Jeg er nybegynner og har gjort en tabbe...

For ca en uke siden anskaffet vi oss et 200l akvarium. Vi fylte på med grus og vann, anskaffet ett par planter, ei rot og ei "hule", samt syv fisker (plantene og fiskene kom noen dager etter vannet og grusen ble satt inn)

Etter å ha lest oss litt opp her inne, så forstår vi det slik at det er best med sand til diverse bunnfisker, samt andre fisker. ¨

Da lurer jeg på følgende:
Hvordan kan jeg bytte ut bunnen nå? Går det????

Kan jeg feks fylle sand i halve?


Takker for respons og hjelp...

hilsen fersking
etaeb
Hvordan kan jeg bytte ut bunnen nå? Går det????

Ja. Ta ut grusen, slamsug opp restene, og fyll sand i.

etaeb
Kan jeg feks fylle sand i halve?

Ja, men det kommer du til å angre på, fordi sanda kommer til å bli liggende nederst og hindre sirkulasjon i bunnlaget mens grusen kommer til å bli liggende oppå og skjule sanda.
tusen takk for svar Da skal all grusen ut, også sand oppi... :0)
Ikke noe problem å bytte til sand nei

Og skaff deg et testsett for ihvertfall nitritt, mål ofte og være klar til å skifte mye vann en periode. Les litt om oppstart av akvarier her, så skjønner du hvorfor Det er egentlig ikke spesielt lurt å skaffe seg fisk i et helt nyoppstarta akvarium. Filteret trenger tid på seg til å kjøres inn så det kan ta seg av avfallsstoffer fra fiskene, og etter 3-4 uker får du en nitrittopp før den forsvinner igjen og karet er klart for fisk. Har du fisk i akvariet i denne perioden vil de bli syke og dø. Men gjort er gjort, og fiskene kan reddes ved å følge med og skifte mye og ofte vann denne perioden.
Ja, dette har vi fått med oss, men jeg leste litt om det her inne, angående vannbytte, og vi bytter ca 20-30% av vannet her uke..Burde vi bytte oftere/sjeldnere?

Fikk nemlig beskjed i butikken at dette gjorde ingenting om fiskene ble puttet oppi, og jeg kunne handle masse fisker også om jeg ville, det gjorde ingenting, jeg måtte bare vente 14 dager før jeg puttet nye fisker oppi. Er glad jeg "kun" kjøpte 7, handler ikke fler før om noen uker vi nå.
Ved siden av "gravid guppy - molly etc." og "sykdom" er det dette temaet som oftest dukker opp her på AF.

Før du får nitritt, som er giftig for fisk, kommer du til å få ammoniakk som er noe fiskene skiller ut gjennom gjellene og som kommer som resultat av nedbryting av matrester og døde plantedeler. Ammoniakk er, om pH er over 7, enda giftigere for fisk enn nitritt. Om du ikke sjekker dette og bytter vann daglig de første ukene,vil du kunne oppleve fiskedød før du måler nitritt.

Bruk søkefunksjonen og søk på innkjøring, ammoniakk, oppstart mm. slik at du kan ta del i all den erfaringen som ligger her.

Den butikken som ga deg denne typen informasjon, bør du holde deg borte fra. Det eneste de kan oppnå med dette, er å få deg til å erstatte fisk som butikken har medvirket til kommer til å dø.
Inaktiv bruker
Du er ikke den eneste som har opplevd dette
Tvert om, de fleste nybegynnere kommer hjem med fisk samme dag som de kjøpte akvariumet. Det er ikke akkurat heldig, men det går fint an å få fisken til å overleve - hvis du er villig til å arbeide litt for det.
Gjør som tidligere innlegg har nevnt, kjøp deg et testsett for ammoniakk og nitritt (helst dråpesett, ikke strips) og mål verdiene daglig. Ved første tegn til forverring, begynn med daglige vannbytter fram til verdiene stabiliserer seg. 4-5 uker etter oppstarten vil verdiene være såpass i orden at du kan gå over til sjeldnere vannbytter, kanskje 2-3 dager i mellom. Når du er helt i mål og har stabile verdier, er 20-30% vannbytter i uka helt i tråd med anbefalinger.

Så ikke fortvil - og velkommen som akvarist
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap