Kjøpe akvariefisk, hvilke er best for meg?

Jeg skal kjøpe meg en akvariefisk for første gang, og har allerede gått til innkjøp på et stort akvarium med innebygd pumpe og lys. Bollen skal stå på rommet mitt, og spørsmålene mine er:

Har lufta på rommet mitt noe å si?
Hvilken fisk er best for meg, en student?
Hvor ofte må akvariet vaskes?
Hvor burde et akvarium stå i et rom?


Takk på forhånd!
Akvarie eller bolle du har kjøpt? Hvor mange liter?
Les om dette først, her står det viktigste om oppstart av akvarie :

http://akvaforum.no/text.cfm?id=1859
Var det et stort akvarium eller en bolle du hadde kjøpt, sa du? Det er to veldig forskjellige ting, så svaret vil avhenge av hva det er.

"Stort" er også veldig relativt. For noen er 80 liter kjempestort, mens andre syns 800 liter er mellomstort. Hvor mange liter er akvariet/bollen din på?
Hehehe, jeg vet ikke hvor mange liter det er, men det er et akvarium, ikke bolle!
Har du en linjal? Ta (bredde*høyde*dybde) i centimeter og del på 1000, så får du literstørrelsen. (Eller ta mål i desimeter i stedet, så slipper du å dele på 1000.)
Velkommen til en interesant og dekorativ hobby!


Har lufta på rommet mitt noe å si?
Nei. Kan du bo der så kan fisken det

Hvilken fisk er best for meg, en student?
Det finnes ingen "studentfisk" eller slikt Det finnes lett og vanskelig fisk, og billig og dyr fisk. Men det finnes utrolig mye fisk i alle disse kategoriene, så det er ingen lett måte å avgjøre hvilke fisker du skal ha.

Det som avgjør hvilken fisk som passer best til ditt akvarie er hvilket vann du har (pH, og hardhet (GH) ), noe dyrebutikken kan måle for deg. I tillegg er det veldig avgjørende hvor stort akvariet ditt er. Ta et målebånd og mål det, så ganger du sammen høyde*bredde*lengde så får du volumet.

Hvor ofte må akvariet vaskes?
Du vasker ikke akvarier. En gang i uken/annenhver uke bytter du 30-50% av vannet i akvariet, og samtidig suger du opp skit og lort fra bunnen. Her er det mye du burde lære deg om vannkvalitet, anbefaler deg å lese noen av artikklene i Akvarieskolen, så slipper du fisk som dør pga. dårlig vannkvalitet.

Hvor burde et akvarium stå i et rom?
Et sted med lite sollys og helst ikke der du trår så ofte forbi det, mye bevegelse foran stresser endel fisk


Noen nyttige tråder med litt grunnleggende akvariekunnskap som er kjekk å ha hørt om:
530's flotte tråd om innkjøring
En artikkel om vannverdier
En god artikkel om fisk og trivsel
Kjekt å ha?

Håper du tar deg tid til å lese litt, så blir akvariet garantert en større fornøyelse for både deg og fiskene Lykke til!
Når du har lest det som siande linker til over her, så du har litt mer kunnskap, ta deg en tur i dyrebutikken. Gå rundt å se på fiskene. Ser du noe du liker, så noter navnet og sjekk de i kunnskapsbasen. Der kan du lese litt om dem, se om de passer ditt kar mtp størrelse, vannverdier osv. Finner du flere, ser du fort her om de passer sammen eller ikke.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap