Hvitt vann, fôrmengde, antall fisker...

Kjøpte et 110 liters akvarium for ca 2 mnd siden. Det har gått veldig fint frem til nå, men nå sliter jeg litt. Først fikk jeg proteinhinne som var grønn og oljete, så da flyttet jeg "utblåseren" til over vannflaten slik at vannflaten ble brutt. Det hjalp, ingen tegn til proteinhinne nå. Derimot har vannet blitt melkehvitt. Kan dette ha noe med at jeg flyttet utblåseren opp av vannet? Det er ikke luftbobler, for nå har jeg flyttet utblåseren ned igjen slik den var. Men vannet er fremdeles hvitt etter to dager. Hva bør jeg gjøre nå?

Jeg har 16 kardinaltetra, 3 kobberpansermaller, 5 ottoer og 2 siamesiske algespisere. Er det for mye fisk på 110 liter? Jeg gir dem 1 "vegetable tablet" pr dag. Er det for mye? Og bør jeg i tillegg gi dem andre ting? Håper noen kan hjelpe
Det kan høres ut som det er infusorier du har fått i karet. Dette har ingen ting med utblåseren og gjøre, så den bør du flytte opp i vannoverflaten igjen, da det er bra med vannbevegelse i overflaten.

Infusorier er små organismer som lett kan oppstå hvis det er ubalanse i karet, f.eks nitritt eller overfôring. De kan faktisk sees med det blotte øyet dersom man lyser inn i karet med lommelykt når det er mørklagt.

Du bør ta et godt vannbytte og forsøke å mørklegge karet i 4-5 dager, og ikke gi fiskene mat disse dagene.

Egentlig synes jeg du gir fiskene lite mat. Hvilke fôr gir du kardinaltetraene og coryene?
Takk for svar!
Jeg har vært redd for å overfôre fiskene siden det fører så mye problemer med seg. Men det er ille viss de får for lite da! Fra dyrebutikken fikk jeg med flakfôr til kardinaltetraene, og tabletter spesielt beregnet for coryene. Det var i utgangspunktet ottoene som skulle ha disse vegetable tablettene, men de har aldri spist av dem. Sikkert fordi det er nok alger å beite på. Det gjør derimot alle de andre fiskene! Så i mitt enfold var jeg glad for å ha funnet et fôr alle likte... Det som vi i utgangspunktet fikk beskjed om var å mate dem annenhver dag. En dag med flakfôr til kardinalene, den neste med tablett til coryene, men jeg tenkte hvorfor ikke en vegetable tablett pr dag, siden alle liker det. Huff og huff, nå har jeg vel gjort noe galt? Får begynne å gjøre det slik vi fikk beskjed om.

Jeg har ikke målt nitritt i karet, siden vi tok med vannprøve til dyrebutikken da vi skulle kjøpe de første fiskene. Kan ta en tur igjen å få målt vannkvaliteten. Og så skal jeg prøve å mørklegge som du sa. Igjen, takk for gode råd
Prøvde å mørklegge karet i 3 dager. Det hjalp, men det ble ikke helt bra. Og etter noen dager var det like ille. Nå har jeg gått til innkjøp av en tetratec 400 UV. Jeg satte den på om kvelden for tre dager siden. Nå er vannet krystallklart. Jippi! Svevealgene forsvant over natten, infusoriene tok litt lenger tid, men nå.... wow! For en forskjell! Betalte 2080 kr for UV-filteret. I ettertid har jeg sett at jeg sannsynligvis ville fått mye billigere UV filter på nett, men gjort er gjort. Jeg tror at hele problemet kom av plantenæringen som jeg tilførte. Sånne tabletter som man bryter opp og stikker ned i grusen ved planterøttene. Det ble sannsynligvis overskudd på næring og dermed oppblomstring av svevealger og infusorier. Det er det jeg tror....
Et spørsmål.... Skal man skifte vann like ofte med UV filter? (Dvs 30% en gang i uka)
Ja, du må bytte vann som vanlig, for det rengjør jo ikke vannet å bruke UV. Det UV gjør, er at det lyset dreper organismer. Det renser ikke vannet og fjerner ikke nitrat eller nitritt f.eks.

UV dreper levende organismer som svever fritt i vannet(og kun de), som f.eks. algesporer eller infusorier.

3 dager var kanskje litt tidlig å gi opp mørkleggingen? Det kan ofte være nødvendig med opptil en uke for å få tatt knekken på infusorier eller svevealger.

Når slår du på lyset over akvarier hver dag, og når slår du det av igjen? Er det fast rutine på det, eller tar du det litt sånn på feelingen bare?
Takk for raskt og bra svar . Jeg har en sånn timer som skrur av og på lyset automatisk. Det blir slått på klokka 10.00 og slått av kl 22.00. Altså 12 timer. Har ikke noe problem med alger, bortsett fra svevealgene som nå er kverka takket være UV filteret.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap