Fisk i overflaten

Heihei. Jeg har et kar på 540 liter og noen kjempefine fisk bla. Annet oscar og sijka- ciklider. Disse går ofte i ovrflten og virker som at de ikke får nok oksygen? Eller er det noe annet med vannet? Jeg skiftet nettopp ca 40% av vannet og gjør dette regelmessig. Men alikevel går de opp. Hva gjør jeg feil og hva må jeg gjøre anderledes? Hjelp.!

Mvh Irene.

PS: la ved et bilde av en av oscarene som gjorde nettopp dette.
Du skriver ingenting om hvor lenge du har hatt akvariet, om du sørget for å ha et innkjørt filter før du satte i fisk, og størrelse på filteret og hvordan du renser dette. Når fiskene går til overflaten er første tanken min nitritt og alt det jeg har nevnt kan påvirke nitritt-nivået. Det skal lite nitritt til før vannet blir giftig for fiskene. Har du testet vannet ditt for nitritt?
Jeg har akkuratt flyttet karet men renset ikke filteret nettopp i håp om at det skulle hjelpe. Har hatt karet i snart tre år men har ikke hatt problem med dette før. Jeg skal dra å kjøpe måleutstyr nå siden jeg har gått tom :/ skal se om jeg finber noe middel mot nitritt også, og aquasafe. Jeg gjør kanskhe feil når jeg renser filtrene. Hvordan gjør du det? Har en tetratec 1200 eller hva den heter. Ps en fluval 4pluss for strøm i vannet.
Sett Fluvalen nærmere overflaten slik at du har god bevegelse i den. Hvis fisken er rolig, men søker til overflaten kan dette tyde på for lavt O2 innhold.
Det enkleste rådet mot nitritt er å skifte vann så om det er det som er problemet så trenger du altså ikke kjøpe noe ekstra middel. Det er alltid greit å teste for nitritt i slike tilfeller slik at man kan sjekke det ut som mulig årsak før man begynner å se etter andre grunner. Rensing av filter skal gjøres veldig forsiktig slik at du ikke dreper bakteriene som bor der. Det skal aldri være helt rent og det beste er bare å ta halve filtermassen når man skyller de.

Om du ikke finner noe galt med vannet så følg Geirs råd og se om du ser noen endring i oppførselen da. Håper du finner ut av det
okei. det skla jeg gjøre har en liten pumpe i overflaten som blåser luft ned i kvannet og, men er tydeligvis ikke nok da okei. skal prøve å følge rådet titt ang, vasking av pumper takktakk har også tatt tester, og der sto det at jeg skulle bruke aquasafe, og det er gjort men tar det tid før dette virker? eller skal det fungere med en gang? det står det ingenting om på flasken

ja, fisken er helt rolig, så kan jo være nettopp det at det er for rolig i overflaten

Tusen takk for fine råd!

Mvh Irene Jensen
dere har ingen god måte å få mer O2 i vannet? titta etter sånn tabletter, men dette blir en ALT for dyr måte for oss.

Mvh Irene
Tester som sa at du skulle bruke aquasafe? Hva slags tester var det? Har du fått målt nitritt? Om du har godt med bevegelse i overflaten og sirkulasjon ellers i vannet så burde du få greit med oksygen tilført. Jeg får ikke helt dette til å stemme siden du ikke har hatt problem med snapping etter luft før du flyttet karet og du har vel samme sirkulasjonen i overflaten går jeg ut fra?
hmmm. testen heter bare: test 6 in 1. den viser også om det er nitritt i vannet. står hvertfall det. nå har jeg satt den lille pumpa i overflaten så det er bra sikulasjon i overflaten. de har gjort det èn gang før, mend a holdt det emd å sette på den aller minste pumpa til å sprute vann og luft ned i vannet. nå er det tydeligvis ikke bra nok lengre. den store pumpen (tertatec x1200) har ikke veldig sterk strøm, så den lager ikke stor strøm i vannet. må være nnoe galt med den, men har fått de til å sjekke den der jeg kjøpte den, og de fikk ikke gjort noe med den sa de bare. fikk ikke igjen noen ting på garantien. da ble jeg en smule missfornøyd. har jo ikke råd til å kjøpe en ny.
Testen din er så godt som ubrukelig, men om denne måler nitritt, så ville jeg blitt veldig bekymret! Bytt vann, masse vann, og hver dag framover. Og skaff deg dråpetest for nitritt, helst JBL sin, for den er mest nøyaktig...

Etter edit:
Missforsto jeg nå kanskje? Den måler ikke nitritt, men den skal teste for det? Disse stripsene er uansett ikke til å stole på, så du bør uansett skaffe dråpetester for ihvertfall nitritt, ammoniakk og ph.
Det er slike strips du har da antar jeg, men dessverre så kan de være veldig unøyaktige. Du bør skaffe deg en dråpetest for nitritt slik at du kan måle vannet om det virker som om noe ikke stemmer. Ikke alltid det er nitritt som er årsaken, men om det er det så er det viktig å få fastslått det så man kan skifte vann.

Aquasafe fjerner klor og tungmetaller fra vannet. De fleste vannverkene i Norge har etterhvert sluttet med klor i renseprosessen og mange steder er det helt unødvendig å bruke vannforbedringsmiddel. Det er likevel greit å bruke om du er usikker på vannverket, i perioder med ekstra mye nedbør og om man bruker varmt vann fra varmtvannstanken for å temperere vannet man tilsetter.

Aquasafe har derimot ingen innvirkning på nitritt eller noen av de andre verdiene du måler med de stripsene.

Om du finner ut at det ikke holde med sirkulasjonen så finnes det små, foholdsvis billige sirkulasjonspumper å få kjøpt. De filtrerer ikke, de bare setter fart på vannet, så de er ingen erstatning for filtrene du har, men kan være et supplement.

Inntil du får fastslått hva som er galt i akvariet ditt så anbefaler jeg at du skifter en tredel av vannet hver gang du ser at fiskene søker til overflaten.
jeg gjorde nå bare som det sto jeg skulle gjøre og det har tydeligvis funket jeg skal skaffe meg dråpetest for nitritt, og se om det gir annet utslag da.

jeg brukte aquasafe fordi det skader jo ikke? og det er bedre å være på den trygge siden. har nettopp flyttet, og vannkvaliteten her er helt klart dårligere enn der jeg kom fra. drikker ikke vannet i springen her rett og slett fordi det ikke smaker noe godt. så da regner jeg med at det ikke er helt topp kvalitet.

aquasafe her ingen innvirkning på nitritt nei, men kjøpte med et annet middel, som skulle balansere ph- og gh innholdet eller noe sånnt, og det middelet tok nitritt også. virker som at det har hjulpet, og håper at det holder seg sånn en stund nå

hvis jeg trenger mer sirkulasjon enn det som er nå, så skla jeg se etter en liten sirkulasjonspumpe

du råder til å skifte vann hver gang fiskene går til overflaten, og det har jeg gjort hele tiden men blei litt lei etterhvert, så da la jeg det ut her

Skift vann en gang om dagen, ca 20-30% frem til du får deg tester. For å være på sikre siden.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap