Grumsete vann..

Hei

Er det noen som vet hvorfor vannet er så grumsete? Akvariet har vært oppe i flere mnd. og vannet ble putselig forrige uke veldig grumsete, jeg kan ikke se bakveggen av akvariet. Pumpa fungerer som den skal, og jeg har prøvd å bytte vann, det fungerte i noen timer, emn så ble vannet grumsete igjen..
Noen som vet hvorfor og hvordan dette kan fikses?

Mvh meg
Det KAN være svevealger, selv om de ikke er grønne. Evt infusorier (overskudd av næringsstoffer i vannet er vanlig årsak), som ofte gir et gråhvitt, tåkete vann.

Begge deler, både svevealger og infusorier, trenger lys for å leve. Løsningen for å bli kvitt dem er derfor mørklegging av akvariet. Med mørklegging menes totalt mørke, ikke bruke akvarielyset og dekke til karet så ikke engang dagslys slipper til. Et teppe kan slenges over karet, eller pakke teipe svart søppelsekk rundt glasset.

Det er varierende hvor lang tids mørklegging man trenger for å bli kvitt infusorie-problemet. Jeg har fått vellykket resultat med fire dagers mørklegging. Noen trenger opptil en uke.

OBS! Fiskene klarer seg fint i mørket. De skal IKKE fôres mens mørkleggingen pågår.

Var jeg deg, ville jeg testet vannverdien for nitrat. Høye nitratverdier kan gi slikt vann, for det betyr mye avfallsstoffer i vannet, noe som kan trigge både alger og infusorier. Så sjekk nitrat-verdien med en dråpe-test. Bytt vann til du får nitratverdien under 20, helst 15.
akvariet ble "kurert" etter 6 dager
Fortsatt grumete vann.....
Hei.
Etter tre gangers mørklegging av akvariet med en drøy ukes mellomrom, blir vannet fryktelig "grumsete". Hjelper tydeligvis ikke med mørklegging i lengden...
Har nå begynt å lure på om det kan ha noe med lyset i kassa å gjøre eller at den er sand og ikke grus....???
Noen som kan hjelpe???
Det er kjipt å ha et akvarie som må dekkes til to uker i mnd...
Fortsatt grumete vann.....
Hei.
Etter tre gangers mørklegging av akvariet med en drøy ukes mellomrom, blir vannet fryktelig "grumsete". Hjelper tydeligvis ikke med mørklegging i lengden...
Har nå begynt å lure på om det kan ha noe med lyset i kassa å gjøre eller at den er sand og ikke grus....???
Noen som kan hjelpe???
Det er kjipt å ha et akvarie som må dekkes til to uker i mnd...
Hvis ikke mørklegging hjelper, bør du gå grundig gjennom diverse ting ved akvarieholdet ditt. Hva gir du av næring til plantene? Har du noe greier på flasker e.l. som zoobutikken påstår du må ha? Evt næringstabletter? Har du svart svamp i filteret som har sittet for lenge (kullfilter skal kun brukes kort tid og kastes).
Siste spørsmål er ang. fôringsrutinene dine. Svært mange akvarister, særlig som nybegynnere, fôrer aaaaaltfor mye. Dette gir et voldsomt næringsoverskudd i akvariet, og dette får svevealgene nytte av. Så spør deg selv ærlig; er du for raus med fôret?

Et annet alternativ er selvsagt å investere i et UV-filter. Det koster litt, men til gjengjeld så dreper det alle algesporer (svevealger også) som passerer gjennom UV-lys patronen. Alt av levende organismer (parasitter, alger osv) som passerer/filtreres og belyses med UV-strålen vil dø.

NB! UV-strålen berører ikke ting som sitter fast ute i akvariet og som aldri passerer gjennom vannstrømmen til UV-filteret.

Jeg husker dessverre ikke noe priser på slikt noe, men det er effektive saker når det gjelder bekjempelse av svevealger. Du får også en fin sykdomsdreper av det da den også dreper bakterier og eventuelle parasitter som finnes i vannet. Det garanterer ikke at akvariet vil være sykdomsfritt for all fremtid, men det vil hjelpe på f.eks. ved sykdommer som hvitprikkparasitten (da den har et stadie i livet sitt som frittsvømmende organisme, og da kan den bli sugd opp og dratt forbi UV-belysningsstrålen).

Hei.
Takk for kjapt svar. Mener selv at jeg ikke forer for mye, men tester det ut. Kullfilter blir skiftet med jevne mellomrom, så det kan det ikke være. Tester ut diverse og sjekker ut pris på UV filter om ingenting annet hjelper.
Takk for gode råd.
Mvh.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap