Nytt akvarium uten fisk, men små dyr i akvariet :-(

HJELP!

Akvariet mitt har nå stått i en og en halv uke med planter sten og pynt og jeg venter bare på at alt skal falle på plass før vi kjøper fisk.

MEN i dag oppdaget vi 6 små karer på ca 2-3 mm som sitter klistret til veggen og suger.
I tillegg har det kommet frem en sneglelignende skapning som har gjemt seg i et hørnet ved filteret.

De har sikkert fulgt med plantene, men jeg blir jo så klart stressa og er redd jeg må ha ut alt og vaske alt på nytt. Typisk at slikt dukker opp etter stengetid på lørdag :-p

Er det noen som vet hva dette kan være?


Det er helt sikkert pestsnegler, det er bare å ta dem ut. De kommer som regel med planter.
Sneglene kan knuses mot ruta,da blir de borte og fomerer seg ikke mer.
De andre blir borte når det kommer fisk,det er nok snacks for mange fisk
Cathrine Hoff
HJELP! Akvariet mitt har nå stått i en og en halv uke med planter sten og pynt og jeg venter bare på at alt skal falle på plass før vi kjøper fisk.


I mellomtiden kan det være lurt å søke på: Innkjøring ettersom akvariet ditt ikke blir innkjørt, dvs. at du ikke får utviklet de nødvendige bakteriekoloniene i filteret uten at du gjør noe for det. Det er ikke nok å bare la akvariet stå.
Å få snegler i karet er ingen katastrofe, tvert imot. De er de beste renholdsarbeiderne du kan ha i et akvarium. De spiser opp alt av døde planter, matrester, døde fisker og andre snegler. Hvis de blir for mange så er det bare å knuse de så spiser f.eks guppy opp disse. Det finns mange forskjellige snegler som er både fine og morsomme og se på. Anbefaler deg å se igjennom sneglebildetråden her inne så vil jeg tro du får et annet syn på snegler hvis du ikke liker de.
Legger ved et bilde av en som du muligens har fått i karet ditt. De kalles pestsnegler for de kan fort bli mange.
Jepp, akkurat denne typen snegler er det som har flyttet inn.
Vi har kastet noen og knust noen og i dag flyttet to maller inn, så får vi se hvordan det går.

Takk for svar!

Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap