- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Min start på akvariumlivets oppturer og nedturer.
Min start på akvariumlivets oppturer og nedturer.
For to uker siden kjøpte jeg og Sambo et 320l akvarium. Brukt med fisk, filter, og varmekolbe
noen få planter..
Dette er fiskene i karet:
2 stk knurremalle
4 juvelsiklider
1 sølvhai 35cm
2 gibiceps malle
1 jack dempsey ciklide
1 haimalle
4 topunktsbarbe/Odessabarbe
7 slørhale
6 gullfisk
1 ål
2 gule ål-maller
Har noen steiner og noen røtter oppi, og litt mere planter enn det som fulgte med, driver å leser meg opp litt og bestemmer meg for hva jeg skal ha oppi der. Når så neste lønn kommer på konto, skal de få litt mere gjemmesteder og grønt.
Vi satte opp karet, lot det stå et døgn før jeg tok med vannprøver opp til min lokale dyrebutikk. De sa prøvene var fine, og vi hadde oppi fisken i sitt nye hjem. Den lille plastkassen de hadde som ventekasse var ikke ideelt, så vi følte det hastet med å la dem få svømmerom.
Nå ser det ut til at de fleste fiskene trives. litt usikker på haimallen, den ser i perioder stresset ut.
juvelciklidene ligger og vokter sanden, og ligger med buken tett nedtil sanden, lurer på om de er klare for å legge egg? Hvordan oppfører de seg i lek, hvordan ser jeg hva som er han eller hunn, og ser man at de er fulle av rogn?
noen få planter..
Dette er fiskene i karet:
2 stk knurremalle
4 juvelsiklider
1 sølvhai 35cm
2 gibiceps malle
1 jack dempsey ciklide
1 haimalle
4 topunktsbarbe/Odessabarbe
7 slørhale
6 gullfisk
1 ål
2 gule ål-maller
Har noen steiner og noen røtter oppi, og litt mere planter enn det som fulgte med, driver å leser meg opp litt og bestemmer meg for hva jeg skal ha oppi der. Når så neste lønn kommer på konto, skal de få litt mere gjemmesteder og grønt.
Vi satte opp karet, lot det stå et døgn før jeg tok med vannprøver opp til min lokale dyrebutikk. De sa prøvene var fine, og vi hadde oppi fisken i sitt nye hjem. Den lille plastkassen de hadde som ventekasse var ikke ideelt, så vi følte det hastet med å la dem få svømmerom.
Nå ser det ut til at de fleste fiskene trives. litt usikker på haimallen, den ser i perioder stresset ut.
juvelciklidene ligger og vokter sanden, og ligger med buken tett nedtil sanden, lurer på om de er klare for å legge egg? Hvordan oppfører de seg i lek, hvordan ser jeg hva som er han eller hunn, og ser man at de er fulle av rogn?
Postet 13.09.11 kl 11:02
Postet 13.09.11 kl 11:20
Endret: 13.09.11 kl 11:32
Joda, tanker har man gjordt seg. Haimallen skal få nytt hjem, vi vurderer å kvitte oss meg gullfiskene, Jack Dempseyen er liten enda, Sølvhaien burde også finne et nytt hjem, for den er jo helst stimfisk, og bir store.
når alle de fiskene er borte, blir det plass til å ha noen få fisker av de sortene vi liker.
Bilder kommer, men lysarmaturet mitt sluttet å virke igår, så det kan hende jeg må vente til det blir fikset..
Skal se hva jeg får til i mellomtiden.
Postet 13.09.11 kl 12:43
Postet 13.09.11 kl 19:48
Tok vannbytte igår, og fikk laget noen flere huler og gjemmesteder. Desverre var det mye av steinen min jeg ikke ble å bruke, da det var metaller i dem. Jeg aner ikke hvilken innvirkning de vil ha på vannet, derfor drøyer jeg de steinene til jeg finner ut hvilke metaller det er og hvordan det vil fungere (eller ikke funere) i mitt akvarium.
Brusesteinen har også kommet oppi igjen.
Da har jeg disse gjemmestedene:
en knust bolle
en steinhule
en morsom rot, dog litt liten til akvariet.. noen som kan forstørre den?
hule under en annen flat rot
en "skiferhule"
Skiferhulen var tenkt til Mallehule, men den tok ciklidene ganske raskt, samme med steinhulen. MAllene holder til rundt røttene, de gule "ålmallene" er mere mobil. De flytter rundt, gjerne sammen. HAimallen virker mindre stresset.
Brusesteinen har også kommet oppi igjen.
Da har jeg disse gjemmestedene:
en knust bolle
en steinhule
en morsom rot, dog litt liten til akvariet.. noen som kan forstørre den?
hule under en annen flat rot
en "skiferhule"
Skiferhulen var tenkt til Mallehule, men den tok ciklidene ganske raskt, samme med steinhulen. MAllene holder til rundt røttene, de gule "ålmallene" er mere mobil. De flytter rundt, gjerne sammen. HAimallen virker mindre stresset.
Postet 15.09.11 kl 11:17
Postet 19.09.11 kl 19:19