Nyoppstartet

Hei,

Etter å ha saumfart akvaforum opp ned og tvers så legger jeg ut mitt første innlegg her.

Akvariet til guttungen på rommet hans er på 30L og har kickstarta den ved hjelp av svogers akvariet.
Nå er det 2 Ancistrus og 8 sebrafisker pluss em liten rødmunstetra som har sniket seg med. De har bodd der nå i ukes tid og går veldig bra. Men gutten syntes det er spennende med snegler, er noe anbefaling med snegler oppi der?

Dette er guttens akvariet men nå vil jeg ha en stor en! bitt av basillen..
Velkommen til en morsom og interessant hobby.

Snegler skulle gå fint i en 30 liter, mer skeptisk til sebrafisken. Tror den trenger litt mer plass.

30 liter er lite til fisk. Er noen små rasbora som man kunne hatt, men ellers er 30 liter mer egnet til reker og snegler.

Dersom dere går til anskaffelse av et større kar, kan sebra´n og tetra´n flytte dit, og noen boraras merea, evt moskito rasbora flytte inn i 30 litern.
Takk takk, dette skal bli gøy. Ja tenkte den måten du nevner til meg. Fikk tanken av svoger og han brukte tanken til babymaller. De ble dobbelt så store som maller i svære tanken. Så blir nok enten snegler og reker eller så blir det malletank for babyer.
her er forøvrig en link til fisk som kan gå an i 30 literen deres.



Se her ja, takk for linken. Mye fine små. Tok en test på vannet nå og ph verdien var på 7 og nitratnivået var skyhøy! Fant en plante som var dårlig så tok ut den og skiftet ut deler av vannet. Så får gjøre det i fremover og håpe det går mot null. Men er det noe annet jeg burde gjøre som kan hjelpe med å få verdien ned?

Men nå tenker jeg på at sebrafiskene egentlig har det litt trangt, så har lyst på eplesnegler og en eller annet killiart. Vil det være en god sammensetning? Siden har 2 sugermaller som både jeg og gutten liker.
Ja, det har de, men du snakket om lyst til å skaffe et større kar, og det er jo en god unnskyldning?

Snegler og killier bør kunne gå bra!
Hegern
Tok en test på vannet nå og ph verdien var på 7 og nitratnivået var skyhøy! Fant en plante som var dårlig så tok ut den og skiftet ut deler av vannet. Så får gjøre det i fremover og håpe det går mot null. Men er det noe annet jeg burde gjøre som kan hjelpe med å få verdien ned?


Nitrat eller nitritt?

Jeg dobbeltsjekker fordi mange blander de to i starten. Nitritt er svært giftig, og vil ta livet av fisken temmelig raskt, nitrat er et naturlig produkt av et fungerende filter som bryter ned nitritt. Nitritt vil bli mindre av når filteret fungerer, i mellomtiden er vannbytter det eneste som fungerer. Nitrat derimot vil ikke bli omgjort eller absorbert av noe, og vil fortsette å stige. Det eneste som funker for å få ned nitratverdier er vannbytte, og det er den største årsaken til at vi styrer og stresser med vannbytter til vanlig.

Et par lyrehalekillier hadde muligens klart seg godt, og de er særdeles pene i tillegg. Bare pass på at du har dekkglass, de hopper (noe som forsåvidt er veldig morsomt å se på).

En annen artig snegle som jeg er veldig glad i er posthorsnegler, de røde og blå er veldig dekorative
Det er både nitrat og nitrit, men tok en test i dag og verdiene er på vei ned.
Samtidig har jeg skifta vann og ordnet en bedre pumpe. Flyttet over filtre fra den gamle til den nye. så nå er det bedre gjennomstrømming i tanken. Fiskene ser ut til å like det veldig godt! de svømmer foran boblene på tur og rekke.

Kikka litt på posthornsnegler på nett her og de var veldig flotte. Kan jeg ha slike sammen med maller eller blir det kræsj?


yes da, da er nitrit og nitrat nivået nede på en topp nivå.. da får jeg bare følge opp og håpe det holder seg slikt.
Så bra at verdiene dine har blitt bedre, er dere flinke og bytter vann ukentlig slik at nitratverdiene holder seg fine så vil dere nok se at fiskene farger ut mer. Det er gleden med fisk i fint vann, gode forhold og godt stell, de går fra grå og kjedelige til en helt fantastisk fargeprakt.

Hegern
Kikka litt på posthornsnegler på nett her og de var veldig flotte. Kan jeg ha slike sammen med maller eller blir det kræsj?


Det går nok helt fint. Kommer litt ann på kravene til vannverdier hos mallene, endel av dem vil ha svært mykt vann, mens posthornsnegler må ha relativt hardt vann ellers blir skallene deres hullete og fæle.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap