Syk kampfisk?

Jeg har hatt en kampfisk nå i litt over 2 mnd og den siste uka har den blitt veldig slapp. Vannet har hatt forskjellige temperaturer i det siste og det har vært veldig kaldt, men for et par dager siden satte jeg akvariumet på badet for å få igjen den varme temperaturen. Den spiser ikke maten sin og den svømmer plutselig skikkelig fort opp mot overflaten (ser ut som den trenger luft) også bare synker den ned igjen og legger seg på et sted og ligger der i flere timer..kommer den til å dø eller er det noe jeg kan gjøre?
Høres ikke ut som om at den har optimale forhold nei..
Kan være at den snart ikke lever mer,men jeg bare lurte på om du hadde skiftet vann .Kan være dårlige vannverdier der den bor
Kampfisk :)
Har du et lite akvarium??
Hvis du har det, så pass på at det rommet du har fisken i er stabilt når det gjelder temperatur (dette gjelder særlig små akvarier)

Hvis du har et stort akvarie (60 liter og oppover) kan du jo kjøpe en varmekolbe Det kan du sikkert til små akvarier også, men har ikke sett det selv =P

Spørs om fisken holder ut særlig lenger, du nevnte at den trenger luft? Skaff deg en luftmaskin (den lager bobler) og kjøpe en slange og noe som boblene kan komme ut av i tillegg
Tenker det hjelper litt

Har du noe å teste vannet med??
Du bør ha PH-Test, GH-test og NITRIT-test
Test vannet så fort som mulig!

Håper dette hjelper!
Kampfisker skal ideelt ha 28-29 grader i vannet, så hvis det har vært kaldt i det siste forklarer det hvorfor den er slapp.

Du kan få kjøpt små varmekolber til små kar, men håper at karet ikke er noe særlig mindre enn 15-20 liter. De kan ikke trives i bittesmå boller, til tross for at dyrebutikkansatte påstår dette.

Og kampfisker henter naturlig luft fra overflaten, uansett oksygeninnhold i vannet. Det er labyrintfisker, som betyr at de har et labyrintorgan som lar dem puste luft. Dette er en tilpasning til liv i vann med veldig lite oksygen, som det er i dens naturlige miljø.

Dette betyr ikke at de tåler dårlig vannkvalitet, og burde helst ha både filter, varmekolbe, mye planter og en del gjemmesteder i karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap