Jeg er nybegynner og har gjort en tabbe...

For ca en uke siden anskaffet vi oss et 200l akvarium. Vi fylte på med grus og vann, anskaffet ett par planter, ei rot og ei "hule", samt syv fisker (plantene og fiskene kom noen dager etter vannet og grusen ble satt inn)

Etter å ha lest oss litt opp her inne, så forstår vi det slik at det er best med sand til diverse bunnfisker, samt andre fisker. ¨

Da lurer jeg på følgende:
Hvordan kan jeg bytte ut bunnen nå? Går det????

Kan jeg feks fylle sand i halve?


Takker for respons og hjelp...

hilsen fersking
etaeb
Hvordan kan jeg bytte ut bunnen nå? Går det????

Ja. Ta ut grusen, slamsug opp restene, og fyll sand i.

etaeb
Kan jeg feks fylle sand i halve?

Ja, men det kommer du til å angre på, fordi sanda kommer til å bli liggende nederst og hindre sirkulasjon i bunnlaget mens grusen kommer til å bli liggende oppå og skjule sanda.
tusen takk for svar Da skal all grusen ut, også sand oppi... :0)
Ikke noe problem å bytte til sand nei

Og skaff deg et testsett for ihvertfall nitritt, mål ofte og være klar til å skifte mye vann en periode. Les litt om oppstart av akvarier her, så skjønner du hvorfor Det er egentlig ikke spesielt lurt å skaffe seg fisk i et helt nyoppstarta akvarium. Filteret trenger tid på seg til å kjøres inn så det kan ta seg av avfallsstoffer fra fiskene, og etter 3-4 uker får du en nitrittopp før den forsvinner igjen og karet er klart for fisk. Har du fisk i akvariet i denne perioden vil de bli syke og dø. Men gjort er gjort, og fiskene kan reddes ved å følge med og skifte mye og ofte vann denne perioden.
Ja, dette har vi fått med oss, men jeg leste litt om det her inne, angående vannbytte, og vi bytter ca 20-30% av vannet her uke..Burde vi bytte oftere/sjeldnere?