Nybegynner, vasking av brukt akvarie?

Hei!
I går fikk jeg overta en venns gamle 60 liters akvarie. Det har stått i en god stund, og er ganske så møkkete. Jeg har brukt en oppvaskbørste og varmt vann og fått vekk all skitt på glasset og i bånn. Men akvariet har ett slags "gitter" i det ene hjørnet hvor pumpen har stått, og inn imellom disse små hullene i gitteret er det en god, god del skitt. Jeg har brukt oppvaskbørste og vann her også, men ser ikke ut til å få vekk all skitten.. Har forstått det sånn at man ikke skal bruke såpe, derfor lurer jeg på hvordan i all verden jeg skal få vekk dette?

Ellers har jeg andre spørsmål, det første er; I akvariebutikken sa de at jeg bør la "akvariet gå" i et par dager før jeg kjøper og slipper fisken ut i det. Vil det da si, at jeg skal fylle på med sand og vann ("hvordan" vann? Lunket, kaldt) og la pumpen gå uten fisk? Er veldig nybegynner her, har tidligere hatt gullfisk i bolle for maange år siden, som desverre ikke gikk så meget bra.. Vil gi fiskene et godt liv i akvariet, så spør heller litt "dumme" spørsmål så jeg lettere kan gi de det de trenger. Er det noe jeg bør kjøpe og ha i vannet før fiskene kommer til?

Andre generelle tips blir også godt tatt imot!
Først, velkommen til akvaforum, og en artig, spennende og til tider frustrerende hobby!

Det beste tipset er at du leser tråden øverst på siden her, om innkjøring.

Hvis du gjør som de i butikken sa til deg, kan jeg garantere deg at det ikke blir lett å få dette til å gå bra. I beste fall masse vannbytter, fisk som nesten stryker med pga giftstoffer i vannet. (bla avføring).
Filteret må ha tid på seg til å bygge opp en bakteriekultur. Dette tar tid.
Må nok regne med en 4-6 uker, tenker jeg.

Det beste rådet jeg kan gi er at du leser artikler her på AF. Se under fanen Artikler, og les spesielt Akvarieskolen. Jeg har selv skrevet en artikkel om innkjøring av akvarier, (Fiskeløs innkjøring, ) den står under gruppen Annet i artikkelsamlingen. Om du ikke følger oppskriften, kan du i et hvert fall få en del info om oppstart av akvarium og hva som skjer med vannet.

Deretter er det lettere å stille spørsmål mer konkret. Stol ikke på en akvariebutikk som sier at du kan sette inn fisk etter et par dager uten at de samtidig forteller deg vilke forholdregler du da må ta, som f.eks. daglige store vannbytter i de nærmeste 4-6 ukene.

Lykke til med ny hobby.

PS akvariet kan du vaske med salmiakkvann, og skylle godt etterpå. Såpe er bannlyst, likeså klor dersom det finnes porøse saker i karet som det ikke går å skylle meget grundig etterpå.

Tilfeldig bekjentskap
© Christian Mørk
Reklame for plussmedlemskap