Noen småtips. bakterier, bytte av alt vannet

Hei!

Jeg har et akvarium med nesten 30 fisker. Er 120L.

Nå skal jeg bytte ut grusen med sand, og trenger litt tips. Jeg tenkte å ta fiskene oppi en bøtte, også "vaske" akvariumet litt, bytte grusen med sand og fylle oppi vann igjen. Skal jeg la pumpen stå og gå en stund, ev.t hvor lenge, eller skal jeg ta fisken oppi med en gang det er klart? Eventuelt tips?

Har også noen bakterier i akvariumet, eller alger, usikker på hva det er. De er på planter, dekorasjoner, temperaturmåleren og pumpen. Hvordan skal jeg få fjernet dem?
Skal jeg kjøpe alle plantene på nytt? Hjelper det evt å legge dekorasjonen i veldig varmt vann + temperaturmåleren og pumpen? Eller skal jeg legge det i fryseren eller ande tips? Det kommer jo alltid tilbake og sitter som søren. Jeg vil jo drepe bakterien eller algene, men vet ikke hvordan.

Det er som svarte "støvkorn" som sitter ekstremt godt på glasset og er "bustete". Den ødelegger jo plantene mine. I don't like that.

Tenkte bytte i morgen, og hadde satt ekstremt stor pris på svar før det Takk!
Vel, dette er ikke noe ekspert-tips muligens, men igjen trekker jeg frem min ringe erfaring fra da jeg kjøpte akvariumet mitt inkl fisker og planter etc...

Ta vare på en del akvarievann om du kan, og putt fiskene i utblandet akvarievann i bøtter eller en stor dunk/beholder. Ha pumpa gående i ei av bøttene eller en beholder så den har sirkulasjon igjennom filteret. Putt plantene i en pose med litt vann eller legg dem i bløt i ei bøtte.
Tøm så akvariet for vann, pynt, planter, grus etc. Husk å tilføre friskt vann til bøttefiskene innimellom hvis de blir stående en stund..

Akkurat hva som er lurt å bruke mot alger på dette her har jeg ikke så godt svar på. Plantene kan lukes hardt men det er en risiko for at det kommer igjen. En "ren tannbørste-skrubbing" kan kanskje hjelpe på pyntetingene, og en skikkelig algeskrape på akvarieglasset?

Og så er det å skylle sanda godt før du har den oppi akvariet, fylle opp med vann- men ikke helt, for dekor tar også plass, dessuten er det lurt å tilbakeføre en del av akvarievannet du har spart på. Ikke bruk bøttefisk-vannet som sannsynligvis er fult av avfallsstoffer, bruk heller akvarievann fra bøtter uten fisk om du kan. Og så helst vente et døgn -til du ser igjennom tåka. Når du ser hva du holder på med nedi der kan du begynne å dekorere igjen før du har i fiskene. Eller ha i fiskene så snart du synes det er forsvarlig for deretter å innrede karet. Velg den metoden du tror er mest hensiktsmessig for fiskene er mitt råd. Det er stress både å bo i bøtter, og oppleve masse roting og styr nedi akvariet...
Høres ut som om du har fått besøk av hr Svartskjegg, irriterende alge. Skifte fra grus til sand kommer du ikke til å angre på, men å bli kvitt alle algene - de har jo av en eller annen grunn funnet flotte vekstvilkår hos deg, og da har de en lei tendens til å dukke opp igjen selv om du klorer hele greia i kokende vann...

Her står det litt om skifte fra grus til sand, og her litt om BBA, et annet navn på Svartskjeggen.

Ikke drep filteret i alle fall, la det gå i samme dunk som fisken, da får filterbakteriene mat og vannet blir ikke ulevelig mens du styrer og leker med sand. For filterbakteriene vil du ikke miste, ny innkjøring i et kar fullt av fisk er ikke artig. Det er mulig, men det skal jo være morsomt også! Det er ikke mye bakteriekultur i vannet, men å ta vare på litt så fisken slipper jojo-forhold kan jo være lurt. Man mister den delen av kulturen som lever i grusen, så uansett må du følge med og teste en stund, og være forberedt på litt flere vannskift enn vanlig inntil ting har stabilisert seg igjen. Det blir så flott når du er ferdig!

Røtter uten planter og dekor kan godt skrubbes, selv brukte jeg kokvarmt vann tilsatt litt sitronsyre (fra bakehylla i dagligvaren, 1 pose til 10 l vann), og skylte godt etterpå. Plantene kan få en dupp når syrebadet har kjølnet, fjern de bladene som er værst angrepet, forsøk å fjerne blondekanten på resten. Hvis røttene er friske er det ingen grunn til å kjøpe nytt.

Hvis du setter en bolle i sanda og fyller forsiktig opp via den, skulle det være mulig å sette fisken tilbake igjen så fort verdiene (temperatur og pH er vel viktigst) er der de skal være. Er du lur har du ferdig luftet og temperert vann klart, husk at fisken synes hybeltiværelsen er akkurat sånn passe. De har det best hjemme hos seg selv. I helt nye flotte omgivelser :o)

Men så var det hvordan man unngår å få dem tilbake. Akkurat den algen er det fler enn meg som opplever at dukker opp i kar med stor fart på filteret. Har kjempedigert utvendig filter uten rare reguleringsmuligheten, legger i godt med filtervatt og har satt spredningstut på utblåset, det hjelper litt. HappyLife Algin regular-kur hjelper også, men det er ting som tyder på at skjell-løs fisk som Botia ikke tåler kuren. Lurer også på om den tar knekken på flyteplanter. Det er flott hvis man har andemat i karet, supertrist hvis man har flott Pistia med lange røtter...

Lykke til!
Setter utrolig pris på å få så kjapt svar! Takk! Skal få startet på dette etter jeg har vært på jobb, starter om en halvtime, så blir det ordnings på akvariumet
Hei igjen,

Har fått byttet fra grus til sand, tok meg bare 3 timer. La fiskene oppi en bøtte med vann fra akvariumet, sugde ut alt vannet med vakuumpumpa mi, renset alt, vasket sanden, la det i akvariumet og fylte på vann. Lot pumpa gå en stund, og fikk temperert vannet. Fiskene ser ut til å ha det bra så langt, men det viser seg jo ikke med en gang.

I hvertfall, jeg måtte kaste all dekorasjonen og plantene fordi det var svartskjegg på den. Jeg trenger litt tips til åssen planter jeg kan ha, og dekorasjoner. Er snakk om 120L.

Har 2 sneglespisere, 1 algefisk, forskjellige tetra og gurmani. Jeg tenker spesielt på "gjemmested" for sneglespiserne, for de liker jo å være litt skjult i blant, og til algefisken. Har jo ikke allverden med plass, men spesielt algefisken er aktiv om natta.

Åssen planter er det forresten å anbefale? Har biltema sand. Ikke noe bakgrunn, går "tvers igjennom". vil gjøre det pent, og det skal ikke se tomt ut.

Ev.t om noen kunne linket meg til akvarium som er fine som ikke er ekstremt vanskelig å fikse.

Takk!
Har søkt opp medlemsakvarier på 120 liter for deg, kanskje lettest å få ideer fra akvarier av samme størrelse som ditt til å begynne med. Dette bl a har flotte startplanter på lista, ingen av dem spesielt vanskelige hverken å få tak i eller holde. Hadde kanskje ventet med Anubias til du var sikker på at hr Svartskjegg har forlatt bygningen. Hvis algespiseren din er en Ancistrus, synes den nok som Ancistruser flest at sverdplanter er helt smaskens, og hvis sneglespiserne dine er Botia synes de det er ufattelig festlig å bite hull i nye sverdplanteblader, så da er det kanskje like greit å velge noe annet :o)

Her er et annet, har pukket ut akvarier med forbilledlig planteliste, ikke alle holder plantelista oppdatert. Og det er jo synd, særlig når man er fersk :o) Dette var flott, her er et annet, og dette, veldig mange har de samme plantene, og veldig forskjellige uttrykk. Det er bare å bla seg nedover og se hva du liker, ogå i andre størrelser, her er planteakvariene. Det er jo lov å titte på månedens akvarium-lista, eller sikle rundt i AquaScape-lenkene, selv om en del der kanskje ikke er helt oppnåelig for oss alminnelig dødelige - enda :o)
Jeg får se om jeg finner noe fint i dyrebutikken, hehe. Åssen er det man planter "mose" eller noe sånt oppå røtter?
Med strikk (som tas vekk når den ryker, da har mosen festet seg) Eller fiskesene, litt mer permanent og egentlig unørdvendig for mose. Du finner også en artikkel under "gjør det selv" om festing av javabregne...
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap