Jeg trenger hjelp :)

Jeg har et 80 liters akvarium med 4 tigerbarber,en malle,en kuhliål og en fisk med lange værhår.. Bør jeg ha mere fisk og evt hva?? Jeg er helt grønn på dette og fikk akvariet av en venninne. Har hatt det noen mnd og ingen fisk er døde men føler jeg ikke klare få dette til optimalt. Noen gode råd og tips om innredning,foring og vedlikehold
2 til
tigerbarbe er en stimfisk og kan være en real bølle om du har den med feil venner eller kjeder seg. For å motvirke det siste kan du legge et par-tre til av dem slik at du får en OK stim.

Da vil jeg vel si karret er forholdsvis fullt eftersom nevnte fisk er en meget aktiv krabat som er i konstant bevegelse og svømmer kjapt.

I forhold til innredning er jo alt avhengig av hva du synes er pent. Jeg har en 70-liter hvor jeg har en diger Nymphaea lotus (zenkeri) som tar seg flott ut. Men den gjør jo akvariet mørkt og "trangt". Det passer perfekt for de få fiskene jeg har der. Noen liker sine akvarier vesentlig mer åpne og fiskepreget enn det.

Atter andre liker jo små fiskeskilt, dykkere og annet du får kjøpt av pyntegjenstander. Generelt vil jeg anbefale at du har en trerot for mallenes del. De skal ha i seg stoffer fra røttene. Røtter er også dekorativt og du kan feste javamose, anubias eller bregner på dem for å øke effekten av utseendet.
Barbene kan nok være hissige ja ,så tror jeg ville byttet disse ut eller som Truls sier ,fått noen flere.
Kuhliålene liker seg best når de er mange sammen,så her kunne du kanskje fått fatt i noen flere.
Den fisken med de lange værhår er vel en malle tanker jeg og disse kan ofte bli veldig store ,et bilde hadde vært greit.
Hvilken malle har du ,du skrive bare malle. Er det en pansermalle(corydoras) eller algespisende malle (Ancistrus fks)
Jeg skrev bare malle for ante ikke hvilken hehe. det var visst en Antcistrus. Vært på dyrebutikk å spurt idag Den lange med værhår var en mystus et el anna Ok,flere barber og flere ål...okei og røtter jammen dette bli bra.men fikk masse forslag på dyrebutikken og om andre fisk ilag med tigerbarbene..b.l.a sebrafisk,neontetra og sverdrager....Han mente og at jeg kunne ha me mere fisk oppi der..men mallen er jo desverre vokst ut av karet så må vel egentlig få tak i et større pga han.. han er enorm,var det når vi fikk han
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap