Nybegynner fiskevalg

Heia
For noen uker siden kjøpte jeg meg et 60 liters akvarium. Jeg har grus i bunnen, en rot og noen planter, og er egentlig kjempefornøyd med hvordan det ser ut. Men når det kommer til fisk synes jeg det er veldig vanskelig. Har prøvd å søke litt rundt i fiskebasen, men det er veldig mye der, og jeg vil helst unngå å velge fisk som det er nesten umulig å få tak i.

De fiskene jeg synes er fine og har hørt er fine fisk å starte med er guppy og ancistrus. Disse synes jeg er fine og har jeg lyst på. Men så liker jeg også fiskestimer. Kan jeg ha noen slags tetra med dem? Og så liker jeg også black molly, passer det? Blir dette for mange fisk? Kan jeg ha flere? Hvordan fisker må jeg eventuelt bytte ut, og hva kan jeg bytte dem med?

Lyset i akvariet er også noe jeg lurer på... det gikk for noen dager siden og jeg vet ikke hvor jeg får tak i nytt. Er det noe slags spesiallys man må ha? røret som jeg har nå står det "220-240V/50-60Hz PL-24W B/W" på hvis det har noe å si. det er to rør som liksom sitt fast i samme sokkel. Når jeg ser på nettsider ser det ut som om alle er bare ett enkelt rør.

Tusen takk for alle svar
Lysrøret
PL-24W B/W : Høres ut som du har et Hailea-akvarium fra Europris. Hvis det er dette du har, kan du lese DENNE tråden med både gode og dårlige erfaringer med dette karet. Det nevnes også hvor du kan få kjøpt lysrør.
En liten gruppe endlers eller guppy vil kunne trives i et lite kar sammen med ancistrus, f.eks 1 hanne og 3-4 hunner. Det blir fort flere... Jeg vil også anbefale amanoreker, posthornsnegler og sandsnegler. Når du velger kun algespisende dyr, er det enklere å holde akvariet rent og algefritt. 60 liter er kanskje litt lite for Molly, de blir en del større enn guppy. Bruk litt gh/th+ og øk GH til over 9, så vil alle dyrene jeg har anbefalt trives.
Tetra og guppy vil ha litt forskjellig vannverdier. Så finn ut hvilke du helst vil ha, og gå for den. Legg best mulig til rette for den fisken du vil ha, så kan du søke opp fisk som kan passe sammen i kunnskapsbasen her.

Ikke sikker på hva slags filter som følger med karet ditt, men anbefaler filter som takler kar som er det doble. Dvs til et 60 liters kar, ett filter som produsenten sier kan gå i 120 liters kar. Og aller helst et utvendig. Jeg hadde innvendig filter i 54 literen min. Der har jeg nå ett utvendig fra tetratec som jeg er kjempefornøyd med. Mye mindre jobb med filteret. Pluss at det renser mye bedre. Sjekk nettbutikker for best pris.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap