Avle guppy

Hei,

Vi har nettopp gått til innkjøp av et 180 l juwel vision akvarie, og dilla er jo på plass med en gang

Vi har tidligere hatt et ca 50 l akvarie som vi aldri fikk til, men nå har vi tatt i bruk det også. Tenkte vi skulle prøve og avle frem litt guppy
Vi har fått tips om og holde temperaturen på ca 26-28 grader, og fore de litt ekstra. Vi har en del planter som de kan gjemme seg i også.

Er det noe mer en bør tenke på? Hvordan kan jeg vite om hunnen er gravid? Hvor ofte yngler de?

Er det andre fisker vi kan ha i samme akvariet som også er lett å yngle på?

Ble mange spørsmål dette, men etter bare en uke med vann i hus igjen så er vi helt lost. Snakker allerede om neste akvarie, det vil vi ha på 500 l

Godt at både jeg og gubben er like galne etter fisk
Obs...
Ser jeg skulle postet denne et annet sted, men vet ikke om det går an og flytte den selv.. Jeg fant i vertfall ikke ut av det..
Guppy avler nesten seg selv.
Det som kan være greit å tenke på er innredningen. En god del planter, som yngel kan gjemme seg i. Guppy ser på yngel som mat. Flyteplanter er også en fordel.

Dere kan bruke 50liter´n som ungdomsherberge, men jeg tror dere da vil bli overrent av guppy.

Sørg heller for god beplantning, så det er godt med gjemmesteder, og la naturen ordne resten.
Dette står om guppy i fiskebasen her på af angående oppdrett på guppy...




Tusen takk for tilbakemeldingen

Tenkte å kun ha dette karret til guppy og evnt. annen fisk en kan yngle på sammen med dem. Håper vi får til dette, så prøver vi noe annet etter hvert

Har du tips til annen fisk og yngle på?
Tja. Kommer jo helt an på hva du/dere liker. Se i kunnskaps basen, legg inn verdiene som guppy´n din trenger, så ser du hva som passer i forhold til verdier.

Men husk, for en fisk er stort sett alt som passer i munnen mat!
Hvis karet ditt er bare en uke gammelt , så anbefaler jeg deg å ikke ha noe fisk i før det har minst gått 4 uker. Hvis ikke er jeg redd du vil få mange dødsfall. Det er viktig at filteret får gått seg ferdig så de kan ta hånd om alle avfallstoffene som kommer fra fisker og evt andre dyr.
I akvariet på 180 l så har vi neontetra, guppy, silver dollar, black molly, ildhale, platy, snegler, 3 bunnfisk og en gjennomsiktig en som jeg ikke husker navnet på. Vi har planer om og ha dverg gurami og sommerfugl siclide, men vi vil vente litt og se om de andre trives først Vi liker stor fisk som passer med småfisk

Har prøvd meg på denne basen du nevner, men har ikke helt fått det til enda... Men prøver igjen
Heidi Ingdal
Hvis karet ditt er bare en uke gammelt , så anbefaler jeg deg å ikke ha noe fisk i før det har minst gått 4 uker. Hvis ikke er jeg redd du vil få mange dødsfall. Det er viktig at filteret får gått seg ferdig så de kan ta hånd om alle avfallstoffene som kommer fra fisker og evt andre dyr.


Nå har vi hatt akvariet på 180 l i en uke med fisk, og ingen dødsfall så langt
Vi kjøpte akvariet brukt og fikk med gammel sand og brukt filter, så det var gode bakterier i vannet ganske raskt (i bruk frem il dagen før vi hentet det) Vannkvaliteten her er visst god, så vi har fått "klarsignal" fra dyrebutikken. Så klart på eget ansvar
Klarer ikke vente vettu
Ok da håper jeg det går bra. Det lønner seg å ikke ha for mye fisk i karet med det samme. Ta det litt etter litt. Basene her inne er veldig nyttige og lærerike. Der ser du hvilke fisker du kan ha i en 180 liter osv. Men uansett lykke til med en fantastisk hobby.
Takk for det

Styrer enda litt med og forstå databasene her inne, men til nå så har den lokale dyrebutikken vært helt supre
Ja dyrebutikkene vil selge for enhver pris. Stol mer på basene her inne enn på dyrebutikken. Det tror jeg mange har erfart.
Det som står under akvarievenner, er det de som passer sammen i akvariet?
Trodde ikke gurami og siclider skulle være sammen med småfisk..

Jeg tror faktisk vi har en unik fiskeseller her i byen, hun har stoppet meg i en del fiskekjøp hehe, var ikke alt jeg ville ha som passet sammen. Tror jeg vil si hun er over gjennomsnittet innterisert i fisk

Men ja er enig med deg, det er bedre å sitte med kunskapen før en går i butikken
Akvarievenner betyr bare at noen har registrert fiskene i samme akvarium, ikke at de passer sammen...

Og de gode bakteriene bor ikke i vannet, men i filteret...

Lykke til ;D
Hvordan kan jeg finne ut hva som passer sammen da?
Både steinene og filteret i juwel akvariet er brukt, i yngel akvariet er kun steienen brukt.
Vi overvarmet vannet til de grader i dag, så det blir i vertfall ikke sluppet oppi fisk der i kveld

Bør vi rense pumpa i morgen når driten fra steinen har lagt seg?
hvis filteret har vært tørrlagt i ett døgn kan du nok regne med at bakteriene der er døde. har dere tester?

hvis ikke, kjøp det a.s.a.p.

neste stikkord, vannbytter. 20-30% daglig. Frem til verdiene er ok. Les tråden om innkjøring.
Har nå testet begge akvariene og verdiene er så og si helt identiske.. Det ene har stått over en uke, det andre er tappet i dag. PHen på begge er bra, men GH ser ikke ut til og være helt der den skal. Den overste ruta der er også grønn, hva kan jeg gjøre med det?

Må ærlig innrømme at pr i dag så er denne testen ganske uforståelig for meg..

NO er også bra i begge akvariene. KH er kanskje litt i grenseland..
Det som Jonas sier er sant, hvis filteret ikke har vært i bruk på et døgn så vil de være døde og det blir som å starte opp helt fra bunnen. Derfor er jeg litt bekymret for karet ditt og alle fiskene du allerede har oppi, for forgiftningene kommer ikke over natta. Først bør du teste for ammoniakk etter 1-2 uker. Hvis du da har ammoniakk så er det vannbytter til det er forsvunnet. Da vil sannsynligvis nitritten overta som er like giftig. Den kommer etter 2-3 uker. Da er det på igjen med vannbytter til Nitraten har fått brutt ned nitritten.
Du bør skaffe deg tester for ammoniakk, nitritt, ph, gh, . DRÅPETESTER
Hvis du går trykker på kunnskap som står øverst til venstre så kan du se igjennom akvariefisk topp 100. Der kan du lese om de og hvilke verdier de vil ha. Du bør kjøpe fisk etter hvor store de blir tilslutt ikke for at de er små nå. Det står alt du trenger å hvite om de. Gå inn og les på hver enkelt fisk du har fått tak i og se om det er en fisk du bør ha i karet ditt. det lønner seg å kynde seg langsomt. Det er lett å si for jeg vet hvordan det er å starte opp det første karet. man vil helst kjøpe alle fisker man syns er fine med en gang. Jeg gjorde det for jeg fikk beskjed om at jeg kunne ha oppi fisk etter en uke. Hadde oppi sånne bakterier på boks. Men guri malla for en tabbe. jeg mista så mye store flotte fisker pga at filteret ikke klarte den belastningen det ble med alle de fiskene i. Så les gjerne om nittrittsyklusen også. Skriver ikke dette for å skremme deg men at dette kan skje når man starter så brått som du har gjort. Håper for alt i verden at det går bra.
Tc
Hvordan kan jeg finne ut hva som passer sammen da? Både steinene og filteret i juwel akvariet er brukt, i yngel akvariet er kun steienen brukt. Vi overvarmet vannet til de grader i dag, så det blir i vertfall ikke sluppet oppi fisk der i kveld:) Bør vi rense pumpa i morgen når driten fra steinen har lagt seg?

Hva slags dritt er det du mener som kommer fra steinen? Eller er det sand du mener?
Ikke rens pumpa hvis den har fin gjennomstrømming. Det er veldig viktig at filteret får samlet så mange bakterier som mulig og hvis du rensker pumpa nå så forsvinner bakteriene igjen. Rør aldri filterer hvis det ikke er pakka tett da. Filteret er egentlig det siste du bør røre hvis du har problemer. Bytt heller vann.
Tc

Har sett på de fiskene du har i karet og de som du bør levere tilbake til dyrebutikken er Silver dollar og ildhalen. Silver dollar krever min 350 liter og ildhalen 200 liter. Så det karet du har er altfor lite for disse fiskene. Silver dollar blir 15 cm stor og altfor stor for karet ditt. Når du skal ha fisk så gå etter maks størrelsen de vil få og ikke hvor store de er i dyrebutikken. De i dyrebutikken vil glatt si at denne kan du ha og jeg er sikker på at de ikke aner hvir store disse fiskene blir.
Du kan søke på de fiskene du har lyst på ved å skrive inn navnet på de der det står SØK til venstre litt lenger opp. Da kommer det opp alt du trenger og vite om fiskene og nederst så står det hvor store akvarium og hvilke vannverdier de vil ha osv.
Jeg anbefaler deg å lese akvarieskolen også som ligger under Artikler overst ved siden av kunnskap.
Du er sikkert veldig forvirret og full av spørsmål nå men det er helt normalt. Det lønner seg å lese mest mulig om fiskene man skal ha i karet før man kjøper de.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap