Kjøper nytt akvarie i dag

Heisann. Skal kjøpe meg mitt første akvarium etterpå og trenger hjelp med huske liste av hva jeg trenger å ha med
lurer på subtratet mest! Skal ha corys der så blir sand hvertfall! Men har sett noe sånn fertiliser som er næring t planter. Trenger jeg det eller kan jeg bare ha sand? Blir sør amerikansk tema
Det er forresten ett juwel rio 180!
Kommer flere bilder og spørsmål framover tenker jeg. Gleder meg som en unge:-P
Har bare sand i karet ikke noe plantesubstrat, plantene vokser her vertfall.
Stort nok filter, varmekolbe, hov, noen hurtigvoksende planter.
Biltema sanden er fin, artnr 175425.


har brukt råsand i mitt kar ingen gjødsel, plantene vokser som ugress.
fint med STORT utvendigfilter, jeg har 300L filter i 160L akvarie.
en hevert kan være fint å ha, noen bøtter/dunker er også bra.
Skal jeg ha noe aquasafe og andre ting til vannet?
Med mindre du har veldig dårlig vann i krana di, trenger du ikke noe sånn.
Men medisiner kan være en grei ting å ha, kjøp esha exit og esha 2000.
Utbrudd av sykdom finner man "alltid" ut om når butikken er stengt, så det er veldig lurt å ha stående.



edit due tyrkleif...
Helt rått folkens. Takk skal dere ha kommer det nok bilder i kveld pg dagene framover
Når det gjelder filter, så følger det ofte med ett filter innvendig i disse juwel karene. Har ingen erfaring med disse, så det jeg skriver her får noen arrestere meg på hvis det er feil, men har inntrykk av at disse er litt små. Dvs hvis man ikke har stor belastning i karet går det fint. Jeg ville nok satt ett utvendig ett enten istedet, eller evt i tillegg.

Helst ett som er beregnet for kar i ca doble str. Feks noe sånn som dette i karet du tenker på.

Og så ville eg kjøpt inn tester for i alle fall å kunne følge med på nitritt og slikt.
timere til lys er en ting som er fint å ha
Termometer så du kan følge med på kva temp vatn har..
hevert/slamsuger må man ha. Biltema sanden er gull forresten så det er et veldig godt valg av sand
Bor 500 m unna biltema så det er fantastisk mye bra svar her. Halvtime til jeg drar fra arbe og rett i zoo butikken
Bøtter til akvariebruk må du kjøpe deg også
Godt du bor nær biltema, der har de hevert/slamsuger og etterhvert kommer du nok til å ønske deg en slange fra krana slik at du slipper å bære bøtter.
Når du har at utstyret i hus og kjenner at utålmodigheten etter å handle fisk melder seg med økende styrke, søk da på Innkjøring her på AF. Hvis du ikke allerede har gjort det ettersom du ser ut til å ville orientere deg godt på forhånd.
Min personlige erfaring er at de orginale innvendige Juwel filterene holder til få og små fisk. Noe med litt str på eller mange fisk så er de fine som et ekstra filter til et større utvendig filter

Alene tror jeg nok et som nevnt tetratec ex1200 funker fint har ett selv sammen med det orginale juwel filteret i et 350l.
De to sammen holder vannet rent og med gode vannverdier, med endel litt større fisk hos meg. Veldig service vennlig filter btw og så og si lydløst

Så skulle tro at det holder med et EX700 utvendig filter i en 180l sammen med orginal filteret

Alene ville jeg gått for ex1200
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap