Helt fersk og trenger råd om kjøp av egentlig alt :-)

Hei!

Jeg har nå lovet barna at vi skal kjøpe akvarium og jeg leser med stor interesse og lærer litt hele tiden.

Nå har jeg kommet over et kampanje tilbud fra Tropehagen.
Et 82 l akvarium inkludert lys og varmekolbe til kr 899,- Jeg har forstått at det er bedre å ha litt størrelse enn å begynne for smått, så da tenkte jeg at det kunne være et godt utgangspunkt.

Videre har jeg blitt advart mot å kjøpe starterkits med pumpe osv, da disse ofte er av dårlig kvalitet.
Noen som har rimelige, gode produkter å anbefale?

Kampanjetilbudet til Tropehagen varer ut denne uken, så jeg vurderer å hoppe på det.

Jeg har jo såvidt lest her inne at folk føler seg lurt til å kjøpe både det ene og det andre og har jo lyst til å unngå å gå i den fella.

Noen som kan gi meg gode råd?
vel akvarie må du ha uansett, om du har tenkt å begynne så den prisen var ikke så hakkende gale!

det som en må være obs på er at pumpen må bli innkjørt dvs det bør gå en mnd fra du kjøper karet og setter det i gang før du setter fisk i. bare søk litt på forumet så finner du alt forklart i artikkler og slike ting det er vel det som er viktigst og bite seg merke i.

hvis du da er bestemt med at du skal bare ha pakken og ikke noe annet( f.eks. kickstart på filterbakterier - som bare er noe tull, aka dyrt vann) så trenger det ikke bli så mye en får pakket på seg. men sand/ grus + planter kan en / bør en ha i innkjøringsfasen av filteret.

har desverre litt dårlig tid så det ble et litt knepent svar! men dette med filteret og et riktig innkjørt filter er det aller viktigste! les litt på forumet så finner du det ut
kan skrive litt mer utfyllende i morgen ellers masse lykke til! og ikke gi opp de første mnd, det er som kjent i motbakke det går oppover og en lærer av sine feil, slik som alle en gang har gjort

ellers må jeg si det er en svært givende hobby om en fortsetter etter startsfasen og ikke gir opp! så dette er absolutt noe å prøve på!
lykke til!

Hilsen Anders
Hei !

Velkommen til en ny og fantastisk hobby
Ta en tur bort til meg på Langhus før du kjøper noe som helst, og jeg vil gledelig gi deg en innføring i hva du bør gjøre - og hva du ikke bør gjøre Jeg har gjort alle feil det er mulig å gjøre, og lært av mange gode akvarister hva som er smart. Ikke minst nødvendig for å få en glede av hobbyen istedet for sorg.
Takk for raskt svar!

Ja, jeg har fått med meg at akvariet må stå i 3-5 uker før man kan begynne å bruke det, så jeg og litt små skuffa barn er forberedt på det

Særlig 9 åringen gleder seg veldig og jeg tenker vel at vi kjøper det første vi trenger i morgen.

Jeg lurer litt på dette med akvariebord også. Skulle gjerne sluppet en utgift på nesten 1000,- kr der, men er redd et vanlig Ikeamøbel ikke vil duge.
Har ingen skjenk eller lignende det kan stå på, så jeg er nødt til å ha et eget møbel
Hva duger som alternativ?

Akvariet ditt trenger ikke å stå mer enn 1 minutt etter at du har fylt vann i det, men filteret tenger noe mer tid enn det for å sikre bakteriekultur. Som sagt, ta en tur, og du kan få filtergugge av meg + en innføring i hva som er viktig å tenke på
Hei, og velkommen inn i en spennende hobby :o)

82 liter er en fin start, det er vanskeligere med et lite kar enn et stort, som du har fått med deg. Det er dog litt begrenset hvilke fisker du kan ha i en 82 liter, så du må planlegge litt hva slags fisk du ønsker å ha.

Et kar på 82 liter med vann og innredning veier godt over 100 kg, så om du ikke kjøper et akvariemøbel, så bør møbelet du bruker tåle minst 100 kg. Det er uansett fint å ha et akvariemøbel med skap for å legge alle akvarieremediene i, for det blir det en del av etterhvert :o)

Videre anbefaler jeg å kjøpe sand fra Biltema til bunnlag. Dyrebutikker selger mye fin grus i mange farger, men ikke alle fisk trives på grus. Biltemasanden er billig og veldig pen, syns jeg i alle fall. Pass på å få rett type sand om du velger biltemasand, det står til bruk i bl.a. akvarier på sekken.

Når du har satt i gang karet med filter, grus/sand, planter og evt annen dekorasjon, så tar det 4-6 uker før akvariet er klart for fisk. Fra første dag må du fore karet med litt fiskemat slik at bakteriene som etterhvert etablerer seg i filteret får mat. Disse ukene kan du bruke til å finne ut hva slags fisk du vil ka i karet ditt. Er du utålmodig så kan du jukse med å bruke "filtergugge" fra et innkjørt kar for å kickstarte bakteriekulturen i ditt filter.

Anbefaler deg å lese artiklene under Akvarieskolen, og spør om du lurer på noe :o)
Et alminnelig akvariebord er ikke så dyrt, jeg så dem ned i 4-500kr i nettbutikker.
Et gammelt trebord tålte ikke mitt 100-liters så vær nøye på hva du bruker! For det er ikke bare å løfte over akvariet til et annet møbel om det ikke holder.. ) Har sett andre bruke kommoder eller skjenker fra IKEA og bohus. Det bør være et stabilt møbel i alle fall, regn med at det kan veie bortimot 150-200kg.

Jeg synes ikke det er dumt å gå for den pakken du har sett på. Om du vil ha bedre pumpe så kjøper du en ny og bedre pumpe og har den istedet for - eller i tillegg.
Men jo større akvarie jo bedre, og penere Men med mindre akvarie er det plass til mindre antall fisk og ikke så stor fisk.
Et slikt akvarie vil være en pen introduksjon, så kan dere øke volum dersom interessen vokser...

Sand fra biltema eller akvariebutikk (f.eks. Rådasand) er penere og enklere å renholde enn grus eller steinbunn. Og det er mange fiskearter som trives best med og til og med må ha finkornet sand. Ha i minimum 5 cm bunnlag. (Skyll sanda godt før dere har den oppi slik at støv etc ikke forurenser vannet) Røtter og planter kan settes inn når sanda er på plass mens akvariet er tomt for vann, da er det enklere å se hva man gjør oppi der. Eller dere kan ha i vannet etter sanda er på plass, og bruke lengre tid på å dekorere.
Når dere vet hva slags fisk dere vil ha kan det være en god ide å lese litt om hva slags miljø fisken kommer ifra og vil trives med. Mye/lite planter, mye/lite lys, steinrøyser eller røtter, åpne plasser eller mange gjemmesteder osv. Og ikke minst ph, gh, temperatur er viktig å ta hensyn til når man skal sette inn fisk. Sjekk hva slags vannverdier dere har i kranvannet.

Og så er det like lurt å dobbelsjekke det meste med akvaforum-medlemmer etter å ha fått info i zoobutikker, for det er mange "gode" råd der ute som fort blir dyre..... Ikke kjøp noe på impuls, men dobbelt sjekk alt du lurer på så slipper du noen uheldige overraskelser.
Dersom dere er ute etter oppsett med minst mulig vedlikehold mtp pumpe filter osv, så anbefaler jeg at dere går for en utvendig pumpe. Den har mye større filtervolum enn den innvendige, og krever således mindre vedlikehold og rens.

Sjekk rundt på nettbutikker for best pris.





[URL=http://webzoo.no/default.pl?showPage=417&action_set_ice_sidemenu=_100_211_413_][/URL]

Vil anbefale at du uansett om du går for utvendig eller innvendig filter, kjøper ett filter som produsenten sier kan gå i minst dobbelt så stort kar som du har. Dette fordi produsentene ofte tar i veldig mtp hva filteret er i stand til å takle.
Inaktiv bruker
Ser at du har fått tilbud om hjelp og opplæring ( veldig hyggelig! ) Men vil bare nevne at det er viktig å ha et VATERMÅL og få akvariet/bordet i vater FØR du fyller i vann Det er nemlig fare for sprekkdannelser dersom et akvarium ikke står i vater, spesielt da de litt større akvariene på over 80 liter.

Vil også nevne at startpakker med innvendig Eheimpumper er bra nok, da Eheim er av god kvalitet.

Utvendig pumpe trenger du ikke dersom du ikke har tenkt ha større akvarium.
Inaktiv bruker
Personlig foretrekker jeg å kjøpe ting i butikk og ikke på nett nå, for det å få reklamert når noe ikke virker er en smule enklere og raskere hvis man kjøper i en butikk i nærheten. Jeg har fått veldig god service på krizoo, får lett byttet og får nytt med en gang hvis noe ikke virker.
Må si jeg bare har gode opplevelser med aquamanias. Fordelen min er også at jeg ikke bor lenger unna enn at jeg kan dra dit, hvis det mot formodning skulle være noen problemer.

Eheim innvendig er sikkert bra, men utvendig er bedre. selv på et lite kar.
Oj oj, her var det en del å fordøye! Takk for gode svar alle sammen, jeg skal finlese litt og lure litt til på hva jeg lurer på, he he!

Artig at sand fra Biltema er et alternativ, der kan man visst finne alt!

Har vært innom en dyrebutikk i dag og tittet litt på søte guppyer og artige varianter av algespisere. Dette kan bli moro!

Takk for mange gode svar, flott at dere gidder å engasjere dere i grønnskollinger
Vi har alle vært grønnskollinger :o)

Med litt planlegging og kunnskap før oppstart og innkjøp av vilkårlige fisker, så blir akvariehobbyen mye hyggeligere for deg, ungene og ikke minst for fiskene.

Du kan forresten spare mye penger på å kjøpe planter privat. se rubrikkforumet om det er noen som sender planter, eller bor nær deg at du kan kjøre og hente. Er du heldig får du med litt filterguffe også, og kan kickstarte filteret i ditt nye kar og sette inn fisker etter noen dager :o)

Ps ikke la dyrebutikken overtale deg til å kjøpe div. tilsetningsstoffer for å gjøre vannet fiskeklart eller sunnere. Det aller meste av dette er bortkastede penger.
cara79
Vi har alle vært grønnskollinger :o) Du kan forresten spare mye penger på å kjøpe planter privat. se rubrikkforumet om det er noen som sender planter, eller bor nær deg at du kan kjøre og hente. Er du heldig får du med litt filterguffe også, og kan kickstarte filteret i ditt nye kar og sette inn fisker etter noen dager :o) Ps ikke la dyrebutikken overtale deg til å kjøpe div. tilsetningsstoffer for å gjøre vannet fiskeklart eller sunnere. Det aller meste av dette er bortkastede penger.


Og ikke nok med det..du kan faktisk få kjøpt rubbel og bit av hva du trenger på rubrikkene her inne. Filter, fisk, planter, akvarier, alt hva du måtte ønske. Likevel vil vel noen si at selve akvariet bør du kjøpe nytt. Iallefall som nybegynnende nybegynner

Lykke til
Cathrine Hoff
Har vært innom en dyrebutikk i dag og tittet litt på søte guppyer og artige varianter av algespisere. Dette kan bli moro!


Det kan være lurt å spandere flere besøk i dyrebutikken. Først for å se på og notere navnet på fisk du synes er artige og eller interessante. Så et nytt besøk for eventuelt å kjøpe etter at du har sjekket i fiskebasen her hvilke forhold disse fiskene trives best i.

Levendefødere trives best i litt hard vann med GH 10-20 og pH 7-8, mens mange arter som finner veien til nybegynnerakvarier liker bløtt vann med GH 0-9 og pH under 7, flere ned mot 6 eller under.

Når du setter sammen fisk til ditt kar, er det lettere å unngå sykdom og mistrivsel hvis du gir dem mest mulig optimale forhold, dvs. ikke slik at alle lever helt i ytterkant av det ideelle.

Også lurt å passe på at du ikke har for mange som konkurrerer om den samme plassen i karet, men men velger en art som som trives på bunnen, noen i midten og eventuelt øverst.

Da jeg startet med akvarier igjen etter mange års opphold, tenkte jeg meg ikke godt nok om og valgte et typisk selskapskar. Etterhvert blir det mindre interessant å se på fisk som bare har utseende å by på, omtrent som hos oss mennesker.... Derfor kan det være lurt å orientere seg mot fisk som har interessant og spennende adferd, yngelpleie el.l.

En siste ting, ikke stol på den listen som heter akvarievenner, altså hvike fisk som går sammen i medlemmenes akvarier. Der går også alle tabbene! Den listen er ikke på noen måte kvalitetssikret, selv om moderatorene nå ser på muligheten for å få til noe slikt.

Lykke til.
Da er akvariumpakke på 60 l med varmekolbe og lys innkjøpt. Jeg kjøpte også filter i samme slengen, og tar vel en handlerunde i dag eller til uka.
Dyrebutikken solgte meg et Eheim filter beregnet på 60 liter. De hadde ett til, som var billigere og bedre, men som hun sa, var Eheimfilteret bra nok og bråker mindre. Jeg falt for argumentet med mindre bråk da karet skal stå i stua. Er det pumpe i denne, eller må jeg ha det i tillegg? Tenkte ikke på å spørre om det i butikken :-p

Hun mente også at om jeg bare kjøpte middel til å ha i vannet, så var en uke mer enn nok å la filteret jobbe med dette. Hun ville også selge meg noen blader til å putte i vannet. Jeg er jo så klart litt skeptisk, men det hadde jo vært gøy å få i gang akvariet før det har gått 4 uker.

Hva mener dere?
Filteret du kjøpte har en såkalt impeller "propell" som sørger for gjennomstrømming, så det er komplett. Middelet hun ville selge deg for å ha i vannet har ingen eller i beste fall liten effekt på etableringen av filterbakterier. Det beste er som tidligere nevnt å få bakterier fra et allerede etablert akvarie slik at du kan sette inn fisk med en gang. Bladene de ville selge deg er vel muligens catappa blader, og disse har såvidt jeg husker en Ph regulerende effekt.
I beste fall vil et slikt middel hjelpe noe til med bakterieveksten fordi det inneholder mikrostoffer som er bra for bakteriene. Disse bakteriene er avhengig av kontinuerlig tilførsel av vann med oppløst ammoniakk for å leve og formere seg. Jeg har derfor veldig vanskelig for å skjønne at tilsetningsstoff i pulerform eller i en oppløsning på små flasker kan inneholde levende bakterier av den typen vi er på jakt etter. I mine øyne ikke bare bortkastede penger, men en kilde til mulig ammoniakk- og nitrittforgiftning hvis man setter inn fisk for tidlig.

Bruk heller ventetiden til å bestemme deg for hvilke fisk du ønsker deg. Meld deg gjerne inn i en akvarieklubb og gå på klubbmøte. Det er ofte auksjoner på slike møter og du kan gjøre gode kjøp av fisk og planter.

Catappablader er bra, særlig hvis du vil ha fisk som krever vann med lavere pH enn 7, altså surt vann. (Jo lavere pH, jo surere vann.) Om du ønsker levendefødere, bør du ha vann med pH minimum 7.
Om Kolbotn får vann fra samme område som Langhus der jeg bor er Ph ca 7,5 Kh 3-4 og Gh 7
STIEdge
Om Kolbotn får vann fra samme område som Langhus der jeg bor er Ph ca 7,5 Kh 3-4 og Gh 7


Vi får vann fra Gjersjøen, vet ikke om dere er koblet opp til samme dammen? Det ligger jo ikke langt unna.
Men får å ta tak i disse filterbakteriene, du mener altså at bare jeg tar over litt bakterier fra deg, så er akvariet oppe og går med en gang?
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap