Problemer med planter-igjen + alger

Okay, i går røyk anubiasene. De var kullsvarte på bladene og slett ingen pryd, og jeg gav opp håpet om å få dem pene igjen. Desverre ser dte ut til at de andre plantene heller ikke er så glade, for de har en del "skitt" på seg og noe svarte kanter og enkelte striper og hull noen steder. Forer jeg så mye at avfallet ligger på plantene...eller er det alger eller noe annet jeg må få bukt med...? Kan det være vannkvaliteten?

Gulrotgresset (ellerhvadetnåer)har vokst vannvittig men allikevel ser det nesten ut til å råtne enkelte steder.... Et par andre knallgrønne planter har klart seg lenge men nå er de ikke så veldig flotte de heller. Ååh...stønn....jeg har jo både otoer, pitbuller og endelig en kul ancistrus men de må ha blitt bortskjemte med "algevafler" for de spiser dårlig av planteskitten. Ligger stort sett nedi sanda. Ikke ancistrusen da, den er ganske flittig faktisk, men stakkars, en bitteliten mini ancistrus klarer ikke all den jobben alene.
Reker neste? Skrubbe blader? Endre vannkjemien eller plantebytte? Hva er alt det brune skitten som ligger over alle plantene, og hva bør jeg gjøre med det? Feie det bort ? Med hva?

Vannbytter hver uke, litt plantemiddel samtidig, og litt fiskemating hver dag...to pumper i akvariet, en juwel 1500LT og en unifilter 750. Ph er på snaut 7, temp ca 25C nå om dagen. Burde ikke akvariet være ganske rent...? (Har lite fisker også, ca 15 tetraer og et par sommerfuglciklider og en betta sammen med mallene) Jeg synes det blir mye dritt i filteret, på plantene og røttene... og noen merkelig lange tråder som ser ut som spindel dukker opp, og noe algegreier som ser ut som, tja, dun-skjegg som svaier?

Usj, jeg vil ha flere planter for nå har jeg igjen bare tre stk!, men vet ikke hva jeg kan ha som ikke blir svart og dødt , eller råtner...

Noen forslag til førstehjelp?
Vet du hva nitratverdiene dine er? Høye nitratverdier gir ihvertfall meg mye problemer, særlig kombinert med dårlig lys. Om lysrørene dine er eldre enn 1-1,5 år så ville jeg vurdert å bytte dem, gjerne til et merke som du vet er bra, jeg liker mine Hagens rør, tante astrid har vist også god erfaring med dem. Ha gjerne et plantelys og et vanlig om du har muligheten.

Er det slikt brunt "støv"/grums? Det kan tyde på mye avfall evt. at pumpen ikke er kraftig nok i forhold til akvariet og fiskebelastningen, særlig om den fort går full. Ikke nødvendigvis i antall liter den tar, men i ren mengde filtermasse. Jeg tror ikke jeg så noe sted hvor stort karet er, men som eksempel: selv bruker jeg en 1200l/t på 160liter, og har en gigantisk filterkasse hvor vannet går gjennom fire sett med svamp på 2cm, to store dotter filtervatt (på størrelse med knyttneven til en kraftig mann) samt bioballer og keramikkrør. Filtervatten bytter jeg en dott en gang i måneden, svampene skylles lett en sjelden gang; kanskje en gang i kvartalet og da mest fordi jeg føler jeg bør, ikke fordi de går tette.
Skjeggalgene tyder på at du har nok sirkulasjon ihvertfall, de trives god med god strøm.

Eller så kan det lønne seg å passe på at plantene du har er hurtigvoksende. Anubias er trege og blir lett offer for alger, særlig pensel/skjeggalger (de brune skjeggaktige algene du nevnte). Hygrophilia vokser raskt og er lite kresne. De gir også tydelig tegn om de får for lite lys/lyset er dårlig, da blir de raskt hullete. Javabregner er også kjekke, de vokser og vokser og tåler de værste algeangrep. Eller så er jeg veldig glad i hornblad, den vokser som et troll og mer eller mindre sutter i seg næring. I et godt etablert kar kan den nesten vokse for raskt slik at det blir lite næring til andre planter. Gulrotgresset ditt er nok noe likt hornblad. Cabomba har jeg også hørt skal være bra som nærings-sluk.

"noen merkelig lange tråder som ser ut som spindel dukker opp" Er de litt blålige så kan det være blå-grønn alger, BGA. Det er egentlig en bakterie, og trives godt om du har områder med dårlig sirkulasjon, tettpakket sand og slikt. De ser gjerne ut som et nett eller tynne flak som legger seg på røtter, og om de setter seg i sand så får den et grønn-blått skjær og blir sammenklistret. Får de virkelig taket så setter de seg over alt, gjerne som et slimete lag på planteblader og hindrer dem i å få lys slik at de sykner henn og dør Ekte fandenskap. Jeg plages med det når karene mine er nyoppstartet, men så forsvinner de bare plutselig etter 6-7måneder så sant lyset er bra og jeg har sandsnegler som roter opp sanden min. BGA forsvinner ofte om du retter utblåset på pumpen mot dem. Men er det ille nok så må det nok kraftigere lut til, dessverre.
Eller så kan det være en type grønnalge, det finnes noen gode bilder i artikkelsamlingen som kan hjelpe deg i å finne ut hvilken type alge du har.
Tilfeldig bekjentskap
© B.Johansen
Reklame for plussmedlemskap