Da skal jeg kjøpe mitt første akvarium og trenger hjelp:)

Inaktiv bruker
Hei.

Jeg har nå kjøpt en 182l hjørne akvarium av en kompis og trenger gode råd og tips, har funnet mye bra inne på forumet her også men lurte på om noen kunne hjelpe meg litt med de første innkjøpene som pumper, filter osv. kanskje dere som kan dette kunne gitt meg noen linker til pumper/filter dere anbefaler. ønsker innvendig pumpe da jeg syns dette blir penest.

Da det kommer til interiøret i akvariet ser jeg mange anbefaler sand fra biltema, bør denne renses på en måte? hva er da best? og skal en bruke noe såpe artikler på den sanden?

kan jeg og sette inn det jeg vil av pyntegjenstander? eller må jeg da tenke på i ettertid hva slags fisk osv jeg må ha?

kommer sikkert flere spørsmål i tiden fremover da jeg er TOTAL nybegynner på dette her.. håper på positive svar
Nybegynner selv
Hei Er selv helt fersk så har ikke så mye peiling på pumper osv.
Kjøpte en 130liters i går av en kompis. Skal ikke ha fsk oppi ennå, da akvariet må vaskes og jeg må kjøpe pumper osv. Det har jeg kjøpt på Dealextreme.com, som er veldig billig.
Men var å kjøpe 10 kg med sand på dyrebutikken, og da sa de at det var veldig viktig å vaske sanden først. Mye støv og dritt oppi der. Men ikke bruk såpe! Fisken tåler ikke såpe
Hadde trodd du kunne ha valgfritt intriør. Men om du skal kjøpe reker til å ha oppi, som jeg skal .. må du kjøpe sylinderforemde små rør, som de kan søke dekning i for fisken
Inaktiv bruker
Celina Solås
Hei:) Er selv helt fersk så har ikke så mye peiling på pumper osv. Kjøpte en 130liters i går av en kompis. Skal ikke ha fsk oppi ennå, da akvariet må vaskes og jeg må kjøpe pumper osv. Det har jeg kjøpt på Dealextreme.com, som er veldig billig. Men var å kjøpe 10 kg med sand på dyrebutikken, og da sa de at det var veldig viktig å vaske sanden først. Mye støv og dritt oppi der. Men ikke bruk såpe! Fisken tåler ikke såpe:) Hadde trodd du kunne ha valgfritt intriør. Men om du skal kjøpe reker til å ha oppi, som jeg skal .. må du kjøpe sylinderforemde små rør, som de kan søke dekning i for fisken:)



Takk for svaret

tror i begynnelsen at det blir bare fisk, men det er jo egentlig langt frem i tid da jeg ser vann og bakterier må få stabilisert seg først før de får flytte inn, det jeg har lyst til med interiør er å ha en hodeskalle og noe sjørøver prget akvarie.. men da vasker ejg kun sanden i vann, regnet nesen med det også at fisken ikke var glad i såpe hehe.
Velkommen til en super hobby! ;D

Dette er et fint og effektivt filter i hjørnekar. Biltemasanda er suveren, men pass på at du får den der varenummeret slutter på 25. Det står på posen at den kan brukes i akvarier.

Om du har tenkt å satse på planter, så er det lurt å ha bunnlagsnæring under sanda.
Inaktiv bruker
sissimor
Velkommen til en super hobby! ;D [URLBLOCK1] er et fint og effektivt filter i hjørnekar. Biltemasanda er suveren, men pass på at du får den der varenummeret slutter på 25. Det står på posen at den kan brukes i akvarier. Om du har tenkt å satse på planter, så er det lurt å ha bunnlagsnæring under sanda.



http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Ovrig/Sand/ denne her du tenker på? vet du hvor mye jeg trenger? spør sikkert dumt men bunnlagsnærig hva er det?

Det filteret såg veldig bra ut, er det innebygd pumpe i dette så jeg trenger kun og kjøpe det der? holder med et sånt filter? "ser nå at det er innebygd pumpe ja"
Den sanden jeg tenker på ja, og du trenger 4-5 cm dekke. Tror det vil holde med 2 sekker. Og sanda trenger egentlig ikke skylles. Bare legg den i, og fyll vann via ei skål, slik at sanda ikke virvles opp. Støvet vil da legge seg på vannflata, og kan enkelt fjernes.

