Tabbe??!! glemte sette strøm på pumpa i bøtta

Nå tror jeg at jeg har gjort en kjempetabbe her.

Har flyttet akvariet, tatt ut sand, fyllt i ny sand, og vann og planter. Beholdt 6 bøtter med vann, akvariet er 128 liter.

MEN - og det er et stort MEN - jeg la pumpen i en bøtte, men det gikk ikke an å ha strøm på den, for vannet spylte ut av bøtten. pga pumpens størrelse. Så var planen å få tak i en balje, men det glemte jeg ut, siden hele stuen stod på hodet, pga omøbleringen. Og nå er den satt inn i akvariet - og satt på - ikke renset - MEN - er alle bakteriene døde nå, slik at jeg egentlig spyler døde bakterier ut i det nyoppsatte akvariet?
Fiskene er foreløpig i en bøtte.
Og da er problemet - kan jeg sette tilbake fiskene? eller blir de forgiftet?
sto den lenge uten strøm i bøtta?
Få den i jo før jo bedre, og mål for nitritt daglig en tid framover. Vær forsiktig med foringen i starten. Har du test for amoniakk så sjekk gjerne det også, men siden karet er innkjørt vill sannsynligvis nitritt og ammoniakk komme hånd i hånd, du er neppe tilbake på 0.

Det finnes glade historier og triste historier, noen har englevakt og bakteriene overlever selv etter mer enn et døgn, andre får problemer etter en time. Om filtermaterialet ikke har ligget tørt så er håpet høyt selv etter en 6-7 timer, og selv om du muligens har redusert bestanden din en god del så har det ikke stått i dagesvis, så det som er av levende bakterier bør få fred og sjansen til å formere seg fort som bare det
tror han har pumpa igang nå, jeg glemte min eheim utvendig filter av i ca. 24 timer merket ingen ting i mitt akvarie.
men så er den pumpa jeg har litt ''Overkill'' til størrelsen på akvariet mitt.
slapp fisken
sto den lenge uten strøm i bøtta?


5 timer kanskje. :-/
mener jeg har lest at de skal klare seg i 6-8 timer uten noe store problemer under frakt osv. så lenge de ligger i vann.
jeg hadde sotte ut fiskene, men kanskje noen vet litt mere
Ok, da er det håp. Pumpen stod i vann hele tiden.

"Før" - år tilbake altså, før internett og jeg fant dette forumet - så vasket jeg filtersvampen under springen, og pumpen lå ute mens jeg renset akvariet. Da ante jeg ikke noe om levende bakterier og slikt hehe .... Men kan ikke huske voldsomme dødsfall av den grunn.

Hvis fiskene døde var det stort sett hvitprikker som var grunnen.

Bør jeg ha fiskene i bøtten til i morgen og la vannet i akvariet roe seg og bli klart? Må ha ny nitrit test, og har ikke sånn amonium (eller hva det het) test.
jeg hadde putta fisken i akvariet, den skiten i vannet er sikkert ikke værre enn det grumsetteflomvannet mange av fiskene opplever ute i naturen.
tror ikke du får noe akutt nitrit krise til imårn å hvis det skjer at du får litt dårlige værdier i vannet så tar du bare eksempel: 20% vannbyte daglig til det roer seg ned eller mindre. kommer kanskje litt ann på situasjonen
Hvis du kan spyle gjennom noen få liter av akvarievannet ved å la filteret gå i selve karet, men la returslangen slippe vannet i en bøtte, så får du ut det verste grumset. Har selv glemt å sette i gang filteret etter foring og det sto frakoblet, men i karet, i ca 13 timer. Spylte gjennom 10 liter vann og satte gang. Problemfritt.

Sett ut fiskene igjen, de har det ikke bedre i bøtta enn i akvariet, de skaper presis like mye avfall i en bøtte, men er mer stressa og i rarere omgivelser.

Mye rart man ikke vet, og mye hardfør fisk som har overlevd, men det er ikke bra for dem. Fisk som ikek har det bra får lett alt mulig rart av sykdom også, som f.eks. hvitprikk. Jeg har aldri hatt hvitprikk, men enn så lenge regner jeg det som flaks o.O


Det viktigste er å vite hva som kan skje, slik at du er forberedt og kan ta riktige avgjørelser. Sannsynligvis så er alt helt fint, men det lønner seg å holde et ekstra øye med fiskene noen dager, i tilfelle du har vært uheldig. Sjekk nitritt og følg med på om fiskene er oppe og snapper mye luft. Blusser nitritten opp allerede etter en dag eller to så kan du nesten være litt glad, det betyr at du fortsatt har aktive bakterier igjen som gjør deler av jobben, de er bare litt få. Bytt vann, og trøst deg med at det nok går over på adskillig kortere tid enn under en vanlig innkjøring.

Har du ingen nitritt i løpet av den første uken så er det desto bedre 99% sikkert betyr det at alt er fryd og gammen. Så ro deg litt ned men sjekk på nytt en gang i blant i en uke til, i tilfelle kulturen din er helt død og du starter på ny innkjøring, og da får du som kjent ikke nitritt-utslag før etter omtrent 2 uker.
Jeg har solide mengder tvil om at det siste inntreffer, men det er greit å holde et øye åpent, just in case.


Har du ikke amoniakk-test så er det helt greit, du ville fått litt mer forvarsel med en ammoniakk-test, men det er absolutt ikke noe du MÅ ha.
Da lar jeg heller fiskene komme oppi, de liker nok ikke være i bøtten nei.
Da jeg kjøpte meg en 180 l med utvending og en invending pumpe, gav jeg beskjed til selger om han kunne la bare filtrene være til jeg kom og hentet dem slik jeg kunne bevare filterbakteriene mest mulig.. Tydeligvis forstod ikke selger helt dette og gav meg mer eller mindre småpanikk da jeg så han hadde puttet filtret i badekaret og holdt på og skylle gjennom det!!! han spylte ikke gjennom helt, og det i den innvendinge pumpa var fortsatt ikke spylt.. Så jeg fikk med vann og filter og satte det i gang med en gang jeg kom hjem i en bøtte. stappet oppi det som var i det invendinge filtret.. og håpte alt skulle klare seg. Ingen utslag på nitritt i dette karet tross både skylling av vann, og flere timer uten sirkulasjon.. har hatt strømstans også flere timer uten det har hatt noe innvirking.
Fiskene er i live i dag, har hatt opptelling hehe. Men vet jo ikke hva som skjer fremmover. Må få testet vannet så jeg ser om det er fare på ferde. Men som sagt, fiskene svømmer ganske så fornøyde rundt og undersøker det nye miljøet sitt.

Har liggende en rot i en bøtte, som skal bløtes ned, og denne skal oppi etter hvert. Ville ikke sette den inn i går pga det kanskje ble for mye for det lille miljøet oppi der. Foreløpig så flyter den opp, så den må tynges ned i vannet.
sessan
Fiskene er i live i dag, har hatt opptelling hehe. Men vet jo ikke hva som skjer fremmover. Må få testet vannet så jeg ser om det er fare på ferde. Men som sagt, fiskene svømmer ganske så fornøyde rundt og undersøker det nye miljøet sitt. Har liggende en rot i en bøtte, som skal bløtes ned, og denne skal oppi etter hvert. Ville ikke sette den inn i går pga det kanskje ble for mye for det lille miljøet oppi der. Foreløpig så flyter den opp, så den må tynges ned i vannet.


Bilderkommer Midt i rydde og malesjau har jeg selvsagt forlagt overføringsledningen. Og jeg som såg den for et par dager siden .... sukk ...

Fikk testet vannet med strips i dyrebutikken. vet den ikke er pålitelig, men de kunne iallefall lese av at jeg hadde veldig bløtt vann, og det stemmer - og så såg nitrit osv ok ut. Fiskene virker fremdeles friske, og er pene i fargene. Har store kvaler nå på om jeg skal beholde de jeg har, og suplere med fisker som passer med disse, for akvariet ble så pent !!!! Hehe. jeg orker liksom ikke å skulle rive opp alle plantene for å jage fisk rundt der for å fange de.

De to gjenlevende kobbertetraene jager hverandre rundt, og skulle helst vært flere . Men var meningen å kvitte meg med dem, pga de er hissige når de er få ..... Men nå er de virkelig nydelige og intense i fargen... jaja.

Blir spennende i helgen, da reiser jeg vekk, så jeg håper at fiskene klarer seg, og at det ikke skjer noe voldsomt med vannverdiene i mellomtiden. Må få kjøpt meg nye tester, men minnes at de er veeeeeeldig dyre ...

Synes det er slemt å la dem gå uten mat, for det er vel ikke så mye å finne i et nyoppsatt akvarium. Men det er kanskje det beste for vannverdiene?
sessan
Synes det er slemt å la dem gå uten mat, for det er vel ikke så mye å finne i et nyoppsatt akvarium. Men det er kanskje det beste for vannverdiene?


De klarer seg helt fint en dag eller to uten mat. En uke går greit, først da er det grunn til å bekymre seg. Så slapp av


Ensomme stimfisk blir gjerne mye styr med ja. Jeg hadde en runde forgiftning i mitt kar når jeg flyttet, og mistet nesten en hel sebrafisk-stim, og de to som var igjen etterpå brukte hele dagen på å jage hverandre i ring Var som en evig karusell. De ble raskt gitt bort til en annen som hadde en større stim.

Jeg har ca. 10-12 kobbertetra i samme kar, og selv da er de urolige og napper litt etter hverandre nå og da, men de gir blaffen i annen fisk ihvertfall. Også så flotte de er. Men skal jeg ha annen rolig fisk så kommer jeg nok til å selge kobbertetraene, vil ikke at de skal stresse fisker som ikke tåler det/er hyperaktive selv.
Ok, da lar jeg dem gå uten mat, kanskje få noen til å gi dem mat en gang.

Tror ikke jeg øker på med flere kobbertetra da. Har lyst på en stim med kardinaltetra, jeg bare elsker den blå og røde fargen. Og coryer.
Kabelen kom til rette, og jeg fikk tatt noen bilder. De ble litt sånn uklare ser jeg. bakgrunnen er svart, men ser ikke helt sånn ut. Oppdagde også at karet ikke er helt i vater. Sjekket før jeg hadde vann i, og da var det ok . men ser nå at det heller litt mot venstre.

Men her er altså bildene. Fiskene har trukket seg tilbake for kvelden hehe.

[External Image][External Image][External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap