Innredning i 20 liters.

Hei.
Fant ut at min fiskebolle på 10 liter egentlig er en 20 liter. (sto feil i salgsannonsen)

Jeg trenger litt tips og hjelp med innredningen. Jeg har foreløbig finkornet sand i bunnen og rundt bollefilter oppi der (bunnfilter som lager bobler i vannskorpa). Leste i går i Akvarieboken at finkornet sand ikke er å anbefale. Stemmer det, bør jeg heller kjøpe grus i str 3-5 mm?

Jeg har bestilt følgende planter:
- Egeria densa
- Anubias barteri
- Moseball Calophora
- vurderer også å kjøpe en liten rot å sette på enten Cristmas eller Weeping moss.

Av dyr tenkte jeg å ha et par snegler, et kuleskjell og kanskje noen reker. Siden bollen er på 20 liter og ikke 10, som jeg trodde først, lurer jeg på om det kanskje går ann å ha fisk i den også. Så her at det var en som skulle ha en kampfisk i en 18 liter...
Går det greit å ha reker og fisk sammen? (må jo sørgefor at jeg finner fisk som ikke spiser reker og snegler da, men de som står i fiskebasen at man kan ha i 20 liter gjør vel ikke det...)

Ellers har jeg også kjøpt en liten lampe til å ha over og en varmekolbe. Det er jo et åpent akvarie, men det går sikkert ann å få skjert til en glassplate for å legge over som lokk, men hvordan blir det da med lyset som henger over???

Synes dette er veldig spennende, og gleder meg veldig til jeg kan begynne å fylle bollen.

En annen ting jeg lurer på er om jeg skal skifte vann i innkjøringsfasen. Bollen skal jo stå og godgjøre seg i 4-6 uker før jeg kan ha dyr i, men skal jeg alikevel skifte 20-30% vann i uka i disse ukene??? Har ikke funnet svar på dette andre steder, så håper noen her vet.

Har fått mange gode tips her hittil, og setter veldig stor pris på det.
sand er et god ting og ha så det trenger du ikke å ta bort. det er pent og det er lettere og holde orden på planter og avfall som legger seg på bunnen og ikke inni substratet, som det vil med grus.

angående fisk så ville jeg ikke ha puttet noen oppi selv om du har funnet ut at den er på 20l. ikke kampfisk heller passer oppi. Vet det er veldig kjedelig svar, men det er til det beste for fiskene og slippe å komme oppi en bolle
Da dropper vi fisken. Har funnet mange fine og morsomme snegler og reker, så vi klarer oss med det

Var jo selvfølgelig full krise da jeg fortalte datteren min at det ikke var noe lurt å ha fisk i bollen, men etter at hun fikk se mange fine bilder av snegler og reker er hun helt med på den. (Hun elsker å grave etter makk, og finne snegler og skjell i fjæra, så det blir nok helt supert uansett.)

Jeg kunne tenke meg å prøve med
- 2 posthornsnegler
- 1 sandsnegle
- 1 gult kuleskjell
- 10 grønne reker eller rød/blå biereke (skal kjøpe mere mose til rekene)
- kanskje en sebrasnegle eller batman/tigersnegle (men da må vi vel ordne oss med topplate)

Mulig jeg får tak i en bit filtersvamp fra en nabo, sånn at vi får fortgang i bakteriekulturen.
Det er jo kjempeflott om du får litt filtergugge fra noen. snegler og ikke minst reker er kjempemorsom å studere. stort sett alle vennene mine som var veeldig skeptisk til disse skapningene synes nå at de er helt fasinerende.
Reker er veldig morsomme, syns jeg :o)

Vil ikke anbefale å starte med biereker, de er litt sarte.

Du trenger ikke skifte vann i innkjøringsperioden. Om du kan få filtersvamp fra en nabo, så kan du "kickstarte" filteret. Få han til å klemme ut litt filtergugge fra hans filter og vask filteret ditt i dette, evt, tøm det oppi bollen. Det høres kanskje feil ut å tømme skittent vann oppi et rent og pent miljø, men slik får du de gode filterbakteriene på plass med en gang, og slipper å vente 4-6 uker :o)

Før du har setter inn reker, snegler eller annet, så test vannet for NO4, NO2 og NO3, også kalt ammoniakk, nitritt og nitrat. Nitrat N03 er minst farlig, og skal finnes i mindre mengder i en innkjørt kar. NO4 og NO2 er gifting og får du utslag på det, så er ikke filteret innkjørt.

Du bør også teste pH, KH og GH.

Mye kjemi å sette seg inn i, men eterhvert så har du dette i fingrene og lurer på hvorfor du syns dette var så vanskelig til å begynne med :o)
Ok. Takk for nyttig svar.

Jeg skal teste vannkvaliteten så fort jeg får testsettet. Så skal jeg plante og innrede litt, og teste på nytt. Hvis alt ser bra ut, skal jeg få tak i filtergugge, og så teste enda en gang. Når verdiene ser bra ut så kan jeg begynne å kjøpe snegler. Rekene tar jeg etterpå.

For at sneglene skal få nok mineraler, så er det mange som anbefaler mineralstein. Hvor får jeg tak i dette, og er det de samme steinene som brukes til smågnagere? Trodde det var egne mineralsteiner til fisk, men finner det ikke på noen nettbutikker.

Filteret mitt er veldig høyt, så vannet står nesten helt opp til kanten av bollen. Men jeg kan kanskje sage av et par cm av plastrøret sånn at jeg får senket filteret litt... Da kan jeg få 3 cm med tørt glass på toppen.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Lund
Reklame for plussmedlemskap