Tips og råd om flytting av 450 liter med fiskene i...

Vi har nettopp funnet ut at vi skal rive veggen som står bak akvariet. Dette innebærer da å flytte karet ca 5 meter til neste vegg, noe jeg ser på som et skrekkscenario...
Karet er et 450 liters juwel, med masse sand, røtter, planter og en god del fisker oppi.
Dette blir ikke gjort med det første, så da tenkte jeg å bruke god tid til planlegging og innhenting av råd herfra.
Tar gjerne imot alle tips og råd og gjerne teskjemetoden!!!
På forhånd tusen takk!=)
Kjøp x antall du trenger, fyll med vann, legg fisken oppi, sett på lokk. Får tak i slike opp til 100L så går du til innkjøp av 3 stk 70L eller noe så har du for det meste det vannet du trenger for å starte det opp igjen

Ja.. det blir tungt, men ettersom det er så kort avstand, så kan man legge teppe under alle og dra dem bortover... Iallefall den løsningen jeg ville gått for da det kun er å flytte karret Sand, planter osv kan alltids legges i en pose eller to.
Tusen takk for godt råd! Hvor lenge kan ev fiskene klare seg i disse og må jeg ha pumpe eller luftstein i? Tar vel noen timer å tømme karet, flytte det og sette det i drift igjen. Har aldri gjort dette før så er allerede begynt å kvi meg, men ting går jo som regel greit!=) Teppetrikset er ganske enkelt genialt når det kommer til flytting av det meste!=)
Legg i en luftstein så har du noe sirkulasjon, så lenge det ikke er alt for kaldt så vil ikke varmekolbe være så stort problem men kan brukes.

Fisken overlever fint i flere dager så lenge det er nok sirkulasjon.
Men altså - har du det originale filteret? Da ville jeg funnet på noe grusomt smart for å holde filterbakteriene vedlike. Ettersom jeg inntil det motsatte nok en gang er bevist tror jeg er utstyrt med "supermum"-krefter innbiller jeg meg (og Ove nikker bekreftende ved siden av meg her men jeg har lovet å aldri forsøke igjen mens han ikke er hjemme) at det er fullt mulig å tømme karet for nesten alt vannet, forte seg med mer enn ett par hender og lirke det et stykke fra veggen som skal rives, og så forte seg å få vannet på plass og få igang filteret igjen. Deretter ville jeg vel funnet noe lurt å beskytte det med mens man gjøv løs. Kjipt å skulle kjøre inn på nytt med fisk i bokser. Men må man flytte karet uendelig langt unna er det sikkert mulig å holde liv i filtermaterialet på en eller annen måte jeg ikke ser akkurat nå.

Nå håper jeg jo av hele min sjel at vi skal slippe flytteøvelsen, men jeg har altså flyttet Juwelen alene når ingen så på, men lite vann og museskritt på glatt laminat helt uten sprekker og hakk, de gliderne på møbelet er helt supre!
Jeg tror det skal være fint mulig å flytte det med alt innbo om en nesten tømmer det for vann. Jeg har flyttet litt på 200-literen helt alene full med vann. Bare lirk teppe under føttene og dytt...
Sissimor og Linda = two of a kind. Sykmeldt, men supermumkreftene våre tar dere ikke. Et annet ord på de kreftene er kvinnelist. Små lapper innsatt med bivoks flytter fjell
Ja kommer til å gjøre alt for å beholde filterbakteriene! Har to utvendige pumper som jeg tenkte å ha i gang i bøtter med akvarievann. Om jeg klarer å holde liv i den ene pumpen er jeg godt fornøyd!=)
Syns det er helt supert å få gode svar eller bare bekreftelser på hva man har tenkt her inne- takketakk!=)) Skal komme tilbake med en fortsettelse når prosjekt flytting er utført, selv om det blir en stund til!=)
Tilfeldig bekjentskap
© Kalle
Reklame for plussmedlemskap