Skifte av underlag.

Hei!

Lurer på om jeg må tømme hele mitt akvarie 54 ltr nå når jeg er redd for at kommoden som det står på ikke vil holde??Eller skal det være mulig at det tåler og bli løftet...?Er helt fersk på dette.Kjøpte det den 5 denne mnd og fikk den 14/9 3 stk Platyer som foreløpig ser ut til og trives!Råd om det meste taes imot med stor takk!
Akvariet ditt tåler ikke å bli flyttet med vann, sand etc. Du må nok tømme det, i et hvart fall for vann, før du flytter det. Sanda som du eventuelt lar være igjen, er våt og betydelig tyngre enn den tørre du hadde opp i karet da du startet.

54 litere har tynt glass, så jeg ville vært meget forsiktig og også tatt ut mesteparten av sanda. Pass på å sette det på et stabilt underlag mens du får på plass det permanente stedet det skal stå på.

Nå har du satt inn fisk 9 dager etter at du kjøpte karet. Det betyr at du sannsynligvis har noe ammoniakk i karet ditt, hvilket er svært giftig for fisk. Om ca 1-2 uker vil denne ammoniakken bli omdannet til nitritt, som også er svært giftig for fisk.

Bruk søkefeltet her på AF og søk på Innkjøring. Da kan du lese deg til en masse tips om hvordan akvarier bør startes.
Skulle jeg ha ventet lenger før jeg puttet fisker idet da eller?Har lest og fikk beskjed på butikken at det er alt ifra 3-10 dager...Tok prøver av vannet før jeg satt i fisken og det viste ok.Kjøpte type strips som var en type 6 i en.

Sitter og leser i bøker og innpå her men jaggu ikke lett dette her med hvilke typer som går i sammen og ikke.Samme når det gjelder planter!Nå kjøpte jeg en type grus og ikke sand men er nok som du sier ikke lurt og bære det nei...Får bare ha fiskene en kort periode i en bøtte da tenker jeg som kun er beregnet til den.

Takk så masse for svar!
Det å høre på alt som blir sagt i butikkene som selger fisk/utstyr er ikke alltid like smart om en selv ikke er kunnskapsrik selv. Mange har gått i baret der og kostet dem dyrt. Butikker er til for profitt.....

Når det gjelder å flytte en 54L.
Jeg har bært ned en 54L fra 1.etg til kjelleren. Det gikk rimelig greit her hos meg.. , men hehe, ble litt våt. ca 50% vann. Som 530 sier (skriver) er det ikke dumt å tømme mest mulig. Glasset er tynt på disse småkarene. Spørs litt hvor du skal flytte det. Skal det flyttes på samme etg nivå og ikke alt for langt..er det greit å tømme det halvveis og at to bærer dette sammen

Husk det skvulper fortere enn en tror. Lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap