Hvor farlig med no2 på 0,25?

De siste dagene har jeg fått 0,25 når jeg har målt n02 verdier i to av karene mine. Hvor farlig er 0,25 og hvor raskt kan dette tallet stige hvis jeg drøyer en dag eller to med å bytte? Til nå har jeg byttet opp til halvparten av vannet når jeg har fått utslag også går det gjerne 24 timer før jeg får utslag igjen. Pumpen i det ene karet bør nesten være innkjørt nå. Har imidlertid manglet bunnfisk til for et par dager siden til å rydde opp for som de andre ikke har fått i seg.
Selv om fisken ikke dør umiddelbart, så svekkes de og kan få forkortet levetid og lettere bli syke om de blir utsatt for NO2. Bytt vann om du vil det beste for fiskene dine.
Om du har 0,25 nitritt, er dette iflg JBL sin skala i ferd med å bli kritisk. Personlig hadde jeg byttet vann så ofte som nødvendig for å få denne stabilisert på et nivå nær 0.
For noen individer kan 0,25 i nitritt være nok til at de blir så stresset at de blir syke, og så dreper kanskje sykdommen dem. Eller individer kan rett og slett bukke under av nitritten.

Nitritt "kveler" blodet til fiskene, for å si det enkelt, og de får dermed mindre opptak av surstoff. Hvis en fisk er svekket fra før, kan mangel på å få puste skikkelig være det som gjør at den bukker under.
Fisk blir utrolig stresset av å svømme i nitritt-vann. Stress = sykdomsutbrudd. Typisk er hvitprikkangrep.

Det høres ut som du har kjøpt ny fisk nylig og plumpet dem rett i karet uten karantene...? Du kaller dem "bunnfisk", men jeg antar du mener enten pansermaller eller en sugemalle som f.eks. Ancistrus?
Det å bare hive inn nyinnkjøpte fisk i hovedkaret uten karantene først, medfører stor risiko for at du vil få et hvitprikk-angrep snart. Både fordi du har bragt potensiell smitte inn i karet, og fordi fiskene ikke har det optimalt der de svømmer i nitritt. Det kan gi hvitprikkutbrudd selv i et kar uten nyinnførte fisk.

Flere fisk gir også økt belastning på et filter, og nitritt kan øke eller oppstå en periode, inntil filterets bakterier har økt tilstrekkelig til å håndtere den økte avfallsmengden.

Vannbytter er tingen!

Hvor stort er akvariet ditt, og hva heter filteret (produsent og modell) du bruker til det? Kjøpte du mange nye fisk på en gang?
Ok, jeg har skiftet minst 1/3 av vannet og noen dager over halvparten. Er bare de siste dagene jeg har hatt høy nitritt. Har bare fått et par fisk om gangen for å ikke øke belastningen på vannet så masse. Nei, de siste jeg fikk var 2 falsk flying fox. Jeg har en 170liter også har jeg en eheim innvendig pumpe som heter 2010 mener jeg.

Men da bekreftet det hva jeg tenkte, at jeg må skifte vannet til det stabiliserer seg. =/
Om du forer, så stopp med det til vannverdiene har stabilisert seg. Fiskene tåler bedre noen dager uten mat enn nitritt.
Trondy
Jeg har en 170liter også har jeg en eheim innvendig pumpe som heter 2010 mener jeg.


Oj, en innvendig pumpe til et så stort kar? Det høres faretruende lite ut...
Har du en link til filterpumpen så jeg kan se på den? Jeg kjenner ikke til noen Eheim innvendig med det modellnummeret. Sjekket hos Webzoo for å se om det var noe,men fant ingenting.
Jeg tror du er kraftig underdimensjonert når det kommer til filter.

Men generelt kan man si at til akvarier over ca 100 liter bør man gå for utvendig filterpumpe ellers vil kapasiteten bli for liten. Det kan gå med et nødskrik med innvendige filter, men... det er bare såvidt det skrangler og går.
Jeg lot vær å fore et par dager slik jeg ble tipset om, og vips sank nitritt til 0. =) Har imidlertid oppgradert akvarieutstyret mitt i helgen, så nå skal alt over i en 325 liters tank. Der er det også amtop utvendig filter, så tror jeg skal få god sirkulasjon. Har også tenkt å bruke filteret fra 170 literen siden det er innkjørt i 325 literen til det nye filteret er innkjørt. Høres det ut som en plan?
Du vil få nitritt i det store karet, da filterpumpen din som du brukte i 170 literen sannsynligvis ikke greier å håndtere og filtrere så stor mengde vann. Du hadde innvendig filter sa du, og det kan jeg aldri tenke meg har noen særlig nytte i det hele tatt i over 300 liters kar. Så da blir det en ny runde med nitritt på deg og fiskene dine, for du starter på enda en innkjøring med fisk i karet... Det syns jeg du burde droppe. Kan du ikke heller ta fiskeløs innkjøring av det store karet, og skåne de stakkars fiskene for flere runder giftig vann nå?

La dem være i 170 literen til det nye karet ditt er innkjørt skikkelig, f.eks. ved hjelp av den fiskeløse salmiakk-metoden. Anbefaler deg virkelig å lese den artikkelen! Følger du den oppskriften, kan du kjøre inn stor-karet ditt uten fisk, og når du er ferdig, kan du flytte alle fiskene over i stor-karet UTEN at det blusser opp nitritt

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap