Grums i vannet (røk)

Hei

har startet opp ett nytt kar for ca 2 mnd siden.

I starten var det helt klart vann, så døde kampfiskene mine en etter en,
plutselig døde en anci også.

men da var vannet helt klart og fint,

det er nå de siste 2 ukene vannet har begynt og bli grumsete.
Altså en annen type grumsete som jeg aldri har sett før.

Man kan liksom se grumse bevege seg inni karet, Det ser ut som ett rom fylt med røk.

jeg skjønner ikke. aldri sett noe lignende. Har 2 63l som jeg startet likt, det ene er helt fint men det andre er grumsete.

jeg har buttet 80% av vannet med 6 dagers intervall. fortsatt etter 1 dag kommer røken tilbake
har du målt vannverdiene? hvis ikke, gjør det. nitritt, nitrat og ammoniakk.
nei jeg har ikke målt, men jeg tror verdiene er ok.

jeg leste litt rundt på nettet att det kunne være en typ alge ting.

jeg byttet 90% vann for 2 dager siden, nå er det tilbake igjen.

jeg har foresten veldig fin sand i karene, jeg legger merke til att sanden blir klumpete også i begge karene, typ som om det er slim/slam på bunnen
Hvilken sand har du i karet? Biltema?
Og har du sandsnegler eller annet som kan vende rundt og "lufte" sanden?
Har du ellers noe dekor eller noe annet inni der som kan lage trøbbel? Hvordan er filteret? Var akvariene nye, eller brukte før du satte dem opp? kan du evt forgie eier da vasket dem med noe såpemiddler?
Hrm, det var ikke helt enkelt å vite hva dette var. Er det som alt vannet ditt er grått, eller en det deler av det? Grått/uklart vann er ofte infusorie-oppblomstring, og det meste effektive mot det er å mørklegge karet i noen dager. Sleng over en sort søppelsekk og smør deg med tålmodighet.

Det finnes forøvrig rikelig med tråder om infusorier på forumet, om du blar litt rundt i dem så kanskje du finner noen som har hatt noe som ligner mer på ditt tilfelle, evt. bedre diagnoser?
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap