Hvilke tester trenger??

Hvilke tester trenger man? Har nitritt, nitrat, ph og gh Har skjønt jeg og trenge å teste for ammoniakk.. Er det flere da? Så slipper jeg å løpe så mange ganger til butikken CO2 og kanskje?
Ammoniakk og KH er greit å føye til de du har :o)

Har du dråpetester, eller papirstrimmel? Om du har papirstrimmel, disse er så unøyaktige at de er ubrukelige.

JBL sine dråpetester er best, syns jeg.
Amoniakk er forsovet ikke nødvendig. Heller ikke C02.
Vis du har Ph og Kh verdien kan du regne ut C02 innholdet i vannet

Finner tabeller på nett
Var noen som mente at ammoniakk kunne være grunnen til at jeg har mistet noen fisk. Nitrat er 0 (burde ikke den vært høyere for plantene sin del?), nitritt er 0, ph 7,5 og gh 12. Så hva er da kh igjen, går helt i surr nå :-p takk for tålmodigheten? Og hvordan regner jeg CO2 ved hjelp av ph og kh
Glemte å si at jeg har dråper fått med meg noe :-p
Vis du sier Kh og Ph verdien skal jeg ta å regne ut Co2en i vannet ditt.
Kan kanskje være... har du sjekket fisken for sykdom?
Amoniakk
Jeg er ganske nybegynner når det gjelder akvarie, har ikke hatt det 1 år en gang, og har mistet 2x royal pleco og ukjent antall guppy, sikkert ca. 20 stk.

Jeg bruker all slags tilsetninger, ph/kh - gh - aquasafe - og vanlig salt for å redusere nitritt, men amoniakk, hva er det godt for???
Løpe ut og kjøpe kh test i morgen så da skal jeg heller spørre deg sykdom ja... Er såpass ny at jeg vet ikke hva jeg skal se etter heller... :-/ tusen takk for svar
Ørjan Aasen
Jeg er ganske nybegynner når det gjelder akvarie, har ikke hatt det 1 år en gang, og har mistet 2x royal pleco og ukjent antall guppy, sikkert ca. 20 stk. Jeg bruker all slags tilsetninger, ph/kh - gh - aquasafe - og vanlig salt for å redusere nitritt, men amoniakk, hva er det godt for???


Ammoniakk er ikke godt for noe i akvariet, snarere tvert i mot. Det er det første avfallstoffet som kommer i akvariet ettersom fiskene skiller det ut gjennom gjellene og via urin og avføring. Det tar et par uker før en tilstrekkelig stor bakteriekoloni bryter ammoniakk ned til nitritt som også er giftig. En annen type bakterie dukker opp (også den av seg selv) etter ytterligere 2-3 uker og bryter nitritt ned til nitrat. Nitrat er ikke giftig i mindre mengder, inntil ca 30 hvis du har et godt beplantet akvarium idet plantene nytiggjør seg nitrat som del av næringen sin. Nitrat blir ikke brutt ned til noe annet og tynnes ut gjennomregelmessige vannbytter. (Det finnes en artikkel et sted på nettet om akvariehold uten vannbytter, ved at man ikke fjerner det som der kalles mulm og er det slammet som etterhvert bygger seg opp i akvarier, vannrenseanlegg etc., men det er nok for de helt viderekomne entusiastene.)

Ammoniakk er antagelig, i mine øyne, en like stor årsak til plutselig fiskedød som nitritt, netopp fordi den dukker opp før nitritt og fordi de fleste bare sjekker nitritt og ikke ammoniakk. Jeg vil ikke være uten begge disse testene.

Bruk søkefunksjonen og les om nitrogensyklusen, der finner du mye interessant.

Salt er bra i et saltvannsakvarium, og som medisinering mener noen, men da bør du nok vite godt hva du driver med.
har hatt noen brå dødsfall i karet, øynene på fisken har vært nokså "glassete" og stive som... ja, død fisk. men de andre fiskene virker ikke å ha blitt påvirket.
Bruker kun små doser salt, 5mg maks hvis nitritten ligger i underkant av 50.

Planter er håpløst uansett når man har maller som vokser usannsynlig fort...

er radioaktivt avfall i fiskefor...
Ph på 7,5, kh på 4 og ser ikke ut som om det er noe ammoniakk i karet heller.... Mystifistisk!!! Noen som kan regne ut co2 for meg eller legg ut link til hvordan jeg gjør det? Fant ikke noe på første forsøk!!
Det er nesten for lite Co2 i vannet for plantene. Kun 4 mg/l.
Hva bør plantene ha? Og hvordan øker jeg co2 uten at det går utover vannkvalitet?

Tusen takk for all hjelp og tålmodighet!!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap