Akvariestart

Hei
Har hatt mitt 110 L akvarium i en uke nå og er ofte inne og ser på hvilke fisk jeg kunne tenkt meg å ha i karet. Har lyst på sugemaller, sverddragere og tetraer/sebrafisk. Har lyst på et par (litt større fisker), men vet ikke hvilken type. Ciklider ser fine ut, men sist jeg hadde ciklider gikk de løs på andre fisk i akvariet (palletciklider tror jeg, under leksperioden) så jeg er usikker på om jeg vil ha disse igjen.

Noen tips og råd til hvilke fisker jeg bør velge? Er noen av ciklidene litt roligere enn andre? (Trenger ikke å være ciklider)
Henrik Bjørgan
Hei Har hatt mitt 110 L akvarium i en uke nå og er ofte inne og ser på hvilke fisk jeg kunne tenkt meg å ha i karet. Har lyst på sugemaller, sverddragere og tetraer/sebrafisk. Har lyst på et par (litt større fisker), men vet ikke hvilken type. Ciklider ser fine ut, men sist jeg hadde ciklider gikk de løs på andre fisk i akvariet (palletciklider tror jeg, under leksperioden) så jeg er usikker på om jeg vil ha disse igjen. Noen tips og råd til hvilke fisker jeg bør velge? Er noen av ciklidene litt roligere enn andre? (Trenger ikke å være ciklider)



Di fleste ciklider jager og er noe agressive under leiksperiodene og når dem har yngel. Dette er omtrent ikke til å komme utenom.

Sammen med nevnte fisker kan du ha f.eks levendefødere. Kan nevne bl annet platy, sverddrager, guppy og molly. Om du holder deg til en ancistrus som bunnfisk, kan du også evnt ha en fin gruppe corydoras. Disse trives best i grupper, og anbefaler deg et minimum på 5-6 stykker. Gjerne et flertall av hanner, om du velger 5-7-9.......

Corydoras har jeg hatt en god del grupper av selv (antar mellom 15 og 20) og er en fisk jeg anbefaler. Disse bør ikke blandes med ciklider, da coryene er noe vimsete og ikke skjønner farer. Kan lett bli jaget og hakket på av ciklider.

110L er ikke veldig stort kar, så pass på at du ikke "overbefolker" karet ditt.

Lykke til
Corydoras
Har du noen tips om hvilke corydoras art jeg bør velge? Er det noen som er lettere å få i lek enn andre?
Henrik Bjørgan
Har du noen tips om hvilke corydoras art jeg bør velge? Er det noen som er lettere å få i lek enn andre?




Hei igjen Henrik. En del coryer er enklere enn andre. Langsnutede går for å være generelt vanskelige. Noen av di jeg har fått til og som jeg selv synes er "enkle" er blandt annet; Black, albino, aeneus, panda, paleatus og aeneus. Jeg har også hatt oppdrett på aspidoras som er en nær slektning av corydoras. Disse er ikke så enkle å få tak i.

Vet det er til salgs gold utgaven av di aspidoras C125 jeg hadde, i Oslo. Ligger ute her på AF. Ellers varierer det litt hvor en bor i forhold til hva som er tilgjenglig.

Den aller mest vanlige coryen er nok Aeneus, og er også forholdsvis rimlig i pris. Pris vil nok variere litt i forhold til hvor en bor og tilgangen av fisk

Søker du på corydoras finner du om jeg ikke husker feil over 150 forskjellige typer i basen her. Selv om jeg akkurat nå ikke har noen cory i mine mange kar, vil dette alltid være en av mine favoritter
Tilfeldig bekjentskap
© Christina Øverland
Reklame for plussmedlemskap