170 liters kar, noen spennende tips?

Jeg hadde i utgangspunktet bare et 28liters akvarie som jeg ønsket å bruke, men nå har jeg fått tak i en 170liter også. Tenkte det blir litt bedre for de små krabatene med litt ekstra plass. Spørsmålet mitt er derfor hva dere anbefaler å putte i det store karet? Har ikke lyst å bruke så veldig masse penger på dyre fisk, så hvis dere har gode tips om hva slags fisk som egner seg for en nybegynner og som gir god glede blir jeg glad. =)

Jeg har også et spørsmål om hva dere anbefaler å sette akvariet på. Jeg har en 3 skuffers kommode fra Ikea og med tidligere bakgrunn fra byggebransjen vil jeg påstå at jeg er litt skeptisk til materialstyrke og konstruksjonen i forhold til å holde oppe en vekt på nær 200kg. Topp platen ligger riktig nok over sideplatene som danner veggen på kommoden, men dog. Noen som har erfaring med dette?



Nå har jeg løst problemet med noe å sette det på. Fikk tak i en solid benk i heltre furu. Har hoppet på den med 90kg og den gir ikke etter litt en gang, så den skal passe perfekt til mitt bruk. Skal også legge på en ekstra plate for å være 100 prosent sikker. =)

Nå trenger jeg bare litt tips med flotte fisker å ha i akvariet. Så på dyrebutikken at det var veldig stor forskjell med pris. Et sted kostet fiskene 49kr stykket og et annet kostet de 10kr for samme sorten. Tror det var neon tetra de het.

Hva har du tenkt/ lyst å ha?
Har du noen fra før som skal bo der?
Jeg har egentlig hatt lyst på kampfisk eller mangrovekrabbe, men krabbe + fisk har jeg hørt skal være dårlig mach pluss jeg vet ikke hvor lenge en krabbe kan klare seg på egenhånd når jeg reiser en del. Neon tetra virker jo ganske pene, kanskje en stim med det, og/eller guppy og en eller annen type algespiser? Viktig for meg at fiskene går sammen og at de kan klare seg en stund alene av og til. Vet ikke hva som passer sammen...

Jeg har hatt fisk i akvarium for mange år siden. Da hadde jeg en veldig liten norsk fjellørret. Hadde den i et like stort kar som dette med en veldig kraftig pumpe for å simulere elven. Foret den med mygglarver. Ble faktisk ganske stor og fikk friheten tilbake. Den likte seg godt, men ble aldri tam.
guppy og tetra liker litt forskjellig vannverdier.

her bør du se hva du helst vil ha, så kan du sette inn de parameterene i søkemotoren her på forumet, og finne flere/andre fisk på den måten.
Krabber har jeg ikke greie på, dessverre.
Jeg sier du kan beggyne med noen platyer eller reker, Ancistrus, guppy, Tetraer ja.
Ok, takk for tipset =) Jeg ser på den fiskebasen når jeg søker på for eksempel neontetra så kommer det opp en bøtte med "fiskevenner", men hvis jeg søker på vannverdier og temperatur som er for den fiskearten får jeg bare opp noen få i forhold. Det virker jo litt rart? Jeg tolker "fiskevenner" som fisker som går sammen med den sorten i akvariet. *Forvirret*
Stian Gangstø
Jeg sier du kan beggyne med noen platyer eller reker, Ancistrus, guppy, Tetraer ja.


Gode tips =) Likte spes den Ancistrus.
Trond F
Ok, takk for tipset =) Jeg ser på den fiskebasen når jeg søker på for eksempel neontetra så kommer det opp en bøtte med "fiskevenner", men hvis jeg søker på vannverdier og temperatur som er for den fiskearten får jeg bare opp noen få i forhold. Det virker jo litt rart? Jeg tolker "fiskevenner" som fisker som går sammen med den sorten i akvariet. *Forvirret*


Du er ikke alene om den forvirringen, det går akkurat en lang diskusjon om den funksjonen her på AF. For listen forteller hva de som har registrert karene faktisk holder i samme akvarium, ikke hva som passer sammen i virkeligheten. Og mange har veldig snodige sammensetninger og diger fisk i små kar. Noen vet hva de gjør og kan balansere på slak line, mange er nybegynnere og har som oss for eksempel handlet litt i hytt og gevær. Det tar tid å rette opp sånne feil, så ikke alt vi har registrert er eksempler til etterfølgelse :o)

Var jeg deg ville jeg helt oversett den lista, og for eksempel bestemt meg for en fiskesort jeg virkelig hadde lyst på, og søkt opp hvilke andre som skal ha sånn nogenlunde samme verdier. Kast gjerne et blikk på hva ditt akvarium har av verdier også når innkjøringen er over, så slipper du masse styr med justering av vannverdier før du har fått litt rutine på ting. God leting!
Akvarievenner funksjonen er mer villedende enn veiledende.
Bedre å finne ut hvilke fisker du synes er fine/artige, og søke de opp i basen. Se om de trives i samme verdier.

Deretter kan du benytte søke funksjonen i kunnskapsbasen og legge inn de verdiene du er ute etter, samt str på kar. Så er det bare å lese seg frem til en fin sammensetning.
Trond F
[QUOTE=Stian Gangstø]Jeg sier du kan beggyne med noen platyer eller reker, Ancistrus, guppy, Tetraer ja.


Gode tips =) Likte spes den Ancistrus.

jeg har selv noen ancistrus men ja.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap