Hjelp jeg har kjøpt nybegynner pakke

Hei alle sammen

Min sønn på 3 og jeg har nå fått oss et lite prosjekt sammen, grunnet ønske om å komme raskest mulig i gang, leser her på forumet at jeg virkelig skulle ventet med å sette opp planter og fisk og alt på en dag (helst 2 uker), da blant annet svampen i flitteret skal ha rett bakterier og så videre.

Det jeg håper er at noen av dere vil svare på noen spørsmål selv om jeg nå sikkert har gjort alt galt som galt kan gjøres.

Fiskene og alt annet kom i “havn” nå på lørdag (i går), fra tomt akvarium til fisk og planter på ca 1,5 time

Spørsmål
1. Når er første gang, og hvor ofte skal fiskene ha for og hva, på det ene bilde ser dere at butikken solgte meg “Tetra Mini” (jeg har gitt de bitte litt i dag, dag nr. 2 og det spiste de fort som bare det)

2. Plantene her skal alt innpakning av (potte og “svamp”)?

3. Hva er det for noen fisk jeg har fått?

4. Lys, når skal det innvendige lyset skrus av, når og for hvor lenge?

5. Når skal jeg begynne å skifte ut vann for første gang?

6. Hva er det neste jeg bør kjøpe av middel/fisk/plante for å utvide dette, noe
spesielle medisiner eller noe annet som trengs? Primært for å holde liv i de små tassene som er der, men også for å kunne bane vei for flere.

7. Jeg får nokk kjeft nå, men jeg trodde jeg var på trygg grunn når jeg fylte med lunket vann (ganske ny varmtvannsbereder), bør jeg helle ut og begynne på nytt?

8. Jeg er litt glad i dingser, hva er det jeg nå trenger, hov, termometer, måleutstyr for div. verdier og lignende?

9. Jeg har jo nå fylt med vann, for seint å få bakgrunn?

10. Jeg fikk i butikken grus (stein), skulle jeg også hatt sand?
Kan se ut som om det er gullfisk du har i Akvariet der,men nå skal jeg ikke være 100% sikker.Men hvis du søker på gullfisk i Fiskebasen,så kan du sammenligne bildene med de fiskene du har nå.
Hvor stort Akvarium er det dere har/hvor mange liter?Og hvor mange fisk er det?Er det samme arten alle sammen eller er det flere forskjellige?

Du skal fjerne det som er rundt plantene ja,plastikk pottene og steinullen.Fikk ett tips av en annen bruker her inne om og bruke en gaffel og fjerne det forsiktig,så du ser røttene på plantene.Så skal du plante de ned i underlaget hvor du vil ha de.

Vil du ha innvendig eller utvendig bakgrunn?Hvis du vil ha den innvendig,så må den limes på og karet tømmes/være tørt,tror jeg.(Ikke 100% sikker her.)
Hvis du bare har en helt enkel flat bakgrunn,så kan du prøve og teipe den på utsiden av glasset.

Når det gjelder underlag så er det mange som foretrekker sand,da det gir deg større valgfrihet i forhold til fisk,spesielt de som holder til på bunnen,men dette er inviduelt og avhenger helt av hva du vil ha i Akvariet.
Men hvis du vil skifte grusen ut med sand,så bør du vente med og plante plantene.

Er ikke så erfaren enda,så tør ikke begi meg ut på en forklaring om vannverdiene og hvilkne tester du trenger,men dråpetester er mer nøyaktige enn strips.
Hei!
Så morro med ett prosjekt sammen Jeg har selv en sønn på 5 år som er veldig opphengt i akvarier..og det er kjempegøy! Vannsøl og morro

Nr1: jeg forer fiskene mine litt morgen og kveld.. Litt prøving og feiling så ser du mengden som blir spist opp i løpet av ett par minutter.

Nr2: Alt skal av plantene, vatt og potte altså. Hvis jeg ser riktig er planten ved filteret en anubias som ikke liker seg i bunnen. Den må ha en rot å leve på med røttene oppe av bunnlaget

Nr3: Kan jeg ikke hjelpe deg med dessverre.

Nr4: 10- 12 timer lys hver dag er mer enn nok...jeg har lagt inn en dag i uka uten lys og foring. Da spiser de på alger og rester de finner i karet.

Nr5: Hvis du startet opp karet for første gang på lørdag og plumpet oppi fisken samtidig må du belage deg på daglige vannbytter på 50 % til verdiene er stabilisert. Skaff tester for Nitritt, Nitrat, Ammoniak og Ph.

Nr6: det viktigste nå er å følge med på de som er der, planter kan du kjøpe hva du vil av. du skal synes det er pent å se på Ikke kjøp flere fisker før verdiene er stabilisert!!

Nr7: La vannet være...vi har en 3 år gammel varmtvannstank her og det går fint, men ikke lunkent vann...det som er lunkent for oss kan være for varmt for fiskene.
Ved større vannbytter her ligger tempen på ca 20 grader på det som blir fylt på.

Nr8: skaff de testene jeg skrev over også trenger du det du skrev selv...og en slamsuger er greit å ha så du kan rengjøre sand/grus mens du tar vannbytte. Vannbytte tar du en gang i uka, ca 30 %, men nå i starten er det viktig at du bytter hver dag til filterbakteriene har bygd seg opp og kan kvitte seg med nitritt som er git for fiskene.

Nr9:hvis du kjøper foliebakgrunn så fester du den på utsiden av akvariet bak, innvendig bakgrunn må du tømme og tørke karet helt for å gjøre og det er en jobb som tar ett par dager.

Nr10: Jeg bruker kun biltema sanden. Den er flott i fargen og trenger ikke skylle den før du har den i karet. Dette er fordi jeg har Corydoras som er avhengige av sand for å ha det bra. Det er lettere med sand også fordi de fleste fisketyper trenger sand og du har flere valgmuligheter ved senere anledninger

Ellers vil jeg ønske lykke til til deg og sønnen din og håpe dere får glede av karet når tingene roer seg litt ned. Det er en spennende hobby og man lærer noe nytt hver dag
Velkommen som akvarist! Bratt læringskurve i denne hobbyen, men holder du deg godt fast, leser deg opp (søkemotoren er er bra, og du er ikke alene om å få skøyeraktige råd i butikken :o) og spør som du har gjort nå er det heldigvis mange som hjelper til.

Når det gjelder bakgrunn, hva med å lage den sammen med prosjektassistenten? Jeg har malt med akrylmaling bakpå noen kar, det lar seg fjerne enkelt med varmt vann og barberblad hvis du får lyst på noe nytt. Men treåring og akrylmaling høres ut som å be om klesvask, så hva med å finne litt grovt papir av typen gråpapir, krølle det sammen og male med mer barnevennlig maling? Fingermaling var fortsatt gøy, man kan sprute på med tannbørste, et hav av muligheter.

Tante Astrid har vært grei og skrevet litt om hjemmelagde bakgrunner:

Voksduk og litt annet

Gråpapir fra innlegg 10 og ned et stykke

Fulgte den oppskriften og laget denne bakgrunnen til ett av karene, fuktet papiret godt og klinte på tynn maling, da skle fargen ned og laget sprekker og stener helt av seg selv med litt hjelp
[External Image]

Vil bare understreke at vannbytte en gang i uka, det tar du når filteret er innkjørt. Nå i starten må du bytte ca 30% vann hver eneste dag, frem til filteret er innkjørt.
Innvendig bakgrunn
angående bakgrunn så kan du settte inn innvendig bakgrunn med vann i tanken, dette er et vått arbeid selvfølgelig og er mye enklere med tom tank. Da bruker du noe som heter Trans7 fra Novatec (fås i alle store byggevarebutikker) dette er er giftfirtt og næringsmiddelgodkjent lim som hefter under vann. gjør det i forbindelse met et stort vannbytte så du har minst mulig vann i tanke, påfør lim på bakgrunnen og sett den på plass, må holdes fast enten for hånd eller med klemmer, vil sitte av seg selv rimelig kjapt men anbefaler klemmer så du kan begynne å fylle vann osv..

gjort dette selv utallige ganger. lykke til

Velkommen til akvareverdenen. Tenker at du har kjøpt akvarium og tilbehør i en butikk som selger alt av og til smådyr?

Fisken som synes på bildet er en gullfisk. De er nok favoritten til mange som begynner, dels fordi de fleste av oss kalte akvariefisk for gullfisk inntill vi fikk mer kunnskap, dels fordi de har fin farge og barn tiltrekkes av dem.

Det uheldige med gullfisk er at de kan bli store, nesten 40 cm, og under gode omstendigheter, dvs. stort akvarium, kan de bli svært gamle, over 20 år.

I små akvarier vil de etterhvert få store problemer. Selve fisken slutter å vokse rett og slett fordi den ikke har plass nok (det kaller enkelte butikker "å tilpasse seg akvariestørrelsen", mens sannheten er at de indre organene fortsetter å vokse og det blir selvsagt etterhvert smertefullt når det blir "plassmangel".

Dette skjer ikke over natten, så du kan godt ha den en tid, men så bør den få et nytt hjem, dvs. et større akvarium et eller annet sted. Det beste er selvsagt å gå tilbake til butikken nå og si at de har solgt deg en fisk som ikke passer i det akvariet de har solgt til deg. Be om å få bytte den. Et annet problem er at det som passer i en fisks munn, blir oppfattet som mat og ender opp som det. Da blir det vrient å ha små fisk i samme kar.

Om du leverer tilbake fisken, ville jeg samtidig byttet ut grusen med sand, gjerne fra Biltema. Årsaken er at mange typer fisk, kanskje spesielt de som egner seg i denne størrelsen akvarier, liker/er avhengig av sand for å leve tilnærmet slik de gjør i naturen. Biltemasand er billig og bra og du behøver ikke skylle den før du har den i karet. Pass på å kjøpe den som heter grov, og at det står på sekken (ca 17 kilo) at den passer bl.a. for akvarier.

Du kan klare oppstarten med fisk med en gang dersom du bytter 30 - 40% av vannet hvar dag i noen uker, eller du kan lese på AF om Fiskeløs inkjøring (søkefeltet). Ser komplisert ut, men er det ikke. Om du ikke bruker oppskriften, vil du i alle fall få mye info om hva innkjøring er. Alternativt kan du "mate akvariet med en klype fiskefor hver dag, sjekke vannverdier for ammoniakk, nitritt og pH og etter tre fire uker også nitrat. Når filteret er innkjørt, kan du ha i fisk.

Lykke til.

Fôr fiskene så mye at de spiser opp all maten i løpet av et par minutter. Gjør det ett par ganger daglig.

Fiskene du har fått deg er Gullfisk - Carassius auratus auratus

De kan bli relativt store.
Velkommen til en flott hobby :o)

Du finnes masse info om oppstart, vannverdier og akvariehold på "Akvarieskolen" som ligger under fanen Artikler oppe i venstre hjørne. Anbefaler deg å skumme igjennom de artiklene, særlig den om vannverdier og oppstart av akvarium.

Som flere her sies, gullfisker kan bli store, og passer best i en hagedam. Det er få andre fisker som passer sammen med disse, da de vil ha ganske kjørlig vann, de spiser planter og all fisk som passer i munnen deres, og det blir mange etterhvert.

Ta en sjefsavgjørelse nå på om du vil beholde disse fiskene og ikke ha flere fisker, og belage deg på å kjøpe større kar etterhvert, evt. gi bort fiskene etter en stund, eller å levere tilbake disse til butikken, og da gjerne vente noen uker før du anskaffer ny fisk.

Hvis du kjenner noen med akvarium, be om å få til "filtergørr" og vask filtermediet ditt i dette, da får du podet det med de gode bakteriene som behøves.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap