Rense bak invendig pumpe juwel rio 180

hei har ett juwel rio 180 akvarie. men bak den orginal invendige pumpa har det blitt ganske stygt å skittent. er det noen måte å plukke denne ut for så å sette den inn igjen etter å ha vaska bak der?
kjører denne og ett amtop 3555 filter i akvariet nå
Hvis det er samme oppsett som i rio 125..
kan du prøve å gjøre det samme som meg. Jeg vrir løs utstrømmingsrøret, og deretter løfter jeg selve pumpa rett opp. Krever litt lirking, men går greit. Når pumpa er løftet opp vrir jeg løs den elektriske delen fra plastikken som kobler pumpa til "oppstigingsrøret". Og så tar jeg med meg selve pumpehuset på kjøkkenet, og tar ut den lille turbinen - og bruker q-tips til å børste løs inne i alger og slam som har kommet inn i pumpehuset. Jeg bruker ikke noe såpe - som jeg regner med at du heller ikke gjør..

Jeg bruker å skylle den øverste kassetten med filtersvamp (jeg har erstattet noe av den opprinnelige innmaten med blåsvamp) - i vann fra akvariet under vannskifte - og da får jeg renset bort en del av slammet. I og for seg er det jo et poeng å ha noe slam, men ikke så mye at pumpa får problemer.

Så kobler jeg dette tilbake igjen. Så lenge det er noenlunde greit inne i selve pumpehuset der turbinen skal rotere og skape vannstrøm, så synes jeg det er greit.

Håper noe av dette kunne være til nytte - hadde gjort seg med bilder selvfølgelig - men er litt usikker på hva som er problemet ditt...
bra de tipsa om selve pumpa. meinte selvfølgelig att det er skittent stygt å ekkelt bak selve boksen som inneholder pumpa og varmekolben.

[External Image]

[External Image]
eneste måten å få løs den boksen er med en tynn kniv, selve filterboksen sitter fast på 4 eller 5 punkt med silikon.
da får jeg bare ta den ut å kjøpe ett kraftigere utvendig filter.
Tilfeldig bekjentskap
© Julie H. Mørk
Reklame for plussmedlemskap