombinasjon med vannbytte?
Det beste og rimligaste er å¨bytte vann.. Vi brukte store deler av jula i fjor til dette, men det hjalp. Slamsuget godt og byttet vann kvar dag.
God nok filtrering og innkjørt kar så er ikke nitrit et problem utenom noe skulle dø å råtne i akvariet uten å ble fjernet. Nitrat bygger seg opp derfor vannbytte som man gjør.
Slamsuging er et must. Ca vær 4 mnd så "pløyer" jeg sanden. Det får opp gasser som bygger seg opp. Du får også opp døde røtter og ting som kan ha gjemt seg der.
Nitritt oppstår om filteret ikke er innkjørt, om filteret er for lite til belastningen eller eller om belastningen øker for raskt. Eneste måten å hindre at fiskene lider overlast er å ta delvannsbytter hver dag til filteret er innkjørt, eller til filteret har tilpasset seg økt belastning, eller til man får byttet til et større filter og kjørt inn det. Det stresser fiskene minimalt om man bare kjører en slange opp i et hjørne ved vannbyttene. Man behøver vanligvis ikke oppi akvariet hver dag. Alternativet med nitritt isteden er atskillig mer stressende og dødelig i selv små doser.

Nitrat er sluttproduktet av nitrifikasjonsprosessen (les mer i artikkelen om vannverdier). Er det godt med planter i karet og ikke for mye fisk, eller for mye mating, så holder det vanligvis å bytte ut en tredel av vannet ukentlig. Om man måler verdier på over 25-30 ved vannbytter bør man vurdere å skifte vann oftere eller redusere på mengden fôring eller antall fisk i akvariet. Noen fisk er mer ømtåelige for høy nitrat enn andre, men selv om enkelte arter kan overleve veldig høye verdier med nitrat blir de lettere syke, og risikoen for sopp og finneråte ser ut til å øke. En annen trasig ting med høy nitrat er at algene blomstrer opp.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap