Fisker søker hjelp..

Hei

Jeg jobber i barnehage, og der har vi akvarium, og ingen ansatte som vet noe som helst om å ta seg av disse akvariumene. Så vi trenger litt hjelp..

Det er vel egentlig tre ting vi trenger hjelp til:

1. Førstehjelp på akvariet
2. Hva bør vi ha i akvariet?
3. Hvordan tar vi vare på akvariet fremover?


Kan jo ta det første først..
Siden vi ikke helt vet hvordan vi skal ta vare på akvariet, så ser det temmelig rufsete ut der nå.
Vannet er gulgrønt, og etter at jeg brukte magnet-skrubbe-saken på glasset i dag var det fult av grønne alger i vannet.
Alger er det også på "grusen" i bunn (innimellom og under og ja..), på steinene, på planten, på filterne (utenpå) osv.

Pumpa virker heller ikke, og filterne ser virkelig ekle ut..

Så, hvordan får vi akvariet rent igjen?
Litt av hvert
Først og fremst er det greit å få rengjort filtrene dersom de fører til at pumpen ikke filtrerer. Dersom pumpen er ødelagt må dere kjøpe ny eftersom pumpe er imperativt.

Om dere rengjør filtrene må dere huske å rengjøre dem i en bøtte med akvarievann og IKKE rent vann fra springen. Dette har sammenheng med at dere ellers vil drepe bakteriekulturen i vannet. Sørg for å bruk en bøtte som kun brukes til akvarie. Har det på noe tidspunkt vært såpe el.l. i bøtten kan det være ødeleggende for fisken. Om pumpen fungerer og er stor nok skal den normalt hjelpe med deler av rensingen. Ellers vil jeg anbefale et vannbytte på minst 30%. Igjen er det greit å huske at vannet skal være rent og ikke ha vært innom bøtter el.l som har vært brukt til såpe. Det skal brukes kaldt vann fra springen slik at det ikke har vært gjennom varmtvannsberederen. Det må gjerne stå fremme noen timer for å nærme seg temperaturen til akvariet.

Alger kan bekjempes med mindre lys (kjøp tidsur og senk antall timer lyset står på) eller med algespisere. Dersom akvariet får direkte sollys bør skjerming vurderes.

Ellers bør man skifte en OK andel av vannet ukentlig, helst 30% for å hindre nitratdannelse. I og med at dette akvariet står i en barnehage vil jeg også få påpeke at det er veldig stressende for fisken om det stadig er noen fremme og klasker på glasset. Generelt er det som står i butikkene en grei leveregel i så måte: "Ikke ta på glasset". Da holder det seg også pent lenger.

Lykke til!
Hvor holder dere til? Mulig det bor en akvarist i nærheten, som kan hjelpe dere litt med å få det i orden...
Takk for masse info, ser vi gjør en del ting feil i utgangspunktet..

Er det smart å ta en storrengjøing av akvariet? Altså ta ut alt, skrubbe bort alger og sant? Eller er ikke det nødvendig selv om det ser helt j***ig ut?

Vi holder til i Strindveien, rett ved Gløshaugen.
Jeg kan godt stikke innom en dag og hjelpe dere litt, livet mitt er en masteroppgave på gløshaugen for tiden, så avveksling hadde vært kjekt

Er det fryktelig mye alger så ta ut ting og rens dem. En splitter ny tannbørse er ofte kjekt til slikt, bare pass på at dere ikke får med noe såpe, det tåler fiskene dårlig. Er det helt for gælig så kan dere ta ut fiskene og ha dem i en bøtte mens dere rengjør hele karet ordentlig.

Om pumpen har stoppet så kan det godt være at en god rens av motoren er det som kan lirke den i gang. Hvis ikke så MÅ dere, som det allerede er sagt, få tak i en ny. Uten en fungerende pumpe så får dere forferdelig mye jobb og mye blek fisk som lett blir syke.
Litt mer info:

Akvariumet er ca 100 l.

Når det gjelder fiskene er jeg helt lost, men har klart å identifisere noen (med litt hjelp)

4-5 sterbas pansermalle
Ca fire metallpansermaller
En sverddrage
Minst 1 sebrafisk
En ancistrus sp. L144 (?)

Pluss disse sakene som enda ikke er identifisert:
- En lang "pølseformet" fisk, rundt 6 cm. Rosa(gul) i fargen. Tutter som stikker ut rundt munnen. Liker å gjemme seg.

- To fisker som er ca 6 cm lange, og nesten like høye, men tynne. Sølvfarga og orange i nesten kvadratiske "flekker", og fargen varierer i forhold til vinkelen man ser fisken i.
Ganske liten hale, og små finner langs siste halvdel av rygg og mage. Små finner forran. Ganske spist/markert ansikt.

Vi har en snegle også, dvs, vi hadde en snegle, så hadde vi plutselig en sneglebaby (før sommeren), og når vi kom tilbake etter sommeren var gigantsnegla borte, men da fant vi to sneglebabyer til (mindre enn den første..) Men aner ikke om disse er algeetende da..

Akkurat nå har vi en plante, typen er uvist.
Bunnen er av stein (små) og noe ganske porøs stein som fiskene kan gjemme seg i.

Så hva bør vi ha i dette akvariet?

Siande: Så hyggelig å ville hjelpe!
Kanskje du kan sende meg en pm eller mail eller noe med telefonnr så jeg kan kontakte deg. Vi må vel først og fremst få utstyr i hus (ny bøtte og tannkost til å vaske med, som garantert ikke har vært brukt til noe annet). Men så blir vi nok glade for litt hjelp til å få vasket dette..

Ikke minst få en "faglig" vurdering på hvor ille det faktisk står til i akvariumet vårt..
PM skal bli

100 liter er da ikke så værst, man kan få til mye morro med 100 liter og jo større akvarie jo lettere er det å holde ting i balanse.

De fiskene du har fått identifisert til nå vil nok ikke ha det så værst i 100 liter og Trondheims-vann, med unntak av sverddrageren som liker adskillig hardere vann enn det de andre fiskene vil ha. Sebrafisken vil nok gjerne ha selskap, de trives definitivt best i stim, men det er en flott og aktiv stimfisk ihvertfall, og lett å få tak i flere.
L144 har det muligens litt trangt, men jeg har sett værre så det er ikke det aller første problemet å ta ihvertfall. På sikt kan det være lurt å få byttet den med noe litt mindre.

Det meste av snegler spiser gladelig alger, men noen av dem er ganske glade i plantene dine også om du ikke forer dem nok med grønnsaker.

Punkt 1 er å få pumpen i gang, og algene under kontroll. Det mest effektive våpenet mot alger er planter. Huritgvoksende planter suger opp næringen som algene nå lever livets glade dager på. Godt beplantede akvarier har mindre alger og ikke minst så ser du faktisk fiskene mer, siden de føler seg tryggere. Akvarieplaner er relativt dyrt i butikken, men om du følger med på rubrikk her inne så dukker det stadig opp billige planter i alle varianter.
Da har snille Siande vært innom, og vi har fått litt info om hvordan vi skal hjelpe fiskene våre, hvor mye mat vi skal gi dem, og hvordan vi skal gjøre det best mulig for dem frem til vi får en ny pumpe, for den er definitivt ødelagt!

Takk for hjelpen Siande!

Vi blir nok å ta en daglig vannskift fremover til en ny pumpe kommer i hus, så får vi se om vi tar en helrengjøring av akvariet da, og kanskje bytter fra sand til grus. Samt får tak i litt ny fisk og nye planter.

Hvordan overfører man en bakteriekultur egentlig?
Ta et raskt søk på kickstart så finner du rikelig om hvordan du flytter bakterier fra et filter til et annet.
Okei, da skal jeg prøve det.

Sitter og leser til eksamen på jobb, og bruker pausene til å stelle med akvariet. Har tatt ut ca 60% vann, og renset noen steiner, samt rundt filterne.
Andre gangen jeg kom opp så jeg plutselig at den ene fisken lå oppå filterne! Og der var det ikke vann engang. Stakkars fisk. Skjønner ikke helt hvordan den har kommet seg dit.
Kom til å tenke på at storbarnsavdelinga har akvarium som står uten fisk nå, og de har jo pumpe de også. Så henta pumpa deres, og den funka! Så nå har vi pumpe igjen. Aner meg at filterne kanskje bør vaskes oftere nå i starten? Etter å ha bytta vann oppi der kom det opp veldig mye skit som fløyt i vannet..
Unngå å vaske filteret for ofte, særlig nå som dere prøver å få opp en god bakteriekultur. Men går den seg tett så ma dere rense litt forsiktig ja. Jeg kan ta meg meg litt bakterieguffe til dere i morgen om dere vil, så prøver vi oss på en kickstart?
Har dere penger å bruke til dette da? Da jeg jobbet i barnehage så var akvariet helt nedprioritert pga lite penger. fiskene led, og ingen brydde seg før jeg kom. Prøvde det jeg kunne men uten penger og TID , så ble akvariet aldri særlig pent, og ungene brydde seg ikke om det - annet enn at det var gøy å slippe tusjer og lekebiler oppi.
siande
Unngå å vaske filteret for ofte, særlig nå som dere prøver å få opp en god bakteriekultur. Men går den seg tett så ma dere rense litt forsiktig ja. Jeg kan ta meg meg litt bakterieguffe til dere i morgen om dere vil, så prøver vi oss på en kickstart?


Okei, så ikke rense filterne altså. Når du er hos oss neste gang kan du gjerne vise meg hvor mye filteret skal vaskes. Hvordan ser det ut når det er rent liksom.. Prøvde å vaske dem i dag, men følte de ikke ble helt rene, men kanskje de skal være sånn?

Har sendt deg en mail forresten


Sessan: Har heldigvis en sjef som sa "si ifra hva du trenger, så skaffer vi det". Akvariet blir prioritert, for det er viktig for barnehagen, så nå må vi voksne bare lære oss hvordan vi skal behandle dette ukjente..
Ungene våre er kjempeopptatt av akvariet, og tar heldigvis godt vare på det!
hvis du tar vann fra akvariet i en bøtte, tar svampene fra filteret i bøtta og kryster de et par ganger, så er det nok. De skal ikke se gullende rene ut.
Bakteriekulturen i filtre omtales ofte som filterguffe/filtergøgg. Er igrunn ganske beskrivende.

Ikke rens det før du ser at vannmengden som går igjennom det er betydelig redusert.
Okei, får prøve å følge med på vannmengden og se hvordan det skal være..
Anbefaler å kjøpe fler enn en bøtte. Og skriv gjerne noe utenpå dem, så dere vet at det er akvariebøtter Fort gjort at noen bruker dem til annet enn fiskene, hvis det ikke står noe på dem.
Synes du fortjener ros for at du tar deg jobben med å sette deg inn i akvariedrift og å få akvariet på fote igjen.

Håper du, kollegaene dine og barna får oppleve hvor artig det er med fisk og akvarie.

Lykke til videre!
Jonas76
hvis du tar vann fra akvariet i en bøtte, tar svampene fra filteret i bøtta og kryster de et par ganger, så er det nok. De skal ikke se gullende rene ut. Bakteriekulturen i filtre omtales ofte som filterguffe/filtergøgg. Er igrunn ganske beskrivende. Ikke rens det før du ser at vannmengden som går igjennom det er betydelig redusert.


Bare for å ha det på det rene, grunnen til at de har vasket filterene sine grundig nå, i springen, er fordi pumpen har stått en god stund,
så det som er levende av bakteriekultur der er nok neglisjerbart. Derimot er de fulle av døde bakterier som utgjør mer biomasse som brytes ned og skaper giftstoffer. Så en grundig vask for å få den noen lunde rene og dempe trykket mens vi venter på fungerende pumpe.

Jeg har pratet litt med noen andre akvarister i byen som jeg kjenner og ser om ikke vi klarer å samle sammen en liten haug planter som de kan starte med, så blir det ikke så fryktelig dyrt der ihvertfall.
Det akvariet som står nede er forøvrig veldig fin og tett topp på, så det blir ikke helt rett fram å slippe ned tusjer og annet ekkelt der.
Smokey
Synes du fortjener ros for at du tar deg jobben med å sette deg inn i akvariedrift og å få akvariet på fote igjen. Håper du, kollegaene dine og barna får oppleve hvor artig det er med fisk og akvarie. Lykke til videre! :)


Tusen takk!
Ungene elsker fiskene, og hadde det ikke vært for det hadde nok akvariene vært hevet ut for lengst. Nå bli vel jobben å få oss ansatte til å like fiskene like mye!

Sessan: Bøttene skal få store lapper på seg ja!

Siande: Åå, så supert om du får tak i noen planter! Setter pris på alt vi kan få!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap