Platy oppfører seg rart. gnir seg mot planter osv...

Har prøvd å søke litt på forumet men finner ikke noe tilsvarende.

Den ene platyhunnen min har en merkelig oppførsel. Har akkurat foret dem og alle spiste godt. Men, den ene har nå trukket sammen finnene og svømmer litt rart rundt. Hun svømmer sakte mot en plante f.eks. Og rett før hun når den bykser hun liksom mot den og gnir seg mot den med siden. Hva er dette for noe?? Hun var jo nettopp så kry og fin med finnene ute. Nå er halen samlet som i en spiss of finnene under inntil kroppen. Føler dette kanskje er et tegn på mistrivsel..??

Noen som har sett lignende??

Håper noen kan svare litt fort.. Er litt bekymra..
Se godt etter sopp og parasitter på fisken, spesielt små hvite prikker !
Har sett litt nøye på henne og kan ikke se noe hvitt på verken henne eller de andre fiskene. Syns det var så rart at hun plutselig ble sånn etter fôring. Fikk tatt noen bilder som jeg legger ved
Hun ser ikke helt i form ut.. Hvis hun svømmer med finnene så sammenklistret hele tiden, så er det tegn på sykdom..
Når finnene klapper sammen og fisken gnikker seg mot ting i akvariet, kan det tyde på hudparasitter. Det er dessverre ikke noe godt tegn når levendefødere klapper sammen halefinnen sin.

Men samme symptomer kan også være pga noe mere harmløst; det kan også tyde på at det er nettopp byttet vann og at det er klor i vannet som klør. Det vil i så fall gå over i løpet av et døgn eller noe sånt.

Siste mulighet er at vannet inneholder noe giftig som f.eks. nitritt eller ammoniakk. Har du sjekket vannverdiene...? Hvor lenge siden er det at akvariet ble satt i drift?
Akvariet har vært i drift i årevis. Jeg adopterte det med fisker og utstyr i begynnelsen av august og har skiftet vann en gang i uka (ca 40 %). Har også testet for nitritt før hvert vannskifte og har aldri hatt utslag annet enn gult som viser at det ikke er nitritt der (tetra dråpetest). Har ikke ammoniakktest. Skal teste nitritt nå, så gir jeg dere tilbakemelding etterpå. Det er tid for å skifte vann nå. Er gått en uke siden sist i dag.

Det som har vært spesielt denne uka er at jeg har vært bortreist fra torsdag til søndag og fiskene fikk da ikke mat. Leste at de klarte seg en stund uten mat. Så er ingen fare for at de er overfôret.

Byttet pumpe for en tid tilbake. Men kjørte gammel og ny pumpe sammen i to uker. Da var det godt med filterguff i den nye pumpa. Platyene er veldig glad i den nye pumpa og oppsøker "strømmen" for å svømme mot den.

De tre platyene er forholdsvis nyinnkjøpte og jeg har hatt dem ganske nøyaktig en mnd.

nitritt er testet. Gul dvs under 0,3. Jeg skifter uansett vann senere i kveld for å være på den sikre siden. Andre tester har jeg kun stripstest for så jeg stoler ikke på dem. men de ser også greie ut.
pingri
... Byttet pumpe for en tid tilbake. Men kjørte gammel og ny pumpe sammen i to uker. Da var det godt med filterguff i den nye pumpa.

Kan du si noe mer om akkurat det? Vet du nøyaktig hvor lenge det er siden du byttet filterpumpe?
Det er også nøyaktig en måned siden. Jeg la da et par deler av den gamle filtersvampen inni den nye pumpa og lot dem samkjøre i to uker. Klippet av fra den gamle og la den sammen med nye filtersvamp for å overføre bakterier mer effektivt. Så har nå vært to uker med ny pumpe alene. Det ble fort mye filtergrums inni den nye pumpa og siden den var så "skitten" innvendig (på svampene).

Tok ut den gamle litt før jeg egentlig hadde tenkt da den bare ble dårlige og dårligere og nærmest ikke filtrerte i det hele tatt. Planen var å la dem samkjøre en måned.

Karet tar 60 liter og pumpa er en fluval u2 uten kullfilteret.

Av andre beboere har jeg 9 neontetra (vet at de ikke passer med platy og at vannet er for hardt for dem, men har ikke hatt hjerte til å avlive dem). 2 voksne ancistrus + ca 9 små ancistrus yngel.
Glemte å nevne en gammel feit gupphunn som også bor her. Burde nok også vært avlivet da hun er feit som en klinkekule. Men hun er veldig aktiv og frisk.
Nå så jeg akkurat at en annen (hannen) gjorde den samme øvelsen mot sanden. Altså gnidde seg sideslengs mot sanden. Er i ferd med å bli paranoid nå føler jeg. Men er jo ganske ny på dette og har ikke stort erfaring fra før. Så jeg vet jo ikke helt hva som er normalt for dem.

Hannen strutter med finnene iallefall.. Som normalt.
pingri
Noen som har sett lignende?? Håper noen kan svare litt fort.. Er litt bekymra..

Jeg har også lagt merke til sånt hos mine fisker, men det har gått over etter et døgn eller to
Det som umiddelbart slår meg er om det kan være klor i vannet ditt ?
Hvordan blir jeg eventuelt kvitt klor da?

Lufting av vannet med f.eks luftestein en stund før vannbytte, eller Aquasafe tilsatt vannet du tilfører
En liten oppdatering. Kikket inn i akvariet i morges og nå var finnene utslått på alle. Kan det være mulig hun hadde spist litt mye på en gang og fått litt vondt i magen?

En fascinerende hobby dette her må jeg si

Kjøper uansett en flaske aquasafe og tilsetter vannet heretter. Kan jo se om denne gniingen da går over. De andre fiskene ser også friske og fine ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap