Hvor lenge samkjøre ved pumpeskift?

Heisann!

Har for en måned siden adoptert en gammel 60-liter med fisker og urgammel eheim-pumpe. Type pickup ettellerannet. Står ingenting på den. Pumpen manglet sugekopper og henger nå provisorisk innvendig i en tråd. De siste ukene syns jeg det har vært veldig lite vannstrøm fra pumpen og jeg sliter med stillestående vann og dannelse av proteinhinne. Har rengjort den grundig og ser ikke at det hjelper noe. Mistenker også at den kan være litt for svak for karstørrelsen.

Derfor gikk jeg etter å ha lest diverse anbefalinger til innkjøp av en fluval u2 i dag og vil erstatte den gamle med denne.

Det jeg lurer på er hvordan gjør jeg dette?? Fornuften min sier at disse bør stå sammen en stund for at bakterier skal etablere seg fra det gamle til det nye filteret. Dette mente butikkdama bare var tull. Men de skal man vel ikke høre på? hehe..

Hvor lenge bør de kjøre sammen? Bør jeg plassere dem ved siden av hverandre eller i forskjellige deler av karet?

På forhånd tusen takk for svar! Håper på noen raske slik at jeg får kommet igang.
Du kan skvise litt av gørra fra det innkjørte filteret over i det nye og la de deretter samkjøre et par-tre uker for sikkerhets skyld. Det kan hende det alene holder med å skvise filteret fra det ene til det andre, men det skader ikke å være på den sikre siden

Bra du ikke hørte på butikkdama, da hadde du endt opp med fire ukers innkjøring hvor du har måttet skifte vann daglig en lengre periode for at fiskene skulle overlevd.
Har ikke den pumpen selv, men du kan sikkert kjøre dem sammen i et par uker, og se om det går greit
Jeg har også hatt poptethinne før, og da hjalp det med en sirkulasjonspumpe, hvis du har det!

Du kan også prøve å stille den nye pumpen opp mot vannoverflaten når du har sjansen
Tusen takk for hjelpsomme svar! Den gamle pumpa jeg har "blåser" helt oppi overflaten. Men siden det ikke er veldig gang i den, blir det ikke så mye bevegelse. Men ser det hjelper på hinna som ligger der.

Er ikke så mange dagene siden jeg hadde rengjøring av gamlepumpa men regner med det er litt gørr i den som jeg kan smøre ut på de nye svampene.

Fikk også beskjed om at kullfilteret i den nye ikke var nødvendig og at jeg burde ta det ut. Har dere erfaring med kullfilter, og hva hjelper det mot? I den gamle pumpa er det bare en svamp. Men den er jo sikkert 15 år gammel... Blir veldig komplisert for en nybegynner dette..
Kull hjelper mot røtter, brunt vann etc.
Har JUWEL Bioflow filter selv, hvor jeg bruket 2 kullsvamper
Kullfilteret kan du ta vare på. Det er supert å bruke om du en gang skulle få behov for å medisinere. Det fjerner nemlig medisinrestene etterpå om du skulle ha behov for det. Ellers så er det unødvendig å bruke kullfilter hele tiden, først og fremst siden det må skiftes ofte for å fungere, og for det andre tar det opp plass som du heller kan bruke til biologisk filtermasse (svamp, porøs masse). Det er i den biologiske filtermassen alle de snille bakteriene bor
Hvor ofte skifter du de kullsvampene da? I pakningsvedlegget står det at disse bør skiftes annenhver uke. Høres veldig ofte ut...?

Beklager masing, men vil veldig gjerne lære masse her!
Mine må egentlig ikke skiftes før et halvt år, men hva heter ditt kullfilter?
Det kan hende vi har forskjellig
Ser at jeg spurte før jeg hadde lest ditt innlegg, Tante Astrid. Fikk jo svar samtidig som jeg spurte.

Kom på en rar ide. Hva tror du om at jeg klipper litt av den gamle filtersvampen og plasserer denne der kullfilteret skulle vært i den nye pumpa? Da er jeg jo sikker på at jeg får med gørr og bakterier... samtidig kan jo noe sånn som halve svampen være igjen i den gamle?? Bare en ide, men dere vet bedre enn meg garantert..

Om jeg får behov for å bruke den gamle pumpen igjen av en eller annen grunn, har jeg en reservesvamp til denne.
Det er vel vært et forsøk
Prøv!
pingri
Kom på en rar ide. Hva tror du om at jeg klipper litt av den gamle filtersvampen og plasserer denne der kullfilteret skulle vært i den nye pumpa? Da er jeg jo sikker på at jeg får med gørr og bakterier... samtidig kan jo noe sånn som halve svampen være igjen i den gamle?? Bare en ide, men dere vet bedre enn meg garantert..

Perfekt!
Der tenker du helt riktig!
Fikk satt i den nye pumpa i går så nå er det dobbelt opp her en stund. Ganske vindfullt i akvariet i forhold til hva både meg og fiskene er vant til. Ser ut til å gå bra da.

Er det forresten normalt at neontetra holder seg langt nede i akvariet, og ikke er samlet? syns de er mindre oppe i midten enn de var før. Men de er veldig ivrige opp etter mat når jeg forer. Tror faktisk også at de leker. Oppdaget det i gårmorges før jeg tok pumpa oppi. Mulig dette er en grunn til den uvante oppførselen..
Tilfeldig bekjentskap
© Hanne Utne
Reklame for plussmedlemskap