Akvariet er ikke i vater

Etter at jeg flyttet akvariet, så ser jeg at det ikke er helt i vater.
Jeg målte det før jeg hadde i vann, og bygget opp litt forran under to av beina på komoden. Men nå som vannet er kommet i, så ser jeg at vannkanten øverst er smalere i ene enden enn i andre. Det er et avvik på 2-3 mm.

Det har stått slik i et par dager nå, og jeg ser ikke tegn på lekasjer. Men dette er tydeligvis noe som har ligget og plaget meg i underbevisstheten, for i natt drømte jeg at lillebroren min hadde to DIGRE akvarier stående og ballansere på to krakker med en planke mellom. Og selvsagt så vippet det ene karet, braste i gulvet, og det fosset litervis med vann utover gulvet. Og som om ikke det var nok, så sprakk plutselig det andre karet i et hjørne, og det begynte å lekke der også. Våknet i panikk, og trodde rommet skulle bli oversvømt hehe.

Men som sagt, akvariet er ikke i vater. Er det noe jeg kan fikse med å prøve å slå en kile innunder ene foten? Evt bruke jekken i bilen, og jekke opp noen millimeter så jeg får lagt noe under? Eller kan det stå slik?
Nei, du bør justere dette.
Illustrasjon:

1------2
|~~~~|
4------3

Hvis du ser på karet ovenfra, så kan godt siden 1-2 være litt over/under siden 3-4. Eller siden 2-3 kan være litt over/under siden 1-4.

Men hvis hjørnene 1 og 3 er over hjørnene 2 og 4, så står karet og henger på diagonalen mellom hjørne 1-3, og da er det fare for at bunnplata skal sprekke.

Hvis vannet ligger skjevt langs én glassvegg, bør du sørge for at det ligger mest mulig nøyaktig like skjevt langs den motsatte glassveggen.

Så lenge du passer på dette, og dermed unngår at karet er vridd, så betyr et avvik på et par millimeter (opp til en centimeter eller mer) absolutt ingenting.
Tilfeldig bekjentskap
© Liz H
Reklame for plussmedlemskap