Gh faller fortsatt..

Hvorfor faller gh?? Alle andre vannverdier er stabil... Gh har nå droppet fra 12 til 7, og nå tre dager etter måler jeg den til 5!! Vil jo ha høyere gh pga av sneglene, hva skjer????
Det kan være du har noe i akvariet som gjør vannet mykere... f eks catappa blader. Gå gjennom innredningen og se om du finner årsaken. Er gh normalt høy i springvannet?

Det som står om gh i div artikler og bøker er at du kan tilsette gh-salt eller kalsium for å øke hardheten.
Har hatt en gh på vel 12 nå i mange måneder så skjønner ikke hvorfor den faller nå, ikke noe nytt i akvariet. Ja får vel kjøpe noe som øker hg, men hadde vært greit å skjønne hvorfor den faller. Får sjekke vannet fra springen, det har jeg faktisk ikke gjort
Hvis du ønsker å holde høy Gh f.ex rundt 12 så må du tilsette f.ex natrion/ bikarbonat ved hvert vannbytte. Gh vil synke over tid uansett om du ikke bytter vann, Kh vil holde seg stabilt. Desuten så tipper jeg springvannet ditt ikke er på mer en ca 2 - 3.

Har lest men husker ikke hva det er som forbruker/ gjør at gh synker.
Du mener vel motsatt nå Bengt? Natron øker KH. Gh økes med gips/kalk... Her synker ihvertfall kh, mens gh holder seg ganske stabil.
sissimor du har selvfølgelig helt rett, godt det er noen som er våkne

Her er foresten en god side som forklarer det.
http://www.aquadigital.net/vekstfaktorer.html
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap