- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- 20 liter
20 liter
Har nå to Aphyocypris lini (hadde fem, tre døde. Butikken sa det ikke var stimfisk og at de passet fint i en 20 liter!! ) og en orange sverddrager (den andre døde her forrige dagen. Fikk og beskjed at disse gikk fint i en 20 liter!! )
Spørsmålet mitt nå er at om jeg leverer tilbake disse, er det noen småfisk som faktisk vil ha det bra i dette karet??? Har foreløpig en tigersnegle, to eplesnegler og en sulle i karet også (hvertfall snart )
Spørsmålet mitt nå er at om jeg leverer tilbake disse, er det noen småfisk som faktisk vil ha det bra i dette karet??? Har foreløpig en tigersnegle, to eplesnegler og en sulle i karet også (hvertfall snart )
Postet 18.09.11 kl 22:13
Postet 18.09.11 kl 22:20
Postet 18.09.11 kl 22:22
Takk for svar
Ser det at det ikke er mange som passer oppi karet uansett. Har e ph på 7,5 og gh på 12 så da ble det ikke mange valgene...
Prøvde å finne dvergreker i databasen her, men dukket ikke noe opp. Et annet navn kanskje? Eller noen andre reker som passer til mine vannverdier? Vil beholde høy gh for sneglenes skyld
Ser det at det ikke er mange som passer oppi karet uansett. Har e ph på 7,5 og gh på 12 så da ble det ikke mange valgene...
Prøvde å finne dvergreker i databasen her, men dukket ikke noe opp. Et annet navn kanskje? Eller noen andre reker som passer til mine vannverdier? Vil beholde høy gh for sneglenes skyld
Postet 18.09.11 kl 22:37
Postet 18.09.11 kl 22:43
Endret: 18.09.11 kl 22:48
Postet 18.09.11 kl 22:59
DeliaSer det at det ikke er mange som passer oppi karet uansett. Har e ph på 7,5 og gh på 12 så da ble det ikke mange valgene...
det er ikke der problemet ligger. pH og gh til deg er helt ok for de fleste vanlige fisker. problemet er størrelsen på karet ditt. Fisk dør stort sett ganske kjapt når de blir stående i ei bøtte, og karet ditt tilsvarer dette. Generellt sett er det svært vanskelig å ha fisk i ett så lite kar. 20 liter tilsvarer lengde 35cm og bredde/høyde 24cm. selv med varmekolbe og filter og pumpe vil det bli problemer å holde stabile vannverdier.
Skaff deg ett litt større kar, gjerne minimum 100 liter og du skal se det blir mye enklere å holde fisk som forblir friske og sunne.
Postet 18.09.11 kl 22:59
torgeirO[QUOTE=Delia] Ser det at det ikke er mange som passer oppi karet uansett. Har e ph på 7,5 og gh på 12 så da ble det ikke mange valgene...
det er ikke der problemet ligger. pH og gh til deg er helt ok for de fleste vanlige fisker. problemet er størrelsen på karet ditt. Fisk dør stort sett ganske kjapt når de blir stående i ei bøtte, og karet ditt tilsvarer dette. Generellt sett er det svært vanskelig å ha fisk i ett så lite kar. 20 liter tilsvarer lengde 35cm og bredde/høyde 24cm. selv med varmekolbe og filter og pumpe vil det bli problemer å holde stabile vannverdier.
Skaff deg ett litt større kar, gjerne minimum 100 liter og du skal se det blir mye enklere å holde fisk som forblir friske og sunne.
Hvis du leser det første innlegget mitt så ser du at jeg har lært på den harde måten, og prøver nå å finne noe som faktisk kan ha det bra nede i en "bøtte"! Som du så ser videre tar jeg anbefalingene og ser nå på snegler og reker... problemet er likevel at noen av rekene ikke tåler så høy gh i følge snegle- og skalldyrbasen! Så det er det jeg snakker om.... Om du leser profilen min ser du og at større akvarium allerede står på ønskelisten, men jeg kan da bruke denne bøtten til noe i mellomtiden!
Postet 18.09.11 kl 23:11
sukk... ja skjønner jo det. apropo gh verdi, hvis du vil senke den så kan du, gratis!, sette en tiliters bøtte ut på altanen, når den er full av regnvann, erstatt halve akvarievannet med regnvann, viola, gh er da halvert sånn ca. regnvannet har nesten null gh. du vil også senke pH, kan være ok slik at det ikke blir ammoniakk i vannet. regnvannet har pH rundt 6.
det beste er dog ett noe større kar. Lykke til.
det beste er dog ett noe større kar. Lykke til.
Postet 18.09.11 kl 23:26
Ja skal definitivt ha et større kar Men foreløpig vil jeg bruke dette til snegler og kanskje noen reker. Og pga sneglenes hus vil jeg helst behold gh slik som den er i dag Har ellers stabile og fine vannverdier!
Lurere på noe angående det å ha reker og snegler i samme kar.. Nå spiser jo sneglene en del alger, til nå har jeg bare tigeren og den holder egentlig karet rent. Venter noen nye snegler nå til ukene, men når rekene også spiser alger så er det ikke mye igjen gitt.. Holder det med flakfor, frossenmat etc? De MÅ ikke ha i deg alger?? Og hvor mange beregner jeg i et så lite kar?
Lurere på noe angående det å ha reker og snegler i samme kar.. Nå spiser jo sneglene en del alger, til nå har jeg bare tigeren og den holder egentlig karet rent. Venter noen nye snegler nå til ukene, men når rekene også spiser alger så er det ikke mye igjen gitt.. Holder det med flakfor, frossenmat etc? De MÅ ikke ha i deg alger?? Og hvor mange beregner jeg i et så lite kar?
Postet 18.09.11 kl 23:35
Jeg ville skaffet 6-8 kirsebærreker til det karret, de formerer seg bra. Du ser når hoa får egg, da ligger de i nakken, gule. Etter en stund(husker ikke hvor lenge) "vandrer" eggene ned mellom bakbeina på reka, det er da de blir befruktet, så alle eggene som kommer ned mellom beina er befruktet. Veldig artig å føge med på.
Kjenner ikke til pumpa du har, men rekeyngel er VELDIG små, så de fleste pumpene "spiser" dem. Jeg bruker en slik den er rekesikker.
De spiser det meste av fòr, og er ikke avhengig av alger, selv om de også spiser det. Jeg fòrer variert med det meste av malletabletter, Tetra Wafermix er veldi populært, bruker også en del agurk. Har nettop begynt å lage litt "grønnsaksblanding" m/reker og meitemark, legger frosne reker, noen meitemark, erter, brokkoli, spinat og gullrøtter i et glass og kjører på med stavmixeren, DA ble det fest i karrene.
Kjenner ikke til pumpa du har, men rekeyngel er VELDIG små, så de fleste pumpene "spiser" dem. Jeg bruker en slik den er rekesikker.
De spiser det meste av fòr, og er ikke avhengig av alger, selv om de også spiser det. Jeg fòrer variert med det meste av malletabletter, Tetra Wafermix er veldi populært, bruker også en del agurk. Har nettop begynt å lage litt "grønnsaksblanding" m/reker og meitemark, legger frosne reker, noen meitemark, erter, brokkoli, spinat og gullrøtter i et glass og kjører på med stavmixeren, DA ble det fest i karrene.
Postet 19.09.11 kl 00:28
Toralv TorsvikJeg ville skaffet 6-8 kirsebærreker til det karret, de formerer seg bra. Du ser når hoa får egg, da ligger de i nakken, gule. Etter en stund(husker ikke hvor lenge) "vandrer" eggene ned mellom bakbeina på reka, det er da de blir befruktet, så alle eggene som kommer ned mellom beina er befruktet. Veldig artig å føge med på. Kjenner ikke til pumpa du har, men rekeyngel er VELDIG små, så de fleste pumpene "spiser" dem. Jeg bruker en slik [URLBLOCK1] den er rekesikker. De spiser det meste av fòr, og er ikke avhengig av alger, selv om de også spiser det. Jeg fòrer variert med det meste av malletabletter, Tetra Wafermix er veldi populært, bruker også en del agurk. Har nettop begynt å lage litt "grønnsaksblanding" m/reker og meitemark, legger frosne reker, noen meitemark, erter, brokkoli, spinat og gullrøtter i et glass og kjører på med stavmixeren, DA ble det fest i karrene.
Høres ut som om du koser deg du og!!!! Ja tror jeg går for noen kirsebærreker, og den pumpen var jo ikke stive prisen heller så... men det holder med bare den i en 20 liter? Skriver ned litt mattips!!!
Postet 19.09.11 kl 15:11
jeg ville satset på en killi art! det er en utrolig spennende type fisk som bare er helt sinnsykt fargesprakende å gøy å se på. selv om det ikke kommer opp når en søker på 20L kan også lyrhale killi passe ( bilder i tråden min ) denne har jeg selv holdt i 20L lenge med stor suksess og har til og med fått oppdrett på den.
jeg vet at alle fisker er litt smak og behag etter hva en liker men dette er en fisk jeg varmt kan anbefale videre!
jeg vet at alle fisker er litt smak og behag etter hva en liker men dette er en fisk jeg varmt kan anbefale videre!
Postet 19.09.11 kl 16:35
DeliaJa tror jeg går for noen kirsebærreker, og den pumpen var jo ikke stive prisen heller så... men det holder med bare den i en 20 liter? :-)
Ja, det tror jeg holder i massevis, hvis ikke du har ekstrem belastning i karret. Jeg bruker den i begge mine rekekarr på 30L, er vel minst 30 voksne kirsebærreker + ukjent antall yngler i det ene karret...
Postet 19.09.11 kl 17:01
Anders Dammjeg ville satset på en killi art! det er en utrolig spennende type fisk som bare er helt sinnsykt fargesprakende å gøy å se på. selv om det ikke kommer opp når en søker på 20L kan også lyrhale killi passe ( bilder i tråden min ) denne har jeg selv holdt i 20L lenge med stor suksess og har til og med fått oppdrett på den. jeg vet at alle fisker er litt smak og behag etter hva en liker men dette er en fisk jeg varmt kan anbefale videre!
Ja det var flotte fisk, men ser at de ikke helt liker de vannverdiene jeg har i karet nå. :-/ Tror jeg satser på fisk når jeg får meg større akvarium! Men takk for tipset!!!
Postet 19.09.11 kl 17:26