Utstrømmingsventil med diffusor dreibar 90 grader.

God morgen!

Lurer på om noen kan hjelpe meg litt!Sitter og leser og leser men finner ikke ett svar på om jeg skal la 1) diffusoren gå på fullt hele døgnet,eventuellt hvor mye åpning? .2)hva med ventil for luftregulering?Hvor lenge skal denne være av/på?

3)Kjøpte også Aqua easy balance som skulle gjøre til at jeg fikk mindre vannskift og samtidig ta vekk det lille av nitritt jeg har.Der står det at jeg burde bruke luftsten for bedre utstrømming i tillegg?.Hvor i all verdens rike setter jeg den??Er 125mm med en tapp på ene enden men blir jo for lang viss den skal inn i luftslangen og lokket ??Har kanskje fått feil type, for de hadde lite peiling desverre.Eller bare sette den rett i vannet??

Jeg har ett nyoppstartet akvariet på 54 ltr av typen Aquastar.Har tre stk Platyer for øyeblikket.

Er sikkert rare spørsmål dette,men vil så gjerne gjøre dette riktig

Håper på raskt svar!
Litt usikker på hva du egentlig mener her. Men du trenger ingen luftsten. Hvis du snakker om pumpa, så må den gå for full maskin hele døgnet. Sett strålen opp mot vannskorpen, slik at det blir litt liv og røre i vannoverflaten. Det gjør at vannet slipper ut co2 og luft blir tilført.

Har noen spørsmål til deg også?

Hvor lang tid fra oppstart, til det ble satt i fisk?
Har du vanntester?
Hei og takk for svar!

Var bare usikker på tilførsel av luft ja siden det er forskjell på hvor mye hver enkelt fisketype skal ha Men er det mulig og "overdosere" luft?

Blir også bare mer og mer forvirret ut av hva slags typer jeg skal ha i dette karet jeg.I butikken sa de en stim m Neon tetraer, men de skal langt ifra ha samme GH og Ph som Platyene...
Så kanskje jeg bare skal nøye meg med flere Platyer og en blåmalle tilslutt

Svar på ditt sp.mål:Jeg satt i fisker etter 9 dager,da tok jeg med en vannprøve til dyrebutikken og den var ok.Men skulle visst ventet ennå en stund og helst brukt salmiakkmetoden istedenfor aquasafe sier noen innpå her.Men gjort er gjort...
Bruker vanntester av typen strips(test 6in 1) ifra Tetra men det sies at den er veldig lite nøyaktig.Tenker jeg får kjøpe de vanlige testene da.

Nå viser det seg ihvertfall med denne testen at jeg har en liten grad avNO2(nitritt),men som jeg har lest innpå her så virker det ut som det er vanlig før det brytes ned til mindre farlige nitrat...?Kan jo ikke skifte vann hele tiden vel?Da vil det vel aldri bli skikkelig satt inn tenker jeg.
Pluss at jeg nå kun forer LITT annenhver dag..
Nette 75
Hei og takk for svar! Var bare usikker på tilførsel av luft ja siden det er forskjell på hvor mye hver enkelt fisketype skal ha ;) Men er det mulig og "overdosere" luft? Svar på ditt sp.mål:Jeg satt i fisker etter 9 dager,da tok jeg med en vannprøve til dyrebutikken og den var ok.Men skulle visst ventet ennå en stund og helst brukt salmiakkmetoden istedenfor aquasafe sier noen innpå her.Men gjort er gjort... Bruker vanntester av typen strips(test 6in 1) ifra Tetra men det sies at den er veldig lite nøyaktig.Tenker jeg får kjøpe de vanlige testene da. Nå viser det seg ihvertfall med denne testen at jeg har en liten grad avNO2(nitritt),men som jeg har lest innpå her så virker det ut som det er vanlig før det brytes ned til mindre farlige nitrat...?Kan jo ikke skifte vann hele tiden vel?Da vil det vel aldri bli skikkelig satt inn tenker jeg.


Om testen viste ok vann, avhenger av hva de testet for. Etter det du forteller om butikken, mistenker jeg at de har testet bare for nitritt. Etter 9 dager er det lite nitritt i vannet, men ammoniakk har du sannsynligvis. Om noen dager vil det være nok bakterier til å bryte ned ammoniakken til nitritt, og da får du en topp av det.

Du må skifte vann, allerhelst daglig, inntil du ikke lenger kan se spor av ammoniakk eller nitritt. Det vil, som du antar, tynne ut konsentrasjonen av avfallstoffer og gjøre at innkjøringen går saktere. Alternativet ditt er at fiskene dør.
Som 530 sier, vannbytte. Det må du nok belage deg på å gjøre en god stund fremover. Ca 30% daglig.
Anbefaler at du leser tråden som 530 har skrevet om innkjøring.
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Johansen
Reklame for plussmedlemskap