Har noen spm. om pumpevalg, fisk og planter til elvekaret mitt.

Hei!
Jeg har blitt hekta på maller, og med en bakgrunn hvor man har prøvd forsjellig, og hørt på damen i butkkken på det meste er det ikke blitt til den store kunnskapen.

Har prøvd og søke litt, men finner ikke så mye info, eller så leter jeg på feil plasser, å håper noen her inne kanskje kan hjelpe meg

Har et bestilt meg et kar på 100x30x35, 120l til mallene. (pr.dags dato en Ancistrus sp. Og 2 l-015)

I mitt nåværende kar han jeg en billig pumpe. Am topp 800 om jeg ikke tar helt feil. Denne er både høy i format og tror denne blir forliten til det nye karet. Hvilken pumpe kan anbefales?

Av planter har jeg anubias nana tror jeg den heter, som skal være hardfør nok til å trives i strøm ifølge butikk, i tillegg til skruvallisnela ? Som skal trives godt? Trenger egentlig all info om planter til et slikt kar, og forslag til hva som kan passe både strømmen,størrelsen og fiskene

Så til det siste for denne gang : fisker, maller er det jeg vil ha i hovedsak, men finnes det en liten stimfisk som kunne trivdes i karet? Evt. Andre fisk? Jeg ønsker ikke å overfylle karet, å vil prioritere at mallene får det superdupert, men igjen så vil det ji være endel plass igjen i mellom og toppdelen av karet.

Blir jo inspirert av all infoen man finner her inne, å når ingen spørsmål er dumme, må man bare hive seg på
Så lenge du har en filterpumpe som filtrerer akvariet godt, spiller det ikke så stor rolle hvilket merke det er.

Bruk kunnskapsbasen her på og søke på planter. I ett malleakvarie kan du bruke mye forskjellige planter.

Av små stimfisk er det jo en rekke mindre tetraer, som kardinal, neon, glødebånd osv.
jeg ville brukt fluvalpumpe!

det er min absolutte favorit!
som nevnt over her, er ikke merket det viktigste, men at den gjør jobben. Jeg ville brukt en utvendig pumpe beregnet for ca det doble av karet ditt, så rundt 250-300 liter. Da får du ett filter som tar unna. går du for fluval, så er fluval 305 ett godt alternativ.
takk for svar =)
jeg har søkt litt rundt på plantebasen her inne, å sett endel =) Det vil jo også bli ekstra oksygen i karet, så om plantene får co2 ekstra,så vil kanskje flere av sortene trives?

jeg har også tenkt litt på neon, men redd det skal bli for mye strøm til de i vannet, for at de skal trives?

Mulig jeg tenker at ting er litt mer pjuskete enn de egentlig er, men greit å være på den sikre siden, så jeg ikke får småfisk klistrert til den ene siden av karet :P
Roy Fredrik Pedersen
Så lenge du har en filterpumpe som filtrerer akvariet godt, spiller det ikke så stor rolle hvilket merke det er. Bruk kunnskapsbasen her på og søke på planter. I ett malleakvarie kan du bruke mye forskjellige planter. Av små stimfisk er det jo en rekke mindre tetraer, som kardinal, neon, glødebånd osv.


Vil ikke anbefale tetra vis det skal være mye støm i karet.
Med mindre du har friområder uten så mye støm og sånn
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap