Innkjøring av brukt akvarie/pumpe

jeg lurte bare på en ting, jeg skal nå kjøpe et akvarium på 60 liter, og lurer på hvor lenge jeg må vente før jeg kjøper fisk? Pumpa jeg skal kjøpe er også brukt før, mn ikke vært i et akvarie på en stund, har det noe å si for innkjøringen ?
Nå er jeg ny i gamet, men mener at så lenge karet og pumpen har vært tørrlagt så må du beregne normal innkjøring på karet! Sikkert noen som kan gi deg mer utfyllende svar her!
Plussmedlem
Sålenge pumpa ikke har vært i bruk på en stund må du starte hele innkjøringen på nytt. Da er nemlig den bakteriefloraen som bodde i filteret død. Skyll alt sammen godt før du setter det oppi.

okei, da skal jeg gjøre det.. var i dyrebutikken å kjøpte aquasana og nitridac.. Hun i dyrebutikken sa at det ville gjøre så jeg kan ha fiskene i vannet fortere, for det gjorde så prossesen gikk fortere. stemmer dette ? hun sa at etter ca 2 uker kunne jeg kjøpe fisk når jeg brukte dette.. hvis man ikke bruker dette vil det ta ca 4 uker..
Bortkastede penger. Eneste måten å korte inn innkjøringstiden på, er å få gugge fra et innkjørt filter. Sorry...
mn aquasana må man vel ha uansett når man bytter vann, må man ikke det da ?
men er det uansett lurt å ha i dette i vannet før fiskene skal flytte inn?
Siri Fisknes
mn aquasana må man vel ha uansett når man bytter vann, må man ikke det da ? men er det uansett lurt å ha i dette i vannet før fiskene skal flytte inn?


Ikke nødvendigvis, men det skader vel ikke om du bruker det. Jeg bodde i Steinkjer i fjor, og har handlet på begge dyrebutikkene som var der da, men nå er det vel bare en igjen? Kunnskapsnivået om fisk som dyrebutikkansatte kan så absolutt bli bedre, også i Steinkjer. Mye av det som de sier du må ha, er kun for å prakke på deg mest mulig, slik at de får mest mulig salg.

Det du MÅ ha er dråpetester for å teste vannet i akvariumet ditt. PH og NO2 er viktigst, deretter NO4, NO3, GK og KH. Ikke kjøp teststrips, de er billige men så unøyaktige at du like gjerne kan gjette verdiene selv :o)

Vent med å ha i fisk før pumpa er innkjørt. Ventetiden kan du bruke til å innrede og ominnrede akvariet slik at du får det sånn du vil ha det. Les også artiklene som ligger under Akvarieskolen på linkene øverst på siden her, og se på bilder av andres kar og fisk for å få ideer om hvordan du vil ha ditt kar :o)

Lykke til, og velkommen til en fantastisk hobby :o)
Siri Fisknes
mn aquasana må man vel ha uansett når man bytter vann, må man ikke det da ?


om du trenger aquasana, eller et av de andre vannrensende midlene som finnes, kommer helt ann på vannkvaliteten du har. Med normalt norsk drikkevann så er aquasana helt bortkastet, norsk vann har generelt lite farlige stoffer, lite klor, lite tungmetaller etc. Det er i stor grad bare en fin inntektskilde for dyrebutikker som dytte det på alel og enhver som ikek egentlig trenger det. De fjerne ekle stoffer i vannet, men de fjerner også gode ting som f.eks. plantenæring.

Men noen vannverk bruker fortsatt mye klor, da er aquasana greit å ha om du ikke har muligheten til å lufte vannet. Andre får tidvis mye tungmetaller i vannet noe som raskt kan gi deg forgiftet fisk. Særlig reker er ømtålige for tungmetaller, kobber er spesielt ille og finnes ofte i hus med gamle vannrør.


Nitridac er i en slik ting som kan funke, om du er litt heldig og alt av transport og oppbevaring har vær bra. I 80% av tillfellene så holder det ikke hva det lover, så du må ikke stole blindt på det. Sats på vanlig innkjøring og kos deg med tiden du får til å forbedrede karet. For all del tilsett nitridac når du først har kjøpt det, det er verdt forsøket, men sjekk for nitritt og amoniakk før du setter inn fisk. Dyrebutikken er ofte behjelpelig med å teste for deg om du ikke har vanntester selv, men testene er uvurderlige å ha, så kjøp deg egne så snart du kan.
Siri Fisknes
mn aquasana må man vel ha uansett når man bytter vann, må man ikke det da ? men er det uansett lurt å ha i dette i vannet før fiskene skal flytte inn?


det er totalt unødvendig. aguasan skal ifølge produsenten fjerne tungmetaller og klor fra vannet, men vannet i steinkjer inneholder nesten ikke klor og det har heller ingen tungmetaller. går ut i fra at dere har vann fra reinsvatnet renseanlegg. kommunen tilsetter kalk for å øke pH, og nå i september er pHverdien ca 7,2 rett i fra springen. den er ca. 6 ved vanninntaket.

vannet i steinkjer er helt utmeret for de fleste vanlige akvariefisker uten noen som helst tilsetninger.

innkjøring av filter.

vannet i steinkjer.

produktet nitridac inneholder sannsynligvis ett eller annet stoff som stimulerer bakterievekst, men hva dette skulle være er det umulig å finne ut av. produsenten oppgir ikke annet enn at det inneholder "bakterier", men de bakteriene ett filter trenger kan jo ikke overleve i en sånn pakke.... den første linken over beskriver nitrifikasjonsprosessen som må til for at filteret skal fungere.
torgeirO
men de bakteriene ett filter trenger kan jo ikke overleve i en sånn pakke....


Jo, det finnes noen av dem som kan, de går over i et dvalestadie, inkapslet og what not. Men det er svært viktig at de har blitt oppbevart riktig for at de skal overleve lenge nok, og for at de ikke skal gå ut av dvalestadiet for tidlig.
siande
[QUOTE=torgeirO]men de bakteriene ett filter trenger kan jo ikke overleve i en sånn pakke....


Jo, det finnes noen av dem som kan, de går over i et dvalestadie, inkapslet og what not. Men det er svært viktig at de har blitt oppbevart riktig for at de skal overleve lenge nok, og for at de ikke skal gå ut av dvalestadiet for tidlig.
og hvordan skal man oppbevare dem rett da ?
Siri Fisknes
og hvordan skal man oppbevare dem rett da ?


Helt ærlig så vet jeg ikke de presise kravene for disse, det er ulikt fra art til art. Jeg vet det går ann, men det er det. Søker du litt i databaser som PubMed og lignende så finner du nok noen forskningsrapporter på det. Som oftest er det temperatur om er det viktigste, som oftest en lav en, samt riktige buffere og indusering (som man jo bør regne med at produsenten har på plass).

Det jeg vet er at flere erfarne akvarister har testet diverse av disse produktene, og fått veldig varierende resultater. Som oftest ingen spor av effekt, noen ganger har innkjøringen tatt kortere tid, og noen sjeldne ganger har det funket som lovet.

Problemet er at de fleste helt ferske akvarister ikke har forutsetningene til å holde kontrollen og vite hvordan de sjekker om mirakelmiddelet fungerer eller ikke. Så får vi nok en sørgelig historie on folk som får ødelagt sin første opplevelse med akvarier ved at all fisken dør helt plutselig og alt er bare trist.


Og for de akvaristene som faktisk kan nok til å kunne holde øye med om det fungerer eller ikke så har de den gratis løsningen i å hente filterbakterier fra andre akvarier som de som oftest har i drift fra før, så da er dyre bakterier på flaske (som sjeldent funker) bare ekstra utgifter og en unødig sjanse å ta.
Dette er et ett stadig tilbakevendene tema, virker luriumet som selges på zoobutikker, putt i stoffet, og du kan sette inn fisk etter x dager, gjerne max ei uke. noen hevder å ha tilsatt .f.eks nitridac og satt i noen fisk etter noen dager og dette har gått bra. Ja,det kan gå bra, men det skyldes ikke tilsettingsstoffet, jeg har tilgode å se en vitenskapelig utført test på dette. Skepsisen min våkner også i og med at produsentene nekter å oppgi hva disse mirakelproduktene inneholder.
Meg bekjent finnes det kun en metode å oppbevare nitrosomonas bakt (som omdanner ammonium til nitritt) på ei flaske i ett flytende løsemiddel, denne metoden er patentert og en beskivelse finnes her.

legg merke til at i tilegg til at det er spesielle krav til oppbevaring / lagring av stoffet så kreves det også en ammonium(eller ammoniakk) tilsetning (200ppm) i en lukket beholder og deretter lagring mørkt for reaktivering i 72 timer når stoffet (bakteriene) skal reaktiveres. Deretter skal det tilsettes akvarievannet.

beskrivelsen på nitridac passer ikke til det som er beskrevet i patentlinken over her.

Så, hva inneholder nitridac? er det noen her som vet det?

tråden har sklidd litt ut... Skulle kansje vært i egen tråd dette.

Det ligger ute endel forskning på dette, jeg vet jeg har noen gode artikler lagret på skolen et sted for å lese "en gang jeg gidder". I all hovedsak dreier det som å bruke riktig art, de senere år har det blitt tydelig at de ansvarlige bakteriene kommer fra flere slekter enn det som ble antatt før. Men for å komme med en enkel faglig konklusjon: det er fult mulig å lage slike miksturer som fungerer. Men de er sårbare.

Om jeg en dag kommer meg over "jeg vil ikke dra faget mitt inn i hobbyen og gjøre hobbyen min om til fag" komplekset mitt så skal jeg lese alle disse artiklene mine og gi dere en god oppsummering på forståelig norsk. Kors på halsen. I mellomtiden anbefaler jeg et godt søk på pubmed. "Nitrospira" eller "nitrosomonas" er et godt sted å starte. Eller bare med "aquaria"
Tilfeldig bekjentskap
© Kent Evenrud
Reklame for plussmedlemskap