- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Vannverdier hjelp :s
Vannverdier hjelp :s
I går skiftet jeg vann ca 30 % i mitt 110 liters kar.
Da var verdiene følgende:
Ph:7,4
NO3: 1
NH4:0,1
NO2:0,01
GH:4
Nå i dag er verdiene:
NO2:0,1
NO3:1
GH:5
NH4:0,4
Hva skyldes dette? Jeg har noen brune visne planter i karet som jeg lar guppyene mine spise av. Er de med på og ødelegge verdiene mine?
Bør jeg ta et 50% vannbytte?
Jeg har en del corydoras oppi her og de er ikke serlig fornøyde med verdiene mine vil jeg tro.
Temp er på 24 grader.
Da var verdiene følgende:
NO3: 1
NH4:0,1
NO2:0,01
GH:4
Nå i dag er verdiene:
NO2:0,1
NO3:1
GH:5
NH4:0,4
Hva skyldes dette? Jeg har noen brune visne planter i karet som jeg lar guppyene mine spise av. Er de med på og ødelegge verdiene mine?
Bør jeg ta et 50% vannbytte?
Jeg har en del corydoras oppi her og de er ikke serlig fornøyde med verdiene mine vil jeg tro.
Temp er på 24 grader.
Postet 19.09.11 kl 13:34
Postet 19.09.11 kl 13:44
Postet 19.09.11 kl 13:56
Hans JohansenNitrit NO3 er 1 ??
Nitrat... Greit å holde riktige navn
Hva måler du med? Dråper eller strips? Strips er upålitelige, det har du kanskje hørt før.
Det ser ut som noe er et herremåltid for bakteriene dine, mer enn hva de er vant til å ta unna fra før. Mulig det er planten du nevner, visne planter tilfører mye næring, samme kan en død fisk som ligger og råtner ute av syne. Og overforing eller annen tilføring av ekstra mye næring. Ta ut plantene, og legge heller inn en liten bit kokt gulrot eller andre grønnsaker til mollyene (pass på å ta den ut etter en dag så ikke den også ligger der og forpester vannet ditt).
Var jeg deg ville jeg også målt verdiene i kranvannet. Mange opplever at nå i værste regntiden så kan vannverdiene i kranen variere litt, og tidvis dukker det opp ekstra nitrater der også, dessverre.
et stort vannbytte er nok en god ide. Nå, før nitritt og amoniakk stiger mer.
Postet 19.09.11 kl 14:04
Trodde det var noe alle visste
Måler med dråper. Ja, strips fungerer kun til å teste søle vann etter min mening
Har nå fjernet og klippet planter her ( ser forøvrig ganske ryddig ut etter at saksen fikk jobbe fritt nedi der).
Ang. fiskene mine er alle friske og lever alle sammen.
Overforer ikke ( tror jeg ikke da) 2 tabletter som mine 11 maller får ( 1 ancistrus og resten corryer).
Og bitte litt tørrfor til mine tetra og guppyer
Kranvannet mitt har ph på 7 og 0 på resten untatt nitrat ogkalk som det er bitte litt av.
Går det ann å bruke nitrat perler?
Har tatt 50%vannbytte. Krysser fingrene for at det ordner seg.
Så et annet spørsmål:
Jeg bruker det innbygde filteret som var med Juwel110 literen.
Ser det er mange som ikke liker denne løsningen(meg ink) da den tar opp unødvendig plass og er heller ikke direkte god til filtreringen.
Er det risiko for å få vann på gulvet ved å bruke utvendig pumpe?
Og er utvendig pumpe så mye bedre enn innvendig?
OG hvilken pumpe anbefaler dere til mitt 110 liters ( det skal ikke koste skjorta) =)
Måler med dråper. Ja, strips fungerer kun til å teste søle vann etter min mening
Har nå fjernet og klippet planter her ( ser forøvrig ganske ryddig ut etter at saksen fikk jobbe fritt nedi der).
Ang. fiskene mine er alle friske og lever alle sammen.
Overforer ikke ( tror jeg ikke da) 2 tabletter som mine 11 maller får ( 1 ancistrus og resten corryer).
Og bitte litt tørrfor til mine tetra og guppyer
Kranvannet mitt har ph på 7 og 0 på resten untatt nitrat ogkalk som det er bitte litt av.
Går det ann å bruke nitrat perler?
Har tatt 50%vannbytte. Krysser fingrene for at det ordner seg.
Så et annet spørsmål:
Jeg bruker det innbygde filteret som var med Juwel110 literen.
Ser det er mange som ikke liker denne løsningen(meg ink) da den tar opp unødvendig plass og er heller ikke direkte god til filtreringen.
Er det risiko for å få vann på gulvet ved å bruke utvendig pumpe?
Og er utvendig pumpe så mye bedre enn innvendig?
OG hvilken pumpe anbefaler dere til mitt 110 liters ( det skal ikke koste skjorta) =)
Postet 19.09.11 kl 14:54