Bunnlagsnæring er små leirekuler som inneholder næring for planter. Eksempel her.
Inaktiv bruker
Tusen takk for tipsene du kommer med, hjelper utrolig mye
konge med linker så jeg finner tingene lett
Så greit Skal til å vaske sanda i dag, vi kan ikke fylle vann ennå. Vi har ingen bord eller noe som akvariet skal stå på, så vi skal bygge opp noe av murstein og treplater, tror det kan bli ganske tøft
Men kan sikkert være lurt å koke sanden, så du vet at alt av bakterier dør. Skal iallefall jeg gjøre
Husk å kjøpe intriør som de kan gjemme seg i, planter osv. Jeg skal ha reker også, så må kjøpe en gjemmeplass til dem også
Inaktiv bruker
Celina Solås
Så greit :) Skal til å vaske sanda i dag, vi kan ikke fylle vann ennå. Vi har ingen bord eller noe som akvariet skal stå på, så vi skal bygge opp noe av murstein og treplater, tror det kan bli ganske tøft:) Men kan sikkert være lurt å koke sanden, så du vet at alt av bakterier dør. Skal iallefall jeg gjøre:) Husk å kjøpe intriør som de kan gjemme seg i, planter osv. Jeg skal ha reker også, så må kjøpe en gjemmeplass til dem også:)



jeg ønsker og få tak i et pent bord med underskap for akvariet jeg da(mye pga husfreden å) blir vel så jeg vasker sanden eller gjør som en anbefalte tidligere her..
sett en del på denne siden http://www.aquamanias.no/kategori.php?kategori=197&subkategori=5&subkategori2=66 der har de flere artige ting som fiskene kan gjemme seg i også må en selvsagt ha oppi noen planter ja..
Nå er ikke jeg en ekespert, men har holdt på med hobbien i 9mnd.
Jeg har aldri hørt, eller forsåvidt gjort det selv, at noen koker sanden. Jeg pleier bare ta "ny" sand i en bøtte, spyle det av, ruske rundt i sanden med vanntilførslen på hele tiden til vannet er klart. Det mindre "porsjoner" du tar, det lettere er det å vaske sanden, men det vil ta mye lengre tid. Men har du tid, så ta litt og litt sand om gangen.
(Jeg gjorde nettopp den feilen i går -.- kjøpte ny sand til 110L etter at jeg flytta, og var ikke nøye nok med sanden. Nå er vannet ganske grumsete og det kreves en del vannbytte nå, hvilket blir mer arbeid enn det å vaske sanden nøye først, ville vært).

Håper noen med bedre erfaring og kunnskaper kan ta en titt her og evn.t rette på det jeg har skrevet. Men som sakt, jeg har aldri kokt sanden, og jeg har hatt de samme fiskene (samme individene) siden jeg startet, uten at noen har død ennå. (Hvem vet, kanskje jeg enten gjør noe riktig eller har utrolig flaks XD)
Plussmedlem
Ingen ekspert, men har da brukt noen hundre kilo Biltemasand...
Vanligvis har jeg den rett fra sekken og i karet. Aldri hatt noen problemer der. De fine partiklene som virvler opp i førsten legger seg etter en stund.
Skal jeg etterfylle sand i kar med fisk i skyller jeg den først. 3-4 liter sand i en bøtte, fylle med vann fra dusjen og så bare tømme av vannet. Da følger mye av finpartiklene med. 2-3 ganger med dette og sanda er klar for bruk.

Koke sand har jeg aldri gjort, heller ikke hørt at det har vært nødvendig. Med mindre det da er sand man har hentt selv ute i naturen...
Inaktiv bruker
Morgan Hägg
Nå er ikke jeg en ekespert, men har holdt på med hobbien i 9mnd. Jeg har aldri hørt, eller forsåvidt gjort det selv, at noen koker sanden. Jeg pleier bare ta "ny" sand i en bøtte, spyle det av, ruske rundt i sanden med vanntilførslen på hele tiden til vannet er klart. Det mindre "porsjoner" du tar, det lettere er det å vaske sanden, men det vil ta mye lengre tid. Men har du tid, så ta litt og litt sand om gangen. (Jeg gjorde nettopp den feilen i går -.- kjøpte ny sand til 110L etter at jeg flytta, og var ikke nøye nok med sanden. Nå er vannet ganske grumsete og det kreves en del vannbytte nå, hvilket blir mer arbeid enn det å vaske sanden nøye først, ville vært). Håper noen med bedre erfaring og kunnskaper kan ta en titt her og evn.t rette på det jeg har skrevet. Men som sakt, jeg har aldri kokt sanden, og jeg har hatt de samme fiskene (samme individene) siden jeg startet, uten at noen har død ennå. (Hvem vet, kanskje jeg enten gjør noe riktig eller har utrolig flaks XD)



ja jeg kommer bare til å vaske den, ikke sett andre gjør annet men men..
Inaktiv bruker
milo
Ingen ekspert, men har da brukt noen hundre kilo Biltemasand... Vanligvis har jeg den rett fra sekken og i karet. Aldri hatt noen problemer der. De fine partiklene som virvler opp i førsten legger seg etter en stund. Skal jeg etterfylle sand i kar med fisk i skyller jeg den først. 3-4 liter sand i en bøtte, fylle med vann fra dusjen og så bare tømme av vannet. Da følger mye av finpartiklene med. 2-3 ganger med dette og sanda er klar for bruk. Koke sand har jeg aldri gjort, heller ikke hørt at det har vært nødvendig. Med mindre det da er sand man har hentt selv ute i naturen...


kjøpt biltema sand i dag, så jeg kommer til å gjøre som du sier..
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap