What to do? gravid platy..

har en høygravid platy som ser ut til å poppe hvert minutt.. vil ikke at alle fiskene skal dø s¨å lurte på om det er noe jeg kan ha ynglene oppi etter de er blitt født? noe hjemmelaget kasnkje?
Hvis du har et godt beplantet kar vil yngelet ha gjemmeplasser slik at det er gode muligheter for at noen vokser opp. Ofte er det greit at bestanden av yngel holdes realtivt lavt slik at du ikke får alt for mange fisker i karet ditt. Alterntivt kan du kjøpe et fødekar å ha platyen i, slik at ynglene er beskyttet for annen fisk i starten. Selv har jeg aldri brukt det (har ikke et i hus heller) og har hatt mange platyyngel som har vokst opp.
har ganske lite gjemmeplasser siden det er et nytt oppsatt kar, og har ikke fått så mye til det ennå... men har 3 planter noen steiner og en rot, men vet ikke om der er så mye gjemmesteder i dem
Hun "popper" igjen om en måned, og gjerne hver måned etter det, så lite trolig at du blir tom for platy. Bare la naturen gå sin gang, da vil de raskeste og lureste overleve
Du bør fylle opp karet ditt mer planter, slik at yngel finner gjemmeplasser. Gjerne javamose, litt flyteplanter og planter som går helt opp til overflaten.

Jeg synes det er det beste å la den den gravide fisken føde i karet den går i, flytting og fødekasse stresser fisken. Jeg flytter heller yngel over i eget yngelkar etter fødsel.
okai har to hunner og en hann og det ser ut som den andre også eg gravid så dessiten er det for sent for fødselen er allerede igang men hun spiser ungene sine en etter en... får vente til nestegang da
Bare skaff deg litt planter, og gjerne litt mose hvis du vil beholde yngel. Jeg har ikke kjempe mye planter heller, en sverdplante, mose og noen andre småplanter. Men har så mye platy yngel nå at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med de.

Tar ikke lang tid før en til fødsel er igang heller
okai. takk for svar men hvordan skal de klare seg på gjemmeplassene da når det gjelder mat osv? og hvor lang tid tar det før dei kommer frem igjen?
Det kommer mat nok inn i plantene, og de kommer fram når de føler seg trygge nok. Bare putt oppi flere planter, så klarer fiskene dette helt sel...
Frossen Cylops og litt finknust flakfor er bra yngelmat.
okai åsso la jeg merke til at et par yngler rett og slett svømte rett inn i filteret og ble sugd inn i det! jeg antar selvsagt at de ikke overlevde, men har det skade for vannverdiene eller no hvis det er død yngel i filteret? bør jeg rense den?
Det går nok bra, filteret ditt har nok sugd opp mer før. Men dra en nylonstrømpe over innsuget neste gang du bytter vann så kan ikke yngelen suges inn lenger, så overlever flere og du slipper å bekymre deg for mye avfall
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap