Trenger masse hjelp nytt hjørneakvarium

Hei folkens, jeg har lenge hatt lyst til å kjøpe meg et nytt hjørneakvarium da det hadde passet fint i stuen vår. Bordet er 60*60cm så det må ikke være større enn det.

Har sett litt rundt på diverse web-butikker men har ikke funnet noe komplett uten møbel . Har ikke nok kunnskap til å begynne å bestille smådeler og 'håpe' at de fungerer sammen, vil gjerne ha et pent møbel som fiskene trives i.

Håper også å få noen gode tips etterhvert til hvordan jeg skal klare å unngå at akvariet fylles av snegler.

Jeg tror det skal finnes akvarier i overkant av 100 liter som skal passe.

Takknemlig for hjelp
Sjekk ut Aquamanias...
http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=971

De selger hjørneakvarier både med og uten møbel. 129 l skal vel passe på ditt bord.

Sneglene holder du unna ved holde karet rent, evt kjøpe en sneglespisende fisk eller en jegersnegle...
hei og takk for svar.
Satt og så på dette før jeg skrev innlegget. Så ut for meg som om dette er uten filtrer, pumper og lys ? Normalt så er det billigere hvis en finner alt komplett i en pakke + at delene er dimensjonert for å passe sammen?

Har som sagt alt for lite kunnskap om akvarie, har hatt en 55 liter i et år nå og det er mange som har fortalt at det er enklere (mindre vedlikehold) med et større + at fisken trives mye bedre.
Større akvarie er definitivt lettere å holde. Litt mer jobb å bytte vann, men alt av vannverdier blir mye lettere å holde stabile, noe som i retur gir deg mye mindre problemer med alger, syk fisk etc. Jeg har en 60-liter og en 160liter, og jeg plages avsindig mye mer med det lille karet.

noeinstein
+ at delene er dimensjonert for å passe sammen?


Det er sjeldent tilfellet, det er en grunn til at de er billige, de er underdimensjonerte og billige merker. Om du kjøper det selv så blir det muligens litt dyrere, men det blir billigere i at du får bedre forhold for fiskene, mindre sykdom, og fisk som lever lengre på grunn av god trivsel. Det er ikke veldig vanskelig å sette sammen et passe set med utstyr til.

Et fint innvendig filter vil være dette: http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=2233 De er stille og pålitelige. Bytt ut kassettene med blåsvamp så blir de enda bedre. Utvendige filterbøtter kan jeg lite om dessverre.

Varmekolbe kommer ann på hvor varmt det er i rommet akvariet skal stå. Er temperaturen der relativt stødig på 20+ så trenger du strengt tatt ikke varmekolbe så lenge du er påpasselig med passe temperatur på vannbyttene. Ellers er nok en 100watt kolbe passende. Selv sverger jeg til eheim, de er noe dyre men svært pålitelige og god kvalitet. Aquamanias fører dessverre ikke eheim, men jeg vet webzoo har. Mulig noen andre her inne kan anbefale noen av de som aquamanias har inne

Til lys på et hjørnekar ville jeg sett på doble armaturene som ikke er heldekkende. Usikker på om det finnes noe heldekkende til slike hjørnekar, det skal godt gjøres å finne et med rette formen. Lys er ikke min forte, men jeg bruker 2 T5 rør på 24w hver til 160liter, så noe litt mindre enn det er nok rikelig for 130l. T5 er litt mer effektive enn T8, og kortere for samme lysmengde, men utvalget i T5 rør er litt lite, så jeg ville nok gått for T8 rør om du har plass. Men armatur må du nok uansett måle opp og sjekke hva du har plass til.
Et alternativ er dette:
http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=975

Så slipper du å klø deg i hodet over lys ihvertfall
Er bordet ett akvariebord? Er det beregnet til å ha ett 100++ kilo oppå seg?
hmm, ikke tenkt på det engang. Det er et vanlig hjørnebord men virker veldig stabilt på meg... Står vel rundt 60 kg på det nå uten problemer men skal sjekke før jeg investerer i nytt akvarium. Vil absolutt ikke ødelegge gulv +++.

Tusen takk for at du sa det
Hei igjen, har sittet og studert litt mer og tenker på dette fra aquamania. Er det noen som har et slikt og kan gi erfaringer evt bilder med fisk og utstyr?

Ser ut til å være det meste jeg trenger til en fornuftig pris. Hvis jeg da kjøper det filteret som jeg fikk link til i sted så trenger jeg vel bare en varmekolbe og noe å måle temperaturen med?

Søkte etter blåsvamp men ingen treff hos aquamania.

Hvor ofte skifter dere forresten vann og hvor mye i et 129 liters?
Kjært barn har mange navn: blåsvamp, blåmatte, (blå) filtermatte, filtersvamp Han skriver ikke hvilken grovhet den har, men jeg mener å huske det er den grove typen han har. Velg størrelse og tykkelse etter hva du ønsker. Selv liker jeg 5cm, den er tynn nok til å lage plater, tykk nok til å lage klosser, og vil jeg ha tykkere så legger jeg dobbelt.

Termometer er greit å bruke slike glasstermometere med sugekopp billige er som oftest vel så gode som dyre. Klistrelapp-termometer er små og nette men ofte noe mer upresise om det er stor forskjell på temperaturen i rommet og akvariet (kanskje ikke så ille om karet står på stua).

Hvilken fisk du vil ha kommer vel ann på mengden arbeide du vil ha, hva du liker og hvilket vann du har. Har du hardt vann (som gjerne har høy pH i tillegg) så lønner det seg med fisker som liker det; f.eks. guppy, platy, sverddragere, molly (liker veldig hardt vann), og små ciklider er svært underholdende og vil ofte ha hardt vann.
Har du surt og bløtt vann så er guramier, kampfisk, mange tetraer, killier og slikt fine arter. Corydoras er en svært populær slekt som trives på bunnen i akvariene og liker surt og bløtt vann, bare pass på at du har sand, ikke grus.

Titt litt rundt i fiskebasen her på akvaforum og se hva du liker. Hold et godt øye med krav til plass og vanntype, og om de trives i stim, fisk i rette verdiene får mindre sykdom, flottere farger og lever lenger
Mange av artene er det flere tråder om på forumet, så finner du en artig art så søk på forumet og se om det står mer om den der. En annen artig måte å finen fiskearter er å se i akvariene som står oppføt på profilene til folk på forumet. Sjekk dog at vannverdiene stemmer, det er ikke alle akvariene her som har like godt sammensatte arter.

Vannbytte kommer veldig ann på hvor mye fisk du har og hvilke fisker det er, noen forurenser mer enn andre. En grei standard er ca. 30% vannbytte en gang i uken. Skal du ha virkelig styring på vannbyttene så er det greit å ha en dråpetest for nitrat og så bytte vann når verdien på den nærmer seg 20mg/l. Viktigste å huske er at vannbytter hjelper mot det meste. Får du mye alger, bytt mer vann. Får du fisk som gisper etter luft er den sannsynligvis forgiftet, bytt vann. Rent vann fra springen er sjeldent feil, så lenge du ikke bytter så ofte at det stresser fisken.

Jeg vet ikke helt hva du kan fra før, så jeg sikrer meg litt nå: Det står mye viktig om vannbytter, oppstart og slikt i artikkelsamlingen, har du ikke lest der og ord som nitritt, nitrat og slik er fremmede så er en runde innom der viktig.

Så du nevnte snegler i første innlegg, snegler er et soleklart tegn på overforing. Litt snegler vil man ofte få, og det er helt greit (så sant man ikke synes de er ekle), men blir det mye av dem så må man begrense foringen. Det finnes også svært vakre og effektive jegersnegler som spiser andre snegler. Men oppblomstring av snegler er et greit tegn å merke seg før overforing gir deg andre problemer.
En liten kommentar til det med filter. Kan lønne seg å gå litt opp i størrelse. Jeg kjører stort sett med ca dobbelt av hva produsentene sier filteret klarer.

Hvis du i tillegg er ute etter lite vedlikehold når det gjelder filteret, så gå for et utvendig et. Det har mye større filtervolum, og tar mye lenger tid før du trenger å rense det.

Mange her sverger til eheim produkter, disse ligger litt høyere i pris, men skal etter sigende være av meget god kvalitet.

Selv har jeg 2 utvendige filtere fra tetratec, og har bare gode erfaringer med de.
Skulle jeg hatt et slik hjørneakvarium som du linket til over her hadde jeg satt noe sånn som dette i det:
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap