Feste java bregner på stein

Hvilken stein kan jeg bruke?
Har nå plantet den i grusen, men ser jo at det ble litt feil..
Tror ikke jeg har type stein som passer til dette, er en "vanlig" gråstein nok?
Inaktiv bruker
Jeg har aldri forsøkt på gråstein, men vet De trives best på røtter eller lavastein surr de fast med litt fiskesnøre.. Så gror de fast etterhvert..
Da får jeg ta en tur i butikken og kjøpe lavastein da:=)
Takk
Går fint med gråstein og eller røtter er kanskje det beste. Er litt tilbakeholden når det gjelder lavastein,da disse er veldig skarpe som regel og lett for at fiskene skader seg på de.Men det kommer jo litt an på hvilke fisker du skal ha og selvfølgelig.
Sølvi Gullaksen
Går fint med gråstein og eller røtter er kanskje det beste. Er litt tilbakeholden når det gjelder lavastein,da disse er veldig skarpe som regel og lett for at fiskene skader seg på de.Men det kommer jo litt an på hvilke fisker du skal ha og selvfølgelig.

Må det være sprekker i steinen?
Tc
Hvilken stein kan jeg bruke? Har nå plantet den i grusen, men ser jo at det ble litt feil.. Tror ikke jeg har type stein som passer til dette, er en "vanlig" gråstein nok?

Den norske naturen er full av stein du kan bruke, skifer, granitt, "gråstein" etc. Derimot skal du unngå kalkholdige steiner dersom du har fisk som liker forholdsvis bløtt vann. Unngå også stein med metallaktig glans da de kan inneholde metaller. Har du bestemt deg for lavastein, må du nok gå i butikken, men ellers er det ingen grunn til å bruke penge på stein. I bekker og langs elvebredder finner man ofte fint avrundede steiner.

Javabregner fester seg lett på en hvilken som helst stein når de en tid har vært surret fast med tråd eller fiskesnøre. Du har rett i at det blir feil å "plante" javabregner i bunnlaget. Da vil de tynne, svarte "røttene" som ikke er røtter, men feste-/ klamretråder, lett råtne.

Stephan
Nå har jeg fått tak i lavastein og festet de med tråd og stikk. Ser ikke så bra ut, men håper at den fester seg greit slik at jeg kan klyppe bort restene av tråd og strikk.
Må den surres hardt på? Var så redd for og ødelegge røttene, så nå er den bare festet løst slik at røttene har kontakt med steinen.
Fiskesnøre er tingen!
Jeg bruker i alle fall det. Synes det er lett å knyte - vanlig nylonsnøre, helst litt tykkelse. De minste vil kunne "skjære" i skjøre planter. Pling!
Da får vi endre på dette igjen en av de nærmeste dagene
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap