Har skiftet fra grus til sand

Hei!

Jeg har nå skiftet fra grus til sand. Fiskene og plantene står i en stor balje med vel 1/3 av det orginale vannet. 1/3 er kastet og byttet ut med nytt vann.
Så nå står altså akvariet tomt med sand og er 2/3 fylt. Det er for å si det mildt veldig grumsete. Hva nå?

Bør jeg slå av pumpe og luft slik at vannet blir helt rolig? Elller bør jeg la pumpen går for å kanskje filtrere bort en del av sanden i vannet?
Hvor grumsete kan det egentlig være og alikevell være trygt å putte fiskene oppi?
Har varmekolbe og luft i karet med fiskene nå, men ikke pumpe.

Beklager mange nybegynner spørsmål.
La vannet styå helt rolig slik at støvet synker til bunns. Du kan eventuelt slamsuge etterpå om du mener det trengs.

La filteret gå i det karet du har fisk i.

Hva slags sand brukte du? Hvis Biltemasand har jeg god erfaring med at denne fort synker til bunns uten at vannet blir grumsete.
Hvis du har brukt Rådasand er saken anderledes. Den inneholder mye støv og burde vært skyllet grundig. Hvis det er Rådasand, kan du redde deg ved å rote opp slik at det blir maks grumsete, bruke hevert og tømme karet og fylle nytt vann, et par tre ganger. Til dette kan du bruke kaldt vann, men den siste gangen bør du nok blande inn varmt vann, gjerne vann du varmer i en stor kjele. Grunnen er at om du bare har brukt kaldt vann, vil det ta tid før sanda er varmet opp til karets vanntemperatur på grunn av liten vanngjennomstrømming.
Takk for svar. Har brukt Biltemasand. Vasket den ikke på forhånd.

Men hvis jeg skifter alt vannet som er i nå, vil det da være nok "gammel" vann til at miljøet i akvariet blir ok? Da er det altså vare den vel 1/4 - 1/3 som er i baljen med fiskene
Hvis det nye vannet du bruker har samme temperatur og pH verdi, kan du blande dette sammen med vannet i dunken fiskene går i nå (helle en del av dette vannet i akvariet og erstatt med nytt vann hvis samme verdier). Er det større forskjell enn 0,2 til 0,3 i pH, bør du utjevne denne forskjellen, f.eks. med litt klar Idun eddik og du trenger å senke pH i den nye vannet. Tøm aldri eddik ublandet i akvariet eller der fisker oppholder seg. Bland godt ut med vann først.

Hvis filteret virker selv om karet ikke er helt fyllt, kan du blande 50/50 av det vannet du har spart og nytt vann og la fiskene gå natten over før du fortsetter påfylling av nytt vann. Pass på at hele varmekolben er under vann!
La gjerne vannet stå til lufting før du har det i karet. Du har luftpumpe og luftestein som finfordeler luftboblene? La den gå ca 20 minutter i det nye vannet.

Du kan ha i fiskene selv om vannet ikke er helt klart. Det vil allikevel være vesentlig klarere enn i mange av fiskenes naturlige oppholdssteder.
Takker igjen for gode råd!

Sand i stedet for grus var en veldig god ide, akvariet ble straks my finere. Fiskene er nå på plass igjen, vannet klarner opp, og målingene er fine.
Og i tillegg så er Cordyrasene storfornøyd!
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap