Forskjellen på sand og grus

Har lest litt om biltema sand innpå her,men hva lønner det seg å bruke?Sand eller grus??
Jeg om mange andre synes det er best med sand. Jeg selv bruker strand jeg har hentet i fjæra. Det ser penere ut, det er en stor fordel om du skal ha fisk som trives på bunnen, og det er lettere å renholde og veldig enkelt å holde orden på plantene i sand.
Plussmedlem
Sand Det gir flere muligheter for fisk. Alle fisk kan bo på sand, men ikke alle på grus. Dessuten er sand veldig pent da...!

Husk å kjøpe den rette typen hvis du kjøper på Biltema!
Kikka i biltema katalogen i går,fant to typer.Vanlig grus og sand,men denne typen som er riktig http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Ovrig/Sand/ ?
det er riktig sand, den er godkjent til akvariebruk.
Så man kan bare dra og hente sand i fjæra altså?
Noe spesielt man bør tenke på da?
Om du skal ha bløtt vann så må du passe på at du ikke får skjellsand, den vil avgi kalk og øke hardheten. Sanden må også skylles godt og gjerne siles, slik at du får ut saltet fra sjøen og andre uhumskheter. Det tar litt tid og arbeid å ordne sand fra stranden, men du kan så veldig flott farge på sanden du velger
Da jeg henta sanda tok jeg det i en stor balje, og så tok jeg og fylte en bøtte halvfull og spyla med varmt vann samtidig som jeg rota rundt med armen nedi. gjorde dette til vannet ble helt blankt. Ingenting skjedde med vannverdiene mine heller. Det eneste jeg sjekka om er om det var kloakkrør i nærheten og andre ting som kunne forurense. men det lå ganske øde til så det var ingenting som kunne forurense sanda.

sanda mi er ganske lys, og man kan tydelig se at det er knuste skjell sammen med sanda. De kornene er ikke større en 2-3 millimeter. verdiene på mitt vann er sånn her: ph 6, kh 6 og gh 7
Idamor
er grovkornet bedre?

Ja. For fin kornet sand virvler opp fortere og i værste fall ende i pumpe/filter slik at den kan bli ødelagt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